مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری فارس گفت: موزه دار و مجموعه دار بخش خصوصی شیراز مقام برتر سال ۹۶ را کسب کردند.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز؛ مصیب امیری مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری فارس اظهار کرد: هر ساله در آستانه ۲۸ اردیبهشت ماه (۱۸ می) روز جهانی موزه و آغاز هفته میراث فرهنگی، عملکرد فعالان عرصه موزه و مجموعه داری از سوی اداره کل موزه‌های کشور و شورای بین المللی موزه‌های ایران (Icom) ارزیابی و از تلاش برترین‌ها در این حوزه، طی مراسمی تجلیل به عمل می‌آید.

این مقام مسئول ادامه داد: امسال نیز پس از ارزیابی عملکرد موزه‌های کشور، موزه هنر مشکین فام به دلیل فعالیت‌های در خور تحسین و به ویژه برگزاری نمایشگا‌های متعدد برون مرزی عنوان موزه خصوصی برتر کشور را به خود اختصاص داد.

مدیرکل میراث فرهنگی فارس افزود: همچنین مجموعه خصوصی خسرو رودانی به دلیل رسیدگی، شیوه نگهداری و بخصوص راه اندازی کارگاه مرمت آثار فرهنگی تاریخی، به عنوان مجموعه دار برتر کشور معرفی شد و طی مراسمی در محل موزه ملی ایران، با حضور معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، از وی تجلیل شد.

به گفته محمد مهدی نجفی سرپرست امور موزه‌های میراث فرهنگی استان فارس، موزه هنر مشکین فام که نخستین موزه هنر‌های تجسمی کشور است فعالیت خود را از سال ۱۳۸۲ در منزل تاریخی و ارزشمند فروغ الملک آغاز کرد.

محمد مهدی نجفی ادامه داد: آثار این موزه شامل صد‌ها اثر هنری در زمینه هنر خوشنویسی، نقاشی، عکاسی، حجاری، هنر‌های سنتی و دستی است که با تلاش، عشق و علاقه، توسط استاد حسن مشکین فام و خانواده با هزینه شخصی طی نیم قرن گذشته گردآوری و با مشارکت اداره کل میراث فرهنگی فارس در خانه تاریخی فروغ الملک در معرض دید عموم قرار گرفته است.

سرپرست امور موزه‌های میراث فرهنگی استان فارس تصریح کرد: این موزه که جزو نخستین موزه‌های بخش خصوصی کشور محسوب می‌شود، تجربه‌ای موفق در زمینه سرمایه گذاری بخش خصوصی در بافت تاریخی شیراز و این حوزه بسیار موثر فرهنگی است.

به گفته وی، حسن مشکین فام در نمایشگاه‌های برون مرزی متعددی شرکت و در زمینه چاپ کاتالوگ و کتاب نیز موفق عمل کرده است.

محمد مهدی نجفی افزود: در پی شناسائی و مستند نگاری مجموعه‌های فرهنگی و تاریخی در اختیار بخش خصوصی نیز فعالیت‌های گسترده‌ای طی سالیان اخیر صورت گرفته که از آن جمله مجموعه آثار آقای خسرو رودانی است که پس از شناسائی، ثبت و مستند نگاری آثار آن، به دلیل دقت نظر در شیوه نگهداری آثار، استاندارد سازی محیط نگهداری و راه اندازی کارگاه مرمت آثار که نخستین کارگاه مرمت آثار منقول فرهنگی-تاریخی بخش خصوصی محسوب می‌شود عنوان مجموعه دار برتر کشور را از آن خود کرد و در آینده نزدیک شاهد ایجاد موزه خصوصی برای این مجموعه دار موفق خواهیم بود.

انتهای پیام/ن

موفقیت موزه دار و مجموعه دار بخش خصوصی فارس در کشور

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار