سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

جدال ترامپ و خودروسازان آلمانی

رئیس‌جمهور آمریکا مخالف واردات خودروهای آلمانی به کشورش است

سی‌ان‌ان در گزارشی به انتقادهای اخیر دونالد ترامپ از روند واردات خودروهای آلمانی به آمریکا پرداخت.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، پایگاه اینترنتی شبکه تلویزیونی سی ان ان در گزارشی نوشت: «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا پس از اتمام نشست گروه هفت در کانادا همچنان هم‌پیمانان خود را به تجارت غیرمنصفانه متهم می‌کند. او روز سه شنبه باز هم در یک کنفرانس مطبوعاتی در سنگاپور اظهاراتی را علیه واردات خودرو‌های آلمانی به آمریکا بیان کرد.

ترامپ در این خصوص گفت: «اتحادیه اروپا چیز زیادی از ما نمی‌خرد با این حال مدام در حال صادرات مرسدس و ب‌ام‌و به کشور ما است. این خیلی ناعادلانه است و من درستش می‌کنم».

گلایه‌های ترامپ درباره تعرفه‌های خارجی و مازاد‌های تجاری برای ما آشنا هستند. اما در ادامه به حقایقی درباره خودرو‌های آلمانی موجود در آمریکا پرداخته شده است:

ترامپ اخیراً در دیدار با «امانوئل مکرون» رئیس جمهور فرانسه در واشنگتن گفت: تعداد خودرو‌های آلمانی در آمریکا بیش از حد زیاد است. ترامپ همچنین پیشتر این موضوع را با «آنگلا مرکل» صدراعظم آلمان در میان گذاشته و گفته بود مالیات خورو‌های وارداتی این کشور به آمریکا را به ۳۵ درصد می‌رساند.

اقتصاددانان می‌گویند ترامپ از دو حقیقت غافل است: نخست اینکه خودروسازان آلمانی کارخانه‌های بزرگی در آمریکا ساخته اند و این کار به شدت نیاز به واردات خودرو را کاهش داده است. دوم، هدف گرفتن خودروسازان آلمانی به کارگران و اقتصاد آمریکا صدمه می‌زند.

خودروسازان آلمانی در سال ۲۰۱۷، ۱.۳۵ میلیون خودرو در آمریکا فروخته اند. این تعداد معادل تقریباً ۸ درصد معاملات خودروی آمریکا است. فقط ۴۹۴ هزار خودرو از این تعداد از آلمان به آمریکا صادر شده اند که نسبت به سال ۲۰۱۳، ۲۵ درصد کاهش داشته است. بقیه خودرو‌ها در آمریکا یا مکزیک که با هم توافق تجاری آزاد دارند تولید شده اند. شرکت‌های جی‌ام و فورد در مکزیک خودرو می‌سازند و به آمریکا صادر می‌کنند. ترامپ ممکن است از توافق تجاری نفتا که بین آمریکا، مکزیک و کانادا عقد شده است خارج شود تا از ورود وسایل نقلیه تولید شده در مکزیک به آمریکا جلوگیری کند.

شرکت‌های ب‌ام‌و، فولکس واگن و مرسدس کارخانه‌های بزرگی در آمریکا دارند و حدود ۵۰ هزار آمریکایی را به کار گرفته اند. بزرگترین کارخانه مونتاژ ب‌ام‌و در جهان در «اسپارتنبورگ» در کارولینای جنوبی واقع شده است. سال گذشته این کارخانه با تولید ۴۰۰ هزار خودرو یک رکورد جدید را ثبت کرد. ۷۰ درصد این خودرو‌ها به کشور‌های دیگر صادر شد.

فولکس واگن نیز یک کارخانه بسیار بزرگ در «چاتانوگا» در ایالت تنسی دارد که سال گذشته ۱۱۲ هزار وسیله نقلیه تولید کرد. مرسدس نیز سالانه ۳۰۰ هزار خودرو و SUV در «تاسکالوسا» در ایالت آلاباما تولید می‌کند.

این یک تجارت رو به پیشرفت است به طوریکه تعداد کل خودرو‌هایی که خودروسازان آلمانی در آمریکا تولید می‌کنند از سال ۲۰۱۳، ۱۸۰ هزار دستگاه افزایش یافته و به ۸۰۴ هزار دستگاه رسیده است. نیمی از این خودرو‌ها به بازار‌های اروپا و آسیا صادر می‌شوند. خودرو‌هایی که از اروپا به آمریکا صادر می‌شوند شامل ۲.۵ درصد تعرفه می‌شوند. اما خودرو‌هایی که در آمریکا تولید و به اتحادیه اروپا صادر می‌شوند ۱۰ درصد تعرفه بر آن‌ها اعمال می‌شود.

اگر آمریکا تعرفه‌ها را افزایش دهد خودروسازان آلمانی سرمایه گذاری در آمریکا را کاهش می‌دهند و اتحادیه اروپا هم تعرفه‌های اتومبیل‌های آمریکا را افزایش می‌دهد.

انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
ناشناس
۱۲:۵۸ ۲۳ خرداد ۱۳۹۷
خب این الان کجاش تعجب داره؟