سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

شب قبل از کنکور را چگونه بدون استرس پشت سر بگذاریم؟

یک مشاوره خانواده معتقد است اگر خانواده‌ها به فرزندان بیاموزند که اعتماد به نفس خود را حفظ کنند و استرس نداشته باشند، نقش پررنگی در موفقیت وی ایفا کرده‌اند.

سمیه شاه‌مرادی مشاور خانواده در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ در خصوص کاهش استرس دوطلبان در شب قبل از کنکور، اظهار کرد: بسیاری از افراد به دلیل اینکه در شب قبل از کنکور استرس فراوانی دارند دچار مشکلاتی می‌شوند، قابل ذکر است که داشتن اضطراب زیاد ریشه در سبک تربیت خانواده‌ها دارد و به گذشته فرد مربوط می‌شود.

این مشاور خانواده بیان کرد: اگر خانواده‌ها به فرزندانشان یاد بدهند که در مواقع خاص اعتماد به نفس خود را حفظ کنند و اضطراب و استرس زیاد نداشته باشند، می‌توانند در همه مواقع زندگی موفق و سربلند باشند؛ داوطلب کنکور باید توجه کند اضطراب یک امر اجتناب ناپذیر است و نباید انتظار داشته باشند در شب قبل کنکور آرامش کامل داشته باشند.


بیشتر بخوانید: کنکوری‌ها برای کاهش استرس چه بخورند؟


شاه‌مرادی افزود: داوطلبان باید بدانند کمی اضطراب در شب قبل از کنکور امری طبیعی است، همچنین این اضطراب و استرس باعث هوشیاری بیشتر فرد می‌شود؛ اضطراب برای فعالیت‌های مختلف مانند قندِ در خون است، همانطور که خون برای فعالیت نیاز به کمی قند دارد اضطراب و استرس در مواقع سخت زندگی هم برای فرد مورد نیاز است.

وی ادامه داد: قابل ذکر است برای افراد مبتلا به اضطراب و استرس، مشکلات زمینه‌ای زیادی فراهم می‌شود مانند قند خون و فشار خون که اگر بیش از حد باشد سلامتی فرد را به خطر می‌اندازد، در نتیجه اضطراب تا حدی برای فرد مفید و طبیعی است و بیش از آن به بدن صدمه می‌زند.

این مشاور خانواده تشریح کرد: فردی که در شب قبل از امتحان اضطراب ندارد فرد نرمالی نیست؛ داشتن استرس برای فرد ضروری است چرا که باعث هوشیاری، توجه به زمان و محرکی قوی برای حرکت به سمت هدف می‌شود اما اگر این اضطراب از حدی فراتر رود، فرد در جلسه دستپاچه می‌شود، حالت تهوع می‌گیرد و در نتیجه آینده فرد  تحت تاثیر قرار می‌گیرد.


بیشتر بخوانید: چگونه استرس کنکور را کنترل کنیم؟


شاه‌مرادی خاطر نشان کرد: داوطلبان برای شب قبل از کنکور باید برنامه خواب مناسبی داشته باشند و از نوشیدنی‌های آرامبخش مانند گل‌گاوزبان و شیر استفاده کرده و از مصرف قهوه و کاکائو پرهیز کنند چرا که باعث بی‌خوابی فرد می‌شود، اگر خوابتان نبرد به خود انرژی منفی ندهید و بدانید که امری طبیعی است و با خود تکرار کنید یک امتحان ساده مانند امتحانات دوران مدرسه دارم و نتیجه را به خدا بسپارید و بدانید تلاش خود را در این مدت به نحو احسن انجام دادید، افکار مثبت داشته باشید و جواب آن را به کائنات بسپارید.

وی بیان کرد: اعضای خانواده در حفظ آرامش فرد بسیار تأثیرگذار هستند و باید محیطی آرام و به دور از استرس برای داوطلب فراهم کنند اما توجه داشته باشند نباید به هیچ عنوان  داوطلب را تحت فشار قرار دهند؛ داوطلب در جلسه امتحان می‌تواند مواد شیرین و شکلات استفاده نمایند تا دچار افت قند خون نشود.


بیشتر بخوانید: رمز موفقیت در هفته آخر کنکور چیست؟


این مشاور خانواده در پایان یادآور شد: در روز کنکور صبحانه کاملی میل کنید و سر جلسه امتحان استرس نداشته باشید و تنها بر سوالات و جوابات تمرکز داشته باشید و سعی کنید زمان خود را مدیریت کنید تا به نحو احسن این دوران را پشت سر بگذارید.

انتهای پیام /

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.