سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

مشق عشق و قلم، آرامش بخش استاد خوزستانی

خوشنویسی هنری والا که با حرکت قلم بر روی کاغذ شاهکاری خلق می کند که چشم هر انسانی را می نوازد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، خوشنویسی هنری با قدمت چندین هزار ساله، با مضامینی هنری، فرهنگی و سرشار از زیبایی که از دیرباز با ایرانیان عجین بوده است. سرزمین آب و آفتاب هم از این قاعده مستثنی نبوده و در دل خود خوشنویسانی را پرورش داده است، که حرف های بسیاری برای گفتن دارند که در این گزارش با یکی از این خوشنویسان آشنا می شویم.

متولد 1347 بهشت خوزستان، ایذه است. از کودکی عاشق هنر بود و فعالیت های هنری مختلفی از جمله تئاتر، بازیگری، نویسندگی و کارگردانی را تجربه کرده، اما او به دنبال مرکب و خط کشیده شد و خوشنویس گردید. از سال 1362 کار خود را از مکتب حسین کی منصور در ایذه، آغاز کرد، همچنین در مکتب شادروان یوسف بیات در اهواز، غلامحسین امیرخانی و کرمعلی شیرازی در تهران نیز بهره جست. فوق لیسانس پژوهش هنر، دارای مدرک استادی انجمن خوشنویسان ایران، مدرس دانشگاه، رییس انجمن خوشنویسان اهواز و خوزستان و 2 دوره عضو شورای عالی انجمن خوشنویسان ایران را در کارنامه خود دارد. این استاد پرآوازه، صاحب سبک و پدر سیاه مشق نویسی ایران، رضا زدوار است.

در فرصتی که در اختیارمان قرار داد گفتگوی مفصلی داشتیم که در ادامه می خوانید:

چرا و چطور شد که از بین هنرهای مختلف به خوشنویسی علاقه مند شدید؟

جیم:در دوران راهنمایی در محیطی قرار گرفتم که بیشتر خط می نوشتند، تاثیر محیط بر من باعث شد به این هنر رو بیاورم.

چه مسئولیت هایی در زمینه هنر خوشنویسی داشته اید؟

جیم:سال 1372 انجمن خوشنویسان ایذه و باغملک را تاسیس کردم و خوشنویسی کلاسیک را برای اولین بار در استان راه اندازی کردم، زیرا تا قبل از این خوشنویسی کلاسیک در استان مایه و پایه کلاسیک نستعلیق را نداشته و ذوقی بود. سال 1381 برای اولین بار، از ایذه به اهواز آمدم و انجمن خوشنویسان اهواز را دایر نمودم و تدریس خوشنویسی را در انجمن اهواز ادامه دادم و با آموزش بسیار دقیق در اهواز، مرکز کلانشهر، باعث ارتقاء خوشنویسی اهواز و استان در کشور شدم که تا پیش از این هیچ استانی عیار خوشنویسی خوزستان را قبول نداشت.

چه نمایشگاه هایی برگزار کردید؟

جیم:از دهه 60 که کار هنری خود را اغاز کردم، کم کم کارم مورد توجه هنردوستان قرار گرفت و از دهه 70 اولین نمایشگاه انفرادی خود، شهید محراب به مناسبت شب های قدر و شهادت امام علی (ع) سال 1373 در شهر ایذه برگزار کردم. همچنین نمایشگاه انفرادی مال کنون غم فوت والدین، علمدار هستی به مناسبت محرم، یوسف گمگشته به مناسبت استاد مرحوم یوسف بیات در اهواز، نسیم و دریا در سال 1378، در چهارمحال و بختیاری، یوسف هستی بخش سال 1389 در اصفهان، ماتم به مناسبت محرم سال 1391 در اهواز، گوهر خاک کربلا سال 1394 در اهواز و همچنین شرکت در چندین نمایشگاه و جشنواره های کشوری و بین المللی

