سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

دانستنی‌های علمی؛

تضمین سلامت قلب کودکان با روغنی طبیعی/ چرا دست و پایمان خواب می‌رود؟/ ویتامینی ضروری برای خانم‌های باردار/ افرادی که در معرض ابتلا به سرطان دهان هستند

طبق تحقیقات انجام شده افراد سیگاری و مصرف کنندگان مشروبات الکلی بیشتر در معرض سرطان دهان قرار دارند.

به گزارش خبرنگار  حوزه کلینیک گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران؛  حوزه کلینیک در نظر دارد تازه‌ترین دانستنی‌های پزشکی را در اختیار کاربران قرار دهد.

بیماری کشنده ای که در دهان رشد می کند

طبق تحقیقات انجام شده سرطان دهان  بیشتر در افراد بزرگسال وجود دارد به طوری که این نوع بیماری در محوطه های لثه،کف دهان و زبان افرادنمایان می شود، این بیماری از طریق دستگاه لنفاوی منتشر و با علائم رنگ پریدگی و حالت های برآمدگی در دهان ایجاد می شود.

این بیماری ابتدا به صورت زخم در درون دهان نمایان می شود، طبق گفته پزشکان در صورتی‌ که سریعاً تشخیص و درمان نشود می‌تواند کشنده باشد. تشخیص سرطان دهان به راحتی انجام پذیر نیست ولی اگر به موقع تشخیص داده شود، شانس درمان آن بیشتر خواهد شد. به طور کلی احتمال زنده ماندن بیماران در هر مرحله‌ای از سرطان دهان به مدت 1 سال 81% و برای مدت 5 تا 10 سال به ترتیب درصد و 41درصد است.

گفتنی است؛ طبق تحقیقات انجام شده این افراد  بیشتر در معرض این بیماری هستند، افراد سیگاری و افراد استفاده کننده از  مشروبات الکی،بیماری ایدز و کسانی که رزیم غذایی نامناسب دارند بیشتر گرفتار این بیماری هستند.

خواب‌رفتگی، مورمور و کرخ شدن دست و پا را چه کنیم؟

خواب‌رفتگی و مورمور  موقت دست یا پا را کمتر کسی است که در طول زندگی خود تجربه نکرده باشد؛ وقتی برای مدت زیادی در حالتی یکنواخت می‌نشینیم ناگهان متوجه می‌شویم که پایمان سست و سنگین شده و موقع حرکت سوزن‌سوزن می‌شود؛ این علائم را اصطلاحا شکایات حسی خواب رفتن دست یا پا می‌نامند.

این حالت در اغلب موارد بی‌ضرر است و خطری ندارد، سریع ظاهر می‌شود و سریع هم از بین می‌رود. اندام را حرکت می‌دهیم یا شل می‌گذاریم تا آرام‌آرام این حالت‌ رفع شود و پایمان به وضعیت طبیعی برگردد.

 وقتی عملکرد انتقال پیام‌ها از اعصاب محیطی به مغز مختل شد پارستزی یا حالاتی مانند مورمور یا گزگز شدن آن موضع خاص رخ می‌دهد.

چند علت خارش شدید پوست سر

طبق مطالعات انجام شده خارش پوست سر به 2 فرم پوستی و غیرپوستی تقسیم می شود.

یکی از عواملی که می توان باعث تشدید خارش باشد، شپش است این بیماری  بیشتر در خانم‌ها و در فصول سرد سال  باعث اگزما و عفونت در پوست سر می‌شود که در این مورد نیز شامپو ضد شپش و شانه‌های مخصوص استفاده می کنند.

مشکل دیگری که با خارش خود را نشان می‌دهد، پسوریازیس است که می‌تواند در هر نقطه‌ای ایجاد شود؛ این عارضه در سر می‌تواند بیشتر از پوست سر را هم درگیر کند و به پیشانی هم کشیده شود حتی در مواقعی به پشت گردن و پشت گوش هم کشیده می‌شود.

آنچه که از اسید فولیک نمی دانید

اسید فولیک نیز مانند دیگر ویتامین های ضروری برای بدن  حائز اهمیت است و برای خانم هایی که قصد باردار شدن دارند توصیه می شود.

این مکمل  در عدس به خوبی یافت می شود و مانع بروز ناهنجاری جسمی و ذهنی در نوزاد خواهد شد همچنین این ویتامین در انواع بیماری ها نظیر سرطان، بیماری های قلبی و غیره می تواند موثر باشد.

تاثیر روغن ماهی در محافظت از قلب نوزادان

در مطالعه محققان به نوزادانی که از زمان بدو تولد تا ۶ ماهگی، روزانه مکمل روغن ماهی یا دارونما داده شد؛  زمانی که این کودکان به سن ۵ سال رسیدند، محققان دریافتند کودکانی که روغن ماهی دریافت کرده بودند در مقایسه با گروه دریافت کننده دارونما، دور کمر کوچک تری داشتند.

طبق اعلام انجمن قلب آمریکا، اندازه بزرگ تر دور کمر فاکتور پرخطر بیماری قلبی محسوب می شود.

محققان همچنین دریافتند پسرانی که در دوره نوزادی مکمل روغن ماهی دریافت کرده بودند، تا سن ۵ سالگی دارای میزان انسولین در حال گردش کمتری در بدن شان و مقاومت انسولین کمتری بودند.

انسولین هورمونی است که قند حاصل از ماده خوراکی مصرفی را به سلول ها می رساند تا به عنوان سوخت مصرف شود؛ مقاومت انسولین و میزان بالا این هورمون  در ابتلا به دیابت نوع۲ نقش دارند.

انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.