رایزن بازرگانی ایران- ترکمنستان گفت: در دو ماهه ابتدای سال ۹۷ بالغ بر ۵۵ میلیون دلار بود که در مقایسه با سال گذشته این میزان حدود ۲۵ درصد با کاهش مواجه است.
وی افزود: این میزان کاهش به دلیل سیاست جدید دولت ترکمنستان مبنی بر کاهش واردات کالاهای مشابه تولیدات خود و همچنین محدودیتهای به وجود آمده در تبدیل منات به ارزهای خارجی اتفاق افتاده است.
رایزن بازرگانی ایران-ترکمنستان با اشاره به کاهش استقبال ترکمنستان از واردات محصولات ایرانی، تصریح کرد: طبق آمار 4 ماهه ابتدای سال 2018 ترکمنستان واردات خود را حدود 40درصد کاهش داده است .
خرمالی بیان کرد: جمهوری اسلامی ایران در سال 2017 میلادی حدود 355 میلیون دلار انواع کالاها را به ترکمنستان صادر کرده و سهم ایران از بازار این کشور حدود 10 درصد است. لازم به ذکر است که ترکمنستان در سال 1396 هفتمین مقصد صادراتی کالاهای ایرانی در بین 15 کشور همسایه ایران با ارزش 418 میلیون دلار بوده است.
وی با اشاره به اجرای سیاست تولید کالاهای جایگزین واردات و توسعه محصولات کشاورزی، صنایع تبدیلی در کنار توسعه صنعت نفت و گاز و برق در کشور ترکمنستان، تشریح کرد: بایستی رویکرد توسعه صادراتمان را تغییر دهیم. در واقع باید محصولات صنعتی و صنایع ماشین سازی را جایگزین صادرات نفتی و گازی خود قرار دهیم، همچنین سرمایه گذاری های مشترک را برای افزایش مبادلات این دو کشور بیش از پیش افزایش دهیم.
رایزن بازرگانی ایران-ترکمنستان با انتقاد به عملکرد برخی تجار ایرانی گفت: برخی از تجار بدون عقد قرار دادهای رسمی و عدم اخذ تضامین، نسبت به صادرات محصولات خود اقدام میکنند که در وصول مطالبات خود از طرف های ترکمنی با مشکل مواجه می شوند.
وی افزود: به منظور جلوگیری از بروز چنین مشکلاتی فعالان اقتصادی ایرانی قبل از هرگونه برقراری روابط تجاری، باید مشورت و نظرخواهی از رایزنان و بخش اقتصادی سفارتخانه ها را جدی بگیرند.
خرمالی یادآور شد: از طرف دیگر تبادلات بانکی دشوار بین دو کشور باعث شده است که تجار در برخی موارد پرداخت های خود را به صورت نقدی تا سقف ده هزار دلار انجام دهند که قطعا مبادلات نقدی مشکلات عدیده ای را برای بازرگانان ایجاد خواهد کرد.
وی در پایان با اشاره به معرفی محصولات ایرانی به کشورهای همسایه گفت: جمهوری اسلامی ایران در شهریور ماه امسال اقدام به برگزاری نمایشگاه های صنعت ساختمان و انرژی، برنامه ریزی کرده است تا بتواند در جهت معرفی کالای ایرانی با کیفیت به کشورهای همسایه قدم های موثری را بردارد.
انتهای پیام/