چه عنوان ها و مقاماتی کسب کردید؟

جیم:در جشنواره های استانی به جهت کسوت، داور بودم، در مسابقات استانی شرکت نکردم، منهای جوانی که مقام اول استانی بودم، همچنین داور ملی نیز بودم. دارای مقام های اول، دوم وسوم در سطح کشور هستم. دارای مقام دوم جشنواره بین المللی قرآن در شیراز، مقام اول جشنواره ملی و نفر برگزیده جشنواره بین المللی جهان اسلام هستم. در بخش پژوهشی علاوه بر خط و خوشنویسی در جهان اسلام، جزء 5 نفر برتر در زمینه پژوهشی و مقاله در جهان اسلام نیز هستم.

مقاله، تحقیق یا تالیفی داشته اید؟

جیم: مقالات خط لال مادرزاد، سیاه مشق پرواز تا بی نهایت که در سال 1381 در روزنامه جام جم کار شد.

پیش به سوی قدما و عین خط در مجله پر تیراژ کلک دیرین شیراز، بیچاره میرزا غلامرضا روزنامه دوران خوزستان، رقص در تاریکی به صورت پاورپوینت در کردستان، بداهه در سیاه مشق نویسی در کارگاه زرند، سیرجان و یزد، مقاله زبان تصویری سیاه مشق در بخش پژوهشی هنر و خوشنویسی جهان اسلام

مبدع و آورنده چه سبک نوینی در خوشنویسی هستید؟

جیم:حدود 8-7 سال در کنار نستعلیق بر روی گونه ای از خط و خوشنویسی کار کردم،که بیشتر مورد توجه و علاقه جوانان باشد و به جهت زیبایی دارای کشش و علاقه باشد و در ضمن ساده تر از نستعلیق باشد، که نتیجه آن خط شیدا شد و خوشبختانه با استقبال و توجه اهل هنر روبرو شد. این خط تلفیقی از خط کوفی و شکسته نستعلیق است که یک خط روان، با گردش و ریتم چشم نواز است. خط شیدا در سال 1384 به ثبت اسناد ملی کشور رسید.

برای علاقه مندان و هنرجویان جوان این رشته چه سخنی دارید؟

جیم:یکی از اساتیدم که جهانگرد است و از بزرگ ترین خوشنویسان بنده هم بوده است، گفت: باید ببینیم نگاه بیرونی ها به خط ما چیست و اگر این خط متعلق به دیگران مثلا اروپایی ها بود، چنان مورد حمایت و تبلیغ قرار می گرفت که به عنوان یک کار بزرگ حمایت می کردند. ما هنر بزرگ و ارزشمندی داریم که از لحاظ روحی، جسمی، عرفانی، رفتاری و معنایی می تواند هر فردی را به بالاترین درجه عرفان و انسانیت برساند. این هنر مال ماست و قدر و قیمتش را نمی دانیم و صرفا آن را یک خوش خطی می دانیم، درصورتی که باید سواد فرهنگی را ارتقاء بدهیم و نگاه جدی تر به این هنر ارزشمند داشته باشیم و فرزندان خود را به سوی این هنر سوق دهیم و برای بهره مندی از جنبه های مختلف و چشم گیر این هنر برایش وقت بگذاریم.

ارزشمندترین اثرتان از نظر خودتان کدام است؟

جیم:آثار هنرمند همچون فرزندان اوست و هرکدام دارای ارزش خاص خود است، اما به تازگی بسم الله الرحمن الرحیم نوشتم که در مشهد است و پوستر شده می توان گفت از زیباترین و ارزشمندترین آثار خود می دانم.

از تازه ترین نمایشگاه برای عرضه آثارتان چه خبر؟

جیم:آثار جدیدی آماده کردم که تاکنون عرضه نشده و قصد رونمایی در تهران و مشهد دارم و همچنین از کانادا دعوت نامه ای جهت برگزاری نمایشگاه داشته ام.

