محمد سالاری با اشاره به جلسه روز گذشته گفت: دستور اول این نشست مشترک، بررسی وضعیت نگهداری از مجموعه ساختمان اصلی برج میلاد اعم از سازه بتونی، زهکشی زیر فوندانسیون، سیستم تاسیسات و ایمنی تجهیزات نصب شده در آن و نیز پایش مستمر کلیه اتصالات و پیچ و مهره هایی که در محل اتصال دکل فوقانی به سازه بتونی انتهای برج تعبیه شده اند با استفاده از شتاب نگارها، سنسورها، لرزه نگارها و بازدیدهای مستمر و دائمی بود.
رییس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر تهران گفت: شرکت بلندپایه که سازنده برج بوده در جلسه گزارشی در این خصوص ارائه داد و معتقد است که مجموعه اتصالات پیچ و مهرهای در سازه برج میلاد به ویژه در محل اتصال دکل فوقانی با شفت اصلی، به مرور زمان و بر اثر وزش باد و لرزش و تکان های طبیعی و غیرطبیعی ممکن است سایش پیدا کند و یا باز شوند که می بایست بصورت دائم مورد چکاپ قرار گیرند.
وی با بیان این که موضوع نگهداری از تاسیسات متنوع و پیچیده و منحصربه فرد برج میلاد نیز دراین جلسه مورد بررسی قرار گرفت، اظهار کرد: برج میلاد یک مگاپروژه و از المان های شاخص عمرانی کشور است که تاسیسات و سیستم ایمنی و آتش نشانی آن به لحاظ پیچیدگی، منحصر به فرد بوده و نیاز به نگهداری مستمر دارد.
رییس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر تهران گفت: مساله مهم این است که در ساختار مدیریت شهری تهران، سازوکار منسجم و واحدی برای نگهداشت اصولی و اساسی از پروژهها در نظر گرفته نشده است و این در حالی است که شهر تهران پروژههای زیادی از جمله پل، تونل، برج میلاد، شهر آفتاب و ... دارد که از لحاظ فنی و اصولی نگهداری نمیشوند و وضعیت آنها به صورت روزانه و آنلاین رصد نمیشود.
وی افزود: باید سازوکاری اندیشیده شود و زیر نظر معاونت فنی و عمرانی شهرداری تهران ساختاری تعبیه شود تا نسبت به نگهداری از این پروژههای شهر بخصوص مگاپروژه ها اقدام شود و در واقع حلقه مفقوده جدی در ساختار شهرداری در مورد نگهداشت و تعمیر سازههای بزرگ مقیاس اعم از پل، تونل و ... که با سرمایه شهروندان احداث شده است می باشد.
سالاری با بیان اینکه در این جلسه مقرر شد لایحهای توسط معاونت فنی و عمرانی شهرداری تهران به شورای شهر ارائه شود که براساس آن برای نگهداری و نگهداشت پروژههای بزرگ در سطح کلی تصمیمگیری شود، گفت: با تعیین متولی مشخص میتوانیم با نگهداشت درست، نسبت به طولانیکردن عمر سازهها، عدم افزایش بار مالی، عدم آسیبرساندن جدی به سازه اقدام کنیم و از بروز حوادث جبران ناپذیر جلوگیری کنیم.
وی با بیان اینکه در ادامه جلسه به موضوع سند جامع برج میلاد پرداخته شد، افزود: برج میلاد یک مجموعه دارای عرصه 120 هکتاری است که متاسفانه علیرغم اینکه قرار بوده همزمان با طراحی فاز اول برج میلاد که شامل ساختمان یادمان و سالن همایش ها است، طرح جامع برج میلاد تدوین شود و در مراجع ذیصلاح به تصویب برسد، تاکنون علی رغم پیگیری های مستمر کمیسیون شهرسازی و معماری انجام نشده است.
