وی با اشاره به مذاکرات انجامشده در حوزه حملونقل ریلی با اشاره به مذاکره برای حمل یک میلیون تن نفت خام از ایران به ازبکستان افزود: مقرر شد طرفین در خصوص چگونگی تعیین تعرفههای ریلی برای حمل محموله به گفتگو بپردازند تا پس از افزایش خرید نفت خام ایران به میزان ۳ میلیون تن وضعیت حملونقل ریلی مشخص باشد.
مدیر کریدورهای حمل و نقل بینالمللی وزارت راه و شهرسازی، با اشاره به حملونقل ریلی جاری میان دو کشور نیز گفت: سال گذشته ۴۸۰ هزار تن ترانزیت ریلی و حدود ۱۷۰ هزار تن مجموع واردات و صادرات ریلی بین ایران و ازبکستان انجام شد.
این مقام مسئول ادامه داد: علاوه بر مذاکره در خصوص حمل ریلی نفت، درباره سایر محصولات مانند کود و پنبه از مسیر ریلی ایران نیز بحث و گفتگو شد.
مدیر کریدورهای حمل و نقل بینالمللی وزارت راه و شهرسازی در ادامه با اشاره مذاکرات انجامشده در زمینه حمل و نقل جادهای نیز گفت: وزیر راه و شهرسازی در مذاکرات پیشنهاد حذف محدودیتها از قبیل تعدیل عوارض متقابل جادهای را مطرح کرد که مورد استقبال طرف ازبکستان و معاون اول نخستوزیر این کشور قرار گرفت. البته این پیشنهاد در حالی رخ داد که طرف ازبکستانی، نسبت به صدور پروانه تردد ابراز علاقه کرده بود و پس از مذاکرات فشرده تردد بدون محدودیت مورد توافق قرار گرفت.
ترفع یادآور شد: مذاکرات حمل و نقل جادهای میان طرفین در روز اول بسیار سخت و پیچیده بود و چندین دور به طول انجامید.
وی از پذیرفته شدن پیشنهادات وزیر راه و شهرسازی مبنی بر حذف موانع و محدودیتهای حملونقل جادهای از سوی ازبکستان خبر داد و گفت: مقرر شد هیات اعزامی از ازبکستان، در آینده از پایانه مرزی سرخس بازدید و کاهش یا حذف تعرفههای تردد کامیونها را بررسی کنند.
به گفته وی، سالانه بالغبر ۲۵۰۰ کامیون بین دو کشور تردد میکنند که نزدیک به ۳۰۰ دستگاه متعلق به ازبکستان و الباقی ایرانی هستند.
ترفع با اشاره مذاکرات انجامشده در حوزه حملونقل هوایی نیز ادامه داد: ایران و ازبکستان از قرابت فرهنگی و تاریخی با یکدیگر برخوردار هستند؛ اما یکی از علل دشواری مبادلات تجاری میان دو کشور فقدان ارتباط هوایی مستقیم و سخت بودن صدور روادید بین دو کشور است.
وی از پیشنهاد وزیر راه و شهرسازی مبنی بر برقراری پرواز مستقیم پیش از انجام سفر رئیسجمهور به ازبکستان خبر داد و گفت: مقرر شد هر یک از طرفین یک پرواز مستقیم در مسیر تهران-تاشکند برقرار کنند.
مدیر کریدورهای حمل و نقل بینالمللی وزارت راه و شهرسازی در ادامه با توجه به قابلیت همکاریهای ترانزیتی ایران و ازبکستان از چهار طریق بیان داشت: یک شیوه پیگیری، فعالسازی توافقنامه «عشقآباد» متشکل از کشورهای ایران، ازبکستان، ترکمنستان، عمان و هند است که هدف آن، اتصال تجاری کشورهای آسیای مرکزی از طریق ایران به بنادر خلیجفارس و دریای عمان است؛ بر این اساس مقرر شد بهطور مشترک میان دو کشور، موضوعات تجاری و گردشگری پیگیری شود و مذاکراتی با ترکمنستان برای داشتن رویکردی فعالتر در این کریدور صورت گیرد.
ترفع در ادامه افزود: مسیر دوم احیای توافقنامه ایران- افغانستان-ازبکستان بهمنظور ارتباط مسیرهای جادهای این سه کشور و امتداد آن به سمت ترکیه یا بنادر جنوبی ایران در دریای عمان و خلیجفارس، همچنین مسیر ریلی خواف-هرات-مزارشریف-حیرتان- تاشکند است که مورد استقبال طرف ازبکستان قرار گرفت و از ایران درخواست نمود تا از احداث این مسیر ریلی و اتصال آن به ایران حمایت کند.
این مقام مسئول خاطرنشان کرد: وزیر راه و شهرسازی با توجه به همپوشانی مسیرهای ترانزیتی عبوری بین ازبکستان و ایران، پیشنهاد کرد که برای پیوستن ازبکستان به توافقنامه چابهار با کشورهای عضو مذاکره کند.
ترفع، همچنین به راه ابریشم بهعنوان مسیر سوم اشاره کرد و گفت: با توجه به اینکه مسیر ازبکستان و ترکمنستان نزدیکترین راه دسترسی ساخته شده ریلی به چین محسوب میشود، مذاکراتی در خصوص همکاریهای مشترک در این مسیر انجام شود.
مدیر کریدورهای حمل و نقل بینالمللی وزارت راه و شهرسازی، کریدور شمال-جنوب را مسیر چهارم عنوان کرد و گفت: وزیر راه و شهرسازی در جلسات مشترک پیشنهاد مذاکره با کشورهای هندوستان، روسیه و سایر اعضا برای پیوستن ازبکستان به این کریدور را مطرح کرد.
وی در ادامه با اشاره به مباحث لجستیکی مورد مذاکره در جلسات وزیر راه و شهرسازی خاطرنشان کرد: ایشان با توجه به مدون شدن مشوقهای تعرفهای و غیرتعرفهای سرمایهگذاری در مراکز لجستیکی ایران با همکاری معاونت حملونقل و سازمان بنادر و دریانوردی، وزیر راه و شهرسازی پیشنهاد سرمایهگذاری در این مراکز از جمله بنادر امیرآباد در دریای خزر، چابهار و بندرعباس همچنین بنادر خشک را مطرح کرد.
مدیر کریدورهای حمل و نقل بینالمللی وزارت راه و شهرسازی همچنین با توجه به مسئولیت این معاونت در پیگیری مسائل مربوط به موضوعات حملونقلی کشورهای عضو اکو اظهار داشت: بر همین اساس جلسات مستمری با کشورهای عضو اکو در حال برگزاری است؛ اما با توجه به اینکه ازبکستان عضو TTFA (موافقتنامه حملونقل کشورهای عضو توافقنامه همکاریهای اقتصادی اکو) نیست لذا برای بهرهمندی از مشوقهای تعرفهای و غیر تعرفهای باید به TTFA ملحق شود. در گام بعد این مشوقها در اختیار همهی اعضای اکو قرار خواهد گرفت.
گفتنی است، تجارت کشور ازبکستان از سه جهت شرق به کشور چین از غرب به سمت روسیه و از جنوب غرب به ایران انجام میشود که با توجه به اصلاحات دولت ازبکستان در زمینه حملونقل، گردشگری و توسعه ارتباطات خارجی و سرعت بالای آنها، این فرصت برای ایران پدید آمده تا همکاریهای خود با این کشور افزایش دهد تا هدفگذاری طرفین برای افزایش حجم مبادلات تجاری به ۵۰۰ میلیون دلار محقق شود.
انتهای پیام/