با توجه به نزدیکی به تعطیلات تابستانی به عنوان یک هنرمند خوشنویس چه پیشنهادی دارید؟

جیم:هنر در همه فصول کارکرد دارد. در ابتدا خانواده ها منهای مسافرت فرزندان خود را به رفتن کلاس های هنری تشویق کنند و با توجه به این که مشکل اکثر دانش آموزان بدخطی می باشد، که اگر حل شود بالطبع کشش دانشجو و دانش آموز برای مطالعه و درس خواندن بیش تر خواهد شد.

چند فرزند دارید و آیا با هنر خوشنویسی آشنایی دارند؟

جیم:3 فرزند دارم، که خوشبختانه این هنر بسیار مورد علاقه و توجه آن هاست و همچنین ابزار و وسایل در اختیارشان قرار می دهم، تا هم از لحاظ محیطی و هم حسی تاثیر بگیرند.

آیا نمایشگاهی برای برگزاری در برنامه دارید؟

جیم:در زمستان امسال نمایشگاه انفرادی در اهواز دارم، که آثاری برای اولین بار مقابل دیدگان هنردوستان قرار می گیرد.

آثار شما چه قدر با اقبال مخاطبان مواجه می شود؟

جیم:آثار بنده به جهت این که عیار استادی پیدا کرده، بالطبع مورد توجه هنردوستان قرار می گیرد.

به کدام قالب خوشنویسی راغب تر هستید و انجام می دهید؟

جیم:همه کارم در خط نستعلیق خلاصه می شود و قالب سیاه مشق، کتیبه و قطعه کار می  کنم و در کنارش خط ابداعی شیدا را نیز انجام می دهم.

روزی چند ساعت مشق خط می کنید؟

جیم:روزهای تعطیل حداقل 12 ساعت، و روزهای دیگر که سرکار هستم، 5ساعت.

رابطه میان ادبیات و هنر خوشنویسی را چگونه می بینید؟

جیم:خوشنویسی یک رابطه تنگاتنگ، انفکاک ناپذیر و به شدت وابسته به معنا و مفهوم ادبیات دارد. مایه و موادی نیاز است تا خوشنویسی انجام شود که ادبیات و اشعار، این مایه و مواد است. گاها معانی اشعار روی خوشنویسی برای فضاسازی، پالایش روح و روان و اصلاح خود مورد توجه است.

با توجه به کارتان در طول روز با اشعار زیادی سروکار دارید، زیباترین شعری که نوشتید؟

جیم:گر بر فلکم دست بدی چون یزدان برداشتمی من این فلک را ز میان

وز نو فلکی دگر چنان ساختمی کازاده بکام دل رسیدی آسان، که این شعر از خیام است.

هنر خوشنویسی با چه مشکلاتی مواجه است؟

جیم:مشکلات متعددی وجود دارد. انتظاری که متولیان فرهنگ و هنر استان داریم این است که همان طور که قاریان قرآن را مورد حمایت قرار می دهند و جشنواره های ملی و بین المللی برگزار می کنند، و مورد تجلیل و تقدیر قرار می دهند، همان اندازه هم به خوشنویسان که کاتبان قرآن هستند اهمیت بدهند و این نابرابری که از فرش تا عرش است را از بین ببرند، در صورتی که در دوران پیامبر اعظم (ص) هیچ تبعیضی نبوده و در یک جلسه دایره مانند می نشستند و هیچ بالا و پایینی نبود.

حرف یا نکته پایانی؟

جیم:اداره کل ارشاد اقدام به سپردن فضاهای فیزیکی خوشنویسی به بخش خصوصی کرده، که این امر منجر به بی مهری به انجمن های خوشنویسی و تعطیلی در شهرهای آبادان، شوشتر، شوش، سوسنگرد شده است. لذا از استاندار محترم و وزارت ارشاد خواهشمندیم نسبت به برطرف کردن این مشکل اقدام نمایند.

گزارش از مهتاب محمدحسینی

انتهای پیام/ح

مصاحبه با استاد هنر خوشنویسی خوزستان

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.