وی اظهار داشت: اساسا اهتمامی در مدیریت شهری قبلی برای تدوین سند طرح جامع برج میلاد وجود نداشت و این در حالی بود که ما معتقدیم عرصههای عمومی همچون برج میلاد، اراضی عباسآباد، بوستان ولایت و ... که کارکردشان ارائه خدمات در حوزههای مختلف است و جاذب سفر هستند، میبایست طرح و سند بالادستی داشته باشند که حتی فعالیتهای معمول همچون گسترش فضای سبز یا هرگونه بارگذاری و کاربری جدید مبتنی بر سند فرادستی باشد.
سالاری افزود: بر همین اساس در این جلسه قرار شد معاونت شهرسازی ظرف مدت سه ماه مطالعه، تدوین و تصویب طرح جامع برج میلاد که شامل بارگذاری فاز دوم برج نیز می شود را از طریق کمیسیون ماده ۵ در صورت نیاز شورای عالی شهرسازی و معماری به سرانجام برساند.
وی در ادامه با بیان اینکه در مورد سرانجام فاز دوم برج میلاد و گود رهاشده آن نیز در این جلسه صحبت شد، اظهار کرد: فاز دوم برج میلاد براساس تصمیم کمیسیون ماده پنج در سال 1378 که در مورد مجموعه برج میلاد بود، تصمیمگیری شد.
رییس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر تهران با بیان اینکه 424 هزار مترمربع بنا به موجب مصوبه کمیسیون ماده ۵ در سال ۷۸ در کل عرصه و اراضی برج میلاد قرار بود احداث شود که شامل مرکز تجارت جهانی، هتل پنج ستاره، مجموعه برج میلاد و ... میشد، ادامه داد: اشکال کار این بود که اساسا طرحی که برای فاز دو برج میلاد توسط زها حدید ارائه شد در حد ایده و کانسپت اولیه بود و در حد نقشههای فاز صفر هم نبود که براساس آن در فاز دو، دو برج دوقلو در کنار برج میلاد بارگذاری میشد که توسط شورای شهر به علت ارتفاع و همچنین معماری آن که مبتنی بر معماری ایرانی – اسلامی نبود، این طرح رد شد. البته شهرداری تهران همان زمان توسط سازمان سرمایهگذاری شهرداری با بنیاد تعاون ناجا توافق کرد که بصورت مشارکتی فاز دو برج میلاد ساخته شود و این در حالی بود که طرح هنوز نهایی نشده و تایید پلانها و پروانه اصلی صادر نشده بود و متاسفانه برای آن مجوز گودبرداری صادر شد که با توجه به اختلافات، پروژه متوقف شد و حالا با گودی مواجه هستیم که چهار – پنج سال است که رها شده و مقاومسازی نیلینگ آن انجام شده اما عمر مفید مقاوم سازی آن به اتمام رسیده است.
سالاری با بیان این که با توجه به مجاورت این گود با مرکز همایشها، احتمال ریزش و آسیب جدی وجود دارد، گفت: در این جلسه قرار شد ظرف دو ماه، معاونت مالی و اقتصادی شهرداری ماموریت یابد که با محوریت شهرداری تهران با مدیران ارشد ناجا و بنیاد تعاون جلسه بگذارند و سرانجام این گود تعیین تکلیف شود، چرا که بنابر گزارش سازمان سرمایهگذاری شهرداری، بنیاد تعاون ناجا به تعهدات خود عمل نکرده و ادله قانونی برای فسخ قرارداد وجود دارد.
وی با بیان اینکه رویکرد مدیریت شهری جدید تعامل دوسویه و احترام به تعهدات است، اظهار کرد: برهمین اساس قرار شد در جلسهای با حضور مسئولان ارشد از جمله شهردار تهران و مقامات ارشد نیروی انتظامی و بنیاد تعاون ناجا برگزار شود تا ضمن بررسی ابعاد مختلف این پروژه تصمیمی در این خصوص گرفته شود و اگر ظرف دو ماه آینده در مورد این گود به توافق نرسند، شهرداری تهران می بایست نسبت به پرکردن این گود اقدام میکند، چرا که بیش از این صلاح نیست که این گود خطرناک رها شود.
