سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

بحران شدید آب در دومین شهر پرجمعیت آفریقای جنوبی+ تصاویر

شهر کیپ‌تاون از سال ۲۰۱۵ با بحران شدید آب مواجه است؛ با این حال، دولت آفریقای جنوبی از دریافت کمک اسرائیل برای حل این بحران خودداری کرده است.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، آفریقای جنوبی کشوری پهناور در جنوب آفریقاست که با نلسون ماندلا و مبارزات وی علیه نژادپرستی در جهان شناخته می‌شود. با پایان دوره آپارتاید در آفریقای جنوبی در سال 1994،  این کشور توانست به سرعت خود را به یکی از اقتصادهای برتر جهان تبدیل کند. امروز آفریقای جنوبی عضو بریکس (پنج اقتصاد نوظهور جهان شامل برزیل، روسیه، هند، چین و آفریقای جنوبی) به شمار می‌رود.  

این کشور صنعتی چند پایتخت دارد که در میان آنها، کیپ تاون که دومین شهر پرجمعیت این کشور پس از ژوهانسبورگ و پایتخت قانون‌گذاری آن محسوب می‌شود، دچار بحران شدید آب است. بحران آب در این شهر از سال 2015 آغاز شد و  طی ماه‌های اخیر به چالشی جدی بر سر راه مردم و دولتمردان آفریقای جنوبی بدل شده است.

بحران آب در این شهر چنان جدی است که دولت آفریقای جنوبی طرح‌هایی را برای "روز صفر" یعنی روزی که این شهر رسما با اتمام منابع آبی خود مواجه شود، پیشنهاد داده است. این طرح‌ها در حال حاضر توانسته‌اند مصرف آب این شهر را تا حدود 50% کاهش داده و روز صفر را از آوریل 2018 به ژوئن امسال و سپس به سال 2019 به تعویق بیندازند.

بحران آب در کیپ تاون و در کل آفریقای جنوبی البته همچنان پابرجاست؛ خصوصا اگر روند کنونی زمستان‌های خشک در این کشور ادامه یابد. دولت آفریقای جنوبی به دلیل کمبود شدید آب از چشمه‌ها مراقبت می‌کند تا مانع درگیری بر سر آب شود. از رستوران‌های لوکس هم خواسته شده از ظروف کاغذی یکبار مصرف برای صرفه‌جویی در مصرف آب استفاده کنند.

بارش ناکافی و تغییرات اقلیمی از عوامل اصلی کم‌آبی شدید در آفریقای جنوبی به شمار می‌روند. کیپ تاون به خاطر مهار هدررفت آب جوایز مختلفی را به خود اختصاص داده است. با این حال، مهار هدر رفت آب نیز نتوانسته مانع از کمبود شدید آب شود.

طی سال‌های اخیر، رژیم صهیونیستی با هدف نفوذ در آفریقا بارها برای حل این بحران به آفریقای جنوبی پیشنهاد کمک داده که البته هر بار با مخالفت این کشور مواجه شده است. آفریقای جنوبی به دلیل اینکه خود در دوران آپارتاید قربانی نژادپرستی بوده همواره موضعی انتقادی نسبت به رژیم صهیونیستی اتخاذ کرده و روابط خوبی با حماس برقرار کرده است. این کشور سال گذشته روابط خود را با رژیم صهیونیستی به سطح کاردار تقلیل داد.

خودداری آفریقای جنوبی از دریافت کمک اسرائیل، خشم رسانه‌های صهیونیستی را برانگیخته است.  

انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.