سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

باشگاه خبرنگاران ارومیه گزارش می‌دهد؛

آذربایجان غربی قطب تولید انواع تریلر در قاره آسیا/حمل و نقل، شاه کلید توسعه اقتصادی هر کشور است

آذربایجان غربی به همت صنعت گران توانمند به قطب تولید انواع تریلر در قاره آسیا تبدیل شد.

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان  از ارومیه؛ صنعت حمل و نقل از زیر بنایی‌ترین بخش‌های اقتصاد هر جامعه‌ای به شمار می‌آید و پیوسته در رویارویی با سایر بخش‌های اقتصاد نه تنها باعث تغییرات کمی و کیفی آن‌ها شده بلکه خود نیز تحت تاثیر مستقیم این تحولات قرار گرفته است.
تحقیقات نشان می‌دهد که صنعت حمل و نقل به همراه بخش‌های انرژی از جمله آب٬ برق و گاز سهم رو به افزایشی را در رشد و توسعه اقتصادی داشته است.
 

صنعت حمل و نقل یک صنعت مادر است و استان آذربایجان غربی با دارا بودن پنج پایانه مرزی، قرار گرفتن در کریدور شرق به غرب و نیز واقع‌شدن در مسیر تاریخی جاده ابریشم سرشاخه مهم و شاهراه ارتباطی ایران به اروپا به شمار می‌رود و سهم بالایی در جابه جایی کالا و مسافر دارد.
 
کشورمان ایران حدود ۹ هزار کیلومتر مرز آبی و خاکی با ۱۵ کشور جهان دارد، در بین استان‌ها، آذربایجان غربی با بیش از ۹۲۰ کیلومتر مرز مشترک با کشور‌های عراق، ترکیه و جمهوری آذربایجان ظرفیت بی‌نظیری در حوزه حمل و نقل دارد.
 
در استان آذربایجان غربی پنج پایانه و ۹ گمرک مرزی پتانسیل بالایی را در حوزه حمل و نقل ایجاد کرده است.
 
گمرک‌های مرزی استان آذربایجان غربی شامل مرز زمینی پلدشت و بازرگان در شمال، رازی و سرو در مرکز و مرز تمرچین در جنوب استان است که تمرچین با کشور عراق و پلدشت با جمهوری خودمختار نخجوان جمهوری آذربایجان هم مرز بوده و گمرکات بازرگان، سرو و رازی دروازه عبور و مرور و تجارت با کشور ترکیه است.

آذربایجان غربی به همت صنعت گری توانمند به قطب تولید انواع تریلر در قاره آسیا تبدیل شد

رضا رستمی صنعتگر توانمندی که با درک ویژگی‌های منحصر به فرد استان و همچنین پشتکار و عشق به کارش توانست با ۲۴ سال تلاش طاقت فرسا، صنعت آذربایجان غربی، را متحول کرده است و توانست این استان را به یکی از قطب‌های تولید تریلر در قاره آسیا تبدیل کند.
 
وی که دوره جوانی را با عشق به کار آهنگری و شاسی سازی در کارگاهی کوچک در ارومیه سپری کرد از سال ۱۳۷۳ تولید شاسی تریلر را در ابعادی بزرگتر ادامه داد و اینک پس از ۲۴ سال با راه اندازی واحد صنعتی بزرگی در ارومیه، این شهر را به قطب تولید انواع تریلر در کشور و یکی از واحد‌های شاخص قاره آسیا تبدیل کرده است.
 
در واحد تریلرسازی این مجموعه بیش از ۲۰ نوع تریلر از جمله، انواع تریلر کفی، نفتکش، تریلر‌های حمل گاز (ال – پی – جی) و تریلر‌های یخچال دار ساخته می‌شود که علاوه بر مصارف داخلی به چند کشور نیز صادر می‌شود.
 
شهریور ماه سال ۹۵ هم با افتتاح واحد قطعه سازی این مجموعه، ساخت بیش از ۱۲۰ قطعه از جمله محور تریلر برای نخستین بار در کشور آغاز شد که برآورد‌های اولیه نشان می‌دهد با تولید انواع اکسل یا محور تریلر از خروج بیش از ۳۵ میلیون یورو از کشور جلوگیری شود.
 

با راه اندازی این مجموعه کشور در تولید قطعات تریلر به ۸۰ درصد خودکفایی رسید، پیش از این تنها ۲۰ درصد قطعات تریلر در کشور تولید می‌شد.
 
رضا رستمی که سال گذشته به عنوان کار آفرین برتر نشان ملی "امین الضرب" را دریافت کرد، در گفت و گو با خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان  از ارومیه؛ داشتن اعتماد به نفس، شجاعت و صداقت را سه ویژگی اصلی یک کار آفرین عنوان کرده و می‌گوید: تنها تا مقطع راهنمایی تحصیل کرده، و با همت و تلاش ۲۴ ساله خود برای راه اندازی مجموعه تریلر سازی و قطعه سازی که شامل بر ۵ واحد است بیش از ۱۵۰۰ میلیارد ریال سرمایه گذاری کرده است.
 
وی می‌افزاید: حیات صنعتی بیش از ۲۰ واحد صنعتی مرتبط با تریلر سازی در کشور به دلیل تولید اقلام مورد نیاز این مجموعه به فعالیت مجموعه مارال صنعت، وابستگی مستقیم دارد.
 

فعالیت ۵ واحد تریلرسازی در آذربایجان غربی


جعفر صادق اسکندری رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان غربی در گفت وگو با خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان  از ارومیه؛اظهار داشت: ۵ واحد بزرگ در زمینه تولید انواع تریلر در استان فعال هستند که نزدیک به ۳۰ درصد از تولید کشور را بر عهده دارند.
 
وی اظهارداشت: این واحد‌ها سالانه به ارزش سه هزار میلیارد ریال سه هزار دستگاه انواع تریلر کفی، نفتکش، تانکر‌های حمل گاز مایع و تریلر‌های یخچال دار تولید می‌کنند.
 

اسکندری افزود: بیش از ۹۰۰ نفر به طور مستقیم و ۳ هزار و ۶۰۰ نفر نیز به طور غیر مستقیم در صنعت تریلر سازی استان اشتغال دارند؛ و سالانه بخش عظیمی از تولیدات استان به ارزش هفت میلیون دلار به کشور‌های همسایه صادر می‌شود.
 
گزارش از الیاس گندمی
 
انتهای پیام/م
برچسب ها: صنعت ، حمل و ن
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.