رییس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر تهران افزود: اگر چشمانداز مناسبی برای ادامه همکاری یا فسخ قرارداد باشد، نیازی به پرکردن گود نیست.
سالاری همچنین در مورد قیمتگذاری این زمین، اظهار کرد: جالب است که بدانید که در فرآیند انعقاد قرارداد به شهرداری برای این پروژه متاسفانه این 43 هزار متر زمین که در اصل از لحاظ موقعیت مکانی منحصر به فرد است و جزو سرمایههای ارزشمند و کم نظیر شهرداری تهران می باشد به قیمت متری چهار میلیون تومان به مشارکت گذاشته شده که به هیچ عنوان با ارزیابیهای مشابه آن زمان تطابق ندارد و لذا معاونت مالی در رایزنی با مسئولان ناجا باید به صرفه و صلاح شهر و عدم اجحاف حقوق شهروندان در این پروژه توجه جدی داشته باشد.
وی افزود: دغدغه ما در حوزه مقاومسازی جداره گود و مقاومسازی خود گود این است که شرکتهایی که توسط بنیاد تعاون ناجا برای حفاری گود معرفی شده و مسئولیت داشتند نیز طی مکاتباتی رسمی اعلام کردند که با توجه به توقف پروژه، مسئولیتی در قبال رفتار گود ندارند که برهمین اساس باید هرچه سریعتر این گود تعیین تکلیف شوند.
رییس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر تهران با بیان اینکه در ادامه جلسه در مورد تخلفات ساختمان دانشگاه علوم پزشکی ایران نیز صحبت شد، گفت: متاسفانه علیرغم اینکه در محدوده 120 هکتاری فضای برج میلاد میبایست تمامی ساختوسازها، تغییر کاربری و ... مبتنی بر اصول شهرسازی و طرحهای موضعی و موضوعی مصوب باشد اما متاسفانه شاهدیم در طی مدیریت شهری قبلی و فعلی، 40 هزار مترمربع تخلف ساختمانی توسط علوم پزشکی ایران انجام گرفته است و علیرغم آنکه در دوره چهارم و پنجم شورای شهر مکاتبه و تذکرات زیادی به شهردار وقت شد، اما شهرداران مناطق قصور جدی در این تخلف داشتند و بدون طی فرآیند قانونی و عدم ارسال پرونده به کمیسیون ماده 100 در توافقی دستی کل 40 هزار مترمربع تخلف را تثبیت کرده و حدود چهار میلیارد تومان بابت عوارض دریافت کردند که این فرایند کاملا تخلف است.
سالاری با بیان اینکه چطور ممکن است که برای مردم عادی تخلفات زیرپلهای و در حد انباری مردم را شناسایی و با آن برخورد میکنند اما 40 هزار متر تخلف در کنار اتوبان همت که کاملا مشهود است را ندیدهاند، اظهار کرد: وزارت بهداشت و درمان و شهرداری تهران با یک تصمیم مدیریتی مماشات کرده و برخلاف مقررات معماری و شهرسازی و حقوق شهروندی برای این 40 هزار متر تخلف به توافق رسیده اند که این روند بر خلاف اصول و ضوابط شهرسازی است.
وی با بیان اینکه باید با متخلفان برخورد شود، ادامه داد: از شهرداری میخواهیم تمام عوامل این تخلف از جمله عوامل شهرداری ، مهندس ناظر و ... که در فرآیند تخلف چشمپوشی کردهاند را شناسایی و به کمیته انضباطی، سازمان بازرسی و حتی قوه قضاییه معرفی کنند.
وی اضافه کرد: شهرداری تهران بجای اقدام قانونی در جلوگیری از انجام تخلفات، نهایتا بجای برخورد با تخلفات صورت گرفته و اقدام برای قلع بنا و اخذ جرائم متناسب و قابل توجه در کمیسیون ماده صد، با رویکرد تشویقی با این تخلفات برخورد کرده و تخفیف قابل توجهی هم داده اند.
انتهای پیام/