سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

سه برابر 6 سال گذشته، چمن مقاوم به كم آبي در اصفهان كاشته خواهد شد

مديرعامل سازمان پارك ها و فضاي سبز شهرداری اصفهان از برنامه ريزی این سازمان برای افزایش 3 برابری کاشت چمن مقاوم به كم آبی در سال جاری نسبت به6 سال گذشته، در اصفهان خبر داد.

 به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان،به نقل ازاداره ارتباطات رسانه اي شهرداري اصفهان، در نشست شوراي عالي سازمان پارك ها و فضاي سبز شهرداري اصفهان با حضور شهردار اصفهان، دو تن از اعضاي شوراي اسلامي شهر، معاون خدمات شهري شهردار، مديرعامل سازمان پارك ها و فضاي سبز و مديرعامل آب و فاضلاب استان اصفهان بر لزوم كاشت چمن هاي مقاوم به جاي چمن هاي اسپرت با مصرف زياد آب تأكيد شد. 

در اين نشست برنامه عملياتي حوزه فضاي سبز جهت تطبيق پذيري با خشكسالي، چشم انداز، اهداف و راهبردهاي سازمان و لايحه هاي پيشنهادي مورد بحث و بررسي قرار گرفت. 

مديرعامل سازمان پارك ها و فضاي سبز شهرداري اصفهان در اين جلسه اظهار كرد: در اين سازمان پژوهش هاي متعددي در خصوص اقليم، پهنه بندي آفات مختلف، كيفيت آب و خاك و منابع آلاينده، برنامه ريزي و مطالعات زيست محيطي لازم انجام گرفته است.  

فروغ مرتضايي نژاد با بيان اينكه متاسفانه در سال هاي گذشته، 97 درصد چمن هاي شهر اصفهان از گونه هاي گياهي با نياز آبي زياد كاشت شده است، تصريح كرد: كاهش اين ميزان و جايگزيني آن ها با چمن هايي با نياز آبي كم و توجه به توسعه كيفي فضاي سبز به جاي افزايش كميت، از جمله مواردي است كه به شدت مورد تاكيد و توجه قرار گرفته است. 

وی در ادامه از لزوم حذف چمن در مكان هاي غيرتفرجگاهي شهر صحبت به ميان آورد و در ادامه تاكيد كرد: كمربند فضاي سبز شرق اصفهان حدود 700 هكتار است و به شدت در معرض تهديد قرار دارد.

به گفته مديرعامل سازمان پارك ها و فضاي سبز شهرداري اصفهان در راستاي حذف چمن در مكان هاي غيرتفرجگاهي، تامين منابع آبي پايدار، مديريت مصرف و حذف يا جايگزيني گونه هاي گياهي پيشنهاد شده است. 

مرتضايي نژاد با اشاره به عملكرد سازمان پارك ها و فضاي سبز طي ماه هاي گذشته، افزود: تمام تلاش سازمان فراهم آوردن منابع آبي است كه در اين خصوص اقدامات ستادي و اجرايي متعددي انجام گرفته است. استفاده از تكنولوژي هاي نوين مرتبط با آبياري، تشكيل كميته ها و كارگروه هاي تخصصي متعدد، به زراعي، مديريت آبياري، انتخاب گونه هاي گياهي مقاوم، بازكاشت چمن هاي مقاوم به شوري و كم آبي، افزايش توالي و دوره آبياري، روش هاي آبياري تحت فشار و لايروبي پيگيري شده است. 

وی با بيان اينكه نيمي از درختان اصفهان از سال 91 تا 96 آسيب جدي ديده است، گفت: با كم آبي شديد سال جاري اين آسيب ديدگي بيشتر مي شود كه لازم است در اين خصوص تدابير و تمهيداتي انديشيده شود. 

مديرعامل سازمان پارك ها و فضاي سبز شهرداري اصفهان مديريت مصرف، نگهداري عرصه فضاي سبز،‌ توانمند كردن نظام نظارت، اقدامات بهزراعي، اجراي برنامه هاي كوتاه مدت،‌ حذف گونه هاي غيرمتحمل و بازكاشت گونه هاي مقاوم را از جمله برنامه هاي در دستور كار سازمان برشمرد.  

مرتضايي نژاد ميزان چمن اسپرت پرمصرف در شهر را 86 درصد اعلام كرد و افزود: هم اكنون تنها 3 درصد از چمن موجود، از گونه چمن مقاوم است كه در برنامه ريزي سال جاري قرار است سه برابر 6 سال گذشته براي اين موضوع برنامه ريزي شود.

به گفته وي، چمن مقاوم يك ششم چمن هاي اسپرت به آب نياز دارد.

 

انتهای پیام/م

برچسب ها: شهرداری ، خشکسالی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.