سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

باید از نخبگان صنایع دستی حمایت کرد

معاون صنایع دستی اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان گفت:باید از نخبگان حمایت کرد و اجازه نداد که ایده های نو از کشور خارج شود و این را به فرصت تبدیل کنیم.

 به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان،جعفر جعفرصالحی در آیین روز جهانی صنایع دستی که شامگاه سه‌شنبه در تالار شهروند اصفهان برگزار شد، اظهار کرد: انجمنی با عنوان صنایع دستی نزدیک به پنج دهه شکل گرفته است. هنرمندان هدفی جز انجام رسالت در راستای تثبیت فرهنگ اصیل خود ندارند. هنرمندان انسان‌هایی بی ادعایی هستند که بدون اینکه از مراکز دولتی توقعی داشته باشند ستون های فرهنگی  را در سطح کشور  محکم و محکم‌تر می کنند. در دنیای پر تلاطم امروز که به دنبال آرامش هستیم هنرمندان آرامش را از وجود خود به جامعه منتقل می کنند، کیان مملکت را به لحاظ اصالت، حفظ کرده و سفیران بی‌زبان را زبان می بخشند تا در جای جای جهان رهسپار شوند و نام ایرانی را در خاطره ها زنده نگه دارند و این مسئله است که تک تک ما را مدیون این عزیزان می کند.

وی از جمع آوری قاچاق صنایع دستی و مصنوعات در میدان امام و راه اندازی سازمان حمایت از مصرف کننده، خبر داد و گفت: مدعی هستیم که  بیش از ۹۸ در صد میدان امام خالی از مصنوعات و صنایع دستی خارجی است. رتبه بندی فروشگاه های صنایع دستی به نشانه اعتماد به خریدار، راه اندازی سامانه انتقادات و پیشنهادات برای مصرف کننده، استانداردسازی اداره صنایع دستی که لازمه اعتمادسازی مردم در این حوزه است بر اساس سرلوحه ای که در دستور کار سازمان صنایع دستی قرار گرفته است ضمن اینکه بیش از ۱۴۰ رشته  از ۳۰۰ رشته صنایع دستی از استاندارد تولید برخوردار است. اینها مقدمات کاری است که به واسطه وظایف ذاتی و سازمانی باید اتفاق بیفتد.

جعفرصالحی در خصوص ضروریت های بسته بندی صنایع دستی گفت: بسته بندی از ضرورت های کالای تجاری است. گاهی در مصنوعات خارجی دیده ایم که بسته بندی اثر از مصنوعات داخل آن ارزشمندتر است، پس بسته بندی لباس فاخری بر قامت مصنوعات دستی است. اگر این اتفاق برای بسته بندی ها  نیفتد شاید مجبور شویم که آثار و مصنوعات را به لحاظ رده بندی در الویت های یک تا ۱۰ قرار دهیم و ممکن است اداره گمرک هم به این  نتیجه برسد که از الزمات صادرات بسته بندی باشد.

معاون صنایع دستی اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان افزود: امروز با انباشت آثار شاخص بسیاری از هنرمندان اصفهانی روبرو هستیم و به عنوان سازمان دولتی باید نگاه ویژه به این موضوع داشت که راهکار خرید یا صادرات این آثار را در دستور کار خود قرار دهد. عدم وجود بنگاه های صادراتی که کل کشور را پوشش قرار دهد یکی از مشکلات است و دولتمردان از لحاظ قانونی و مقرارت اداری نمی توانند متصدی امر خرید، فروش و صادرات باشد. ما به دنبال تشکل و بنگاهی غیر دولتی هستیم که تحت حمایت های دولت باشد تا  استان اصفهان به عنوان یک مدل موفق به کشور معرفی کند.

وی از زخم بی اعتمادی بر پیکر صنایع دستی سخن گفت و افزود: باید اصفهان را به روزهای اوج برگردانیم. در آغاز راه بی اعتمادی هستیم که مصرف کننده شکایت هایی را نزد اتحادیه برده اند. کم کم این بی اعتمادی از مشتری به بازار صنایع دستی منتقل می شود. راه اندازی سایت، اتیکت قیمت و کمیسیون های قیمت گذاری تنها مُسکن برای درد است ولی برای درمان به فرهنگسازی نیاز است. باید به عنوان تولید کننده رسالت خود را حفظ کنیم و بهترین قیمت و کیفیت را برای محصولات صنایع دستی تعریف کنیم تا اعتماد به صنعت برگردد.

جعفرصالحی گفت: باید از نخبگان حمایت کرد و اجازه نداد که ایده های نو از کشور خارج شود و این را به فرصت تبدیل کنیم. جوانان را به کشورهای دیگر بفرستیم که در بخش جغرافیایی مروج صنایع دستی ایران باشند.

وی در خصوص حمایت از کارگر ایرانی و خطرات حضور اتباع بیگانه در صنایع دستی گفت: به کار گیری اتباع بیگانه مواردی است که صنعت فرش را هم دچار چالش کرد. اتباع بیگانه در کارگاهها مشغول کار شدند و بهترین نقش فرش ها را با نقش ایران عرضه می کنند و بازار را از ایران گرفتند. اگر تولیدکننده ای  به فکر دادن حق الزحمه کمتر به کارگر خارجی است این تیشه ای است که به ریشه صنایع دستی داخلی می زنید. باید این کارگاه ها چه رسمی و چه غیر رسمی شناسایی شوند. باید با اتحادیه همکاری ها لازم صورت گیرد.

جعفرصالحی در خصوص شناسایی مشتری و هدف گذاری برای تولید، تاکید کرد: باید با برنامه ریزی تولید کرد تا در فروش با مشکل مواجه نشوند و مجبور شوند تولیدات خود را انبار کنند. وظیفه دولت فروش تولیدات شما نیست. در میان هنرمندان دیده شده که آثار خود را در خارج از کشور با نازل‌ترین قیمت به فروش می رسانند که این لکه ننگ بر صنایع دستی باقی می ماند.

وی بر اهمیت صادرات صنایع دستی، اضافه کرد: کشورهای چین، هند و کره جنوبی در نهایت چهل سال است که در صنایع دستی ورود پیدا کرده اند و اگرچه استان اصفهان رتبه سوم در صنایع دستی جهان است ولی  متاسفانه به لحاظ صادرات رتبه ۳۰ هستیم که در این عرصه دچار چالش عظیمی هستیم. اولویت اصلی در سال جدید به بحث صادرات و رونق توریست است. زمانیکه شخص کالای ایرانی خریداری و به کشور خود ببرد. ارزش و جایگاه ایرانی ها حفظ خواهد شد.

وی در خصوص فرهنگسازی برای حمایت از کالای ایرانی تاکید کرد: علاوه بر فرهنگسازی، باید محوریت تولید و تعصب استفاده از کالای ایرانی است که باید در دستور کار قرار دهیم.

 

انتهای پیام/م

 

مراسم  روز جهانی صنایع دستی

برچسب ها: میراث فرهنگی ، قاچاق
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.