سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

جوانی که در زمان انقلاب با موتور از دست ساواکی‌ها فرار می‌کرد+عکس

شهید محمد زهرابی همراه شهید فرزام فام سوار موتورسیکلت شدند و بر روی دیوار فرمانداری شعارنویسی می‌کردند که ساواک دنبال آن‌ها بود که شهید زهرابی موتور از روی یک جوی آب پرش داده و فرار کردند.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان؛در ایام دی‌ماه سال ۱۳۵۷جوانان انقلابی دزفول تصمیم به نوشتن شعار مرگ بر شاه و درود بر امام خمینی (ره) در نقاط مختلف سطح شهر کردند و این حرکت را از کوچه‌های کم تردد محله‌های سکونت خودشان شروع کردند و پس از گذشت چند روز تصمیم گرفتند که در خیابان‌ها نیز شعارنویسی را ادامه دهند در این بین عده‌ای از جوانان کوی مسلم (ع) شروع به شعارنویسی در کوچه‌ها و خیابان‌های منطقه کردند.

در یکی از شب‌ها شهید محمد زهرابی با یک موتور سیکلت ۱۲۵ درب مسجد مسلم بن عقیل (ع) آمد و خطاب به گروه شعارنویس گفت: من حاضرم با این موتور هر کس که می‌خواهد شعار بنویسد را سوار کنم و برویم بر روی دیوار فرمانداری و چند اداره دیگر بنویسیم؛ اصلا هم در فکر تعقیب و دستگیری نباشید، اولا که اصلا من را نمی‌توانند بگیرند، ثانیا هم اگر گرفتند من تمام جرم را بر عهده می‌گیرم. آیا کسی من را همراهی می‌کند؟


بیشتر بخوانید:از انقلاب مردم ایران تا به بن‌بست رسیدن حکومت شاهنشاهی 


شهید مجید فرزام فام از آن جمع به سمت شهید محمد زهرابی آمد و پشت سر او نشست. آن شب با هم رفتند و بر روی دیوار فرمانداری و چند اداره دیگر شعارنویسی کردند و ساواک هم دنبال آن‌ها افتاده بود لیکن با مهارت تمام شهید محمد زهرابی موتور را از روی یک جوی آب پرش داده و فرار کرده بودند. از آن به بعد، شهید محمد زهرابی به عنوان موتور سوار نمونه در بین بچه‌های مسجد معروف شد و هیچگاه ساواکی‌ها نتوانستند او را با موتور دستگیر کنند.

شهید محمد زهرابی؛ ۲ فروردین ماه سال ۱۳۴۰ در روستای شوهان از توابع شهرستان دزفول در خانواده‌ای مذهبی به دنیا آمد به سبب عشق و علاقه پدرش به پیامبر اعظم (ص) او را محمد نام نهادند. در دوران کودکی محمد، مادر خود را از دست داد. سپس جهت تحصیل و یادگیری حرفه برای اشتغال به نزد خانه دایی‌اش در منطقه غرب پل جدید دزفول آمد. در راهپیمایی‌ها و تظاهرات آغاز انقلاب در دزفول حضور فعال داشت و اعلامیه‌های حضرت امام (ره) را به روستای خود می‌برد و روشنگری می‌کرد.

در فروردین ماه سال ۱۳۵۹ به خدمت مقدس سربازی رفت و در اسفندماه سال ۱۳۶۰ خدمتش پایان یافت. سپس عضو بسیج و بعدا کادر سپاه پاسداران شوش دانیال (ع) شد و در عملیات‌های مختلف شرکت کرد پس از آن به علت رشادت بسیار در عملیات فتح‌المبین او را به عنوان فرمانده گروهان و سپس فرمانده گردان شهید دانش از تیپ ۱۵ امام حسن مجتبی (ع) انتخاب کردند و در عملیات‌های الی بیت‌المقدس، رمضان، محرم و والفجر مقدماتی شرکت کرد و در هجدهم بهمن ماه سال ۶۳ در عملیات والفجر مقدماتی در منطقه شیب میسان عراق به فیض عظیم شهادت نائل آمد و پیکر مطهرش در ۲۶ اردیبهشت ماه سال ۷۲ تفحص و شناسایی شد و در ۲۸ تیرماه سال ۱۳۷۲ در گلزار شهدای شوش دانیال (ع) به خاک سپرده شد.

منبع:مشرق

انتهای پیام/

جوانی که در زمان انقلاب به خاطر شعارنویس از دست ساواک با موتورش فرار می‌کرد

 

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.