سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

کمک به دیگران در کوچه پس کوچه های زندگی

رمضان، ماه نشستن بر سر سفره ایمان و اخلاص و بریدن از تعلقات دنیوی است. ماه گذشتن از خود و پیوستن به الله و ماه گرفتن دست مظلومان و نیازمندان است.

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از زاهدان، ماه مبارک رمضان حال و هوای عجیبی است، طاعات و عبادات در رمضان رنگ خدایی به خود می‌گیرد. صفاتی همچون حس رفتار، صبر و آرامش، بخشش و گذشت، نوعدوستی و بندگی خداوند در انسان متبلور می‌شود.

گرفتن دست نیازمندان و مهربانی کردن با ایتام در ماه مبارک رمضان نشانگر ارادت  به پدر یتیمان، مولا امیر المومنین علی (ع) بزرگترین یار و یاور و مددکار یتیمان است.

ماه رمضان تلنگری برای یادآوری درد گرسنگان ونیازمندان است همانانی که درگوشه گوشه‌ی این سرزمین منتظریاریگری دست‌های مهربانی هستند تا آفتاب را با عشق بر سفره‌های خالی آنان قسمت کنند.

آنچه بهترزیستن را دراین سرزمین برایمان فراهم می‌آورد، این است که همگی‌مان زیر یک سایبان بنشینیم؛ سایبان محبت و نیکی و اینک ماه رمضان فرصتی است تا همگی درماه نیکوکاری به فریاد‌های خاموش گرسنگان پاسخ دهیم و غمناکی دل‌ها را، با تبسم لب‌ها عوض کنیم.

رمضان ماه بندگی؛ بندگی یعنی در کوچه پس کوچه‌های زندگی دست نیازمندی را گرفتن وشادی‌های خود را بر کویر نیاز‌های هم وطنان خود پاشیدن.

آری؛ این بزم را خداوند، برای ما آماده کرده است تا رستگاریمان را تضمین کند. بزمی که در آن تنها ما هستیم که باید سرنوشت خویش را به سمت رستگاری سوق دهیم، مهیای سفر شویم، چه خوب است در این ماه بندگی با مسکینان و فقیران برای رسیدن به دستان مهربان خداوند همسفر شویم.

قلب‌ها آماده پذیرش خوبی‌ها می‌شوند و در این صورت است که روزه داری باعث رقت قلب و باز شدن دریچه‌های احساس برای گریه و طلب بخشش و مغفرت از درگاه خدا می‌شود و مهربانی کردن به ایتام، گرفتن دست نیازمندان، گستردن سفره‌های اطعام و نیکی در حق والدین و اقوام جایگزین تمام بی تفاوتی‌ها و خدای نکرده غلفت‌ها می‌شود.

« ماه رمضان و روزه داری برای تربیت نفس و اطاعت و بندگی خدا و شکستن خواهش های نفسانی و کاهش قوای حیوانی و صفای روح و آگاهی از حال ضعفا در زندگی است.»

" انفاق" به نیازمندان، " احسان" به درماندگان و مستضعفان، " محبت و کشیدن دست نوازش بر سر ایتام" بخشی از مؤلفه‌های درک حال ضعفا است. تنگدستان و ایتامی که عیال خداوند هستند .

ماه رمضان فرصتی برای بهاری شدن 

حجت الاسلام حاج سهیل درویشی مسئول دفتر خیریه مردمی مسجدامام خمینی (ره)در گفتگو با خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از زاهدان،گفت:یکى از درسهاى بزرگ ماه رمضان این است که با چشیدن گرسنگى و تشنگى، به فکر گرسنگان و محرومان و فقرا بیفتیم. در دعاى روزهاى ماه رمضان مى‌گوییم: «الّلهم اغن کلّ فقیر. الّلهم اشبع کلّ جائع. الّلهم اکس کلّ عریان». این دعا فقط براى مفاتیح‌الجنان: دعاى یومیه ماه مبارک رمضان (خواندن نیست؛ براى این است که همه خود را براى مبارزه با فقر و مجاهدت در راه ستردن غبار محرومیت از چهره محرومان و مستضعفان موظّف بدانند. این مبارزه، یک وظیفه همگانى است.

وی تاکید کرد: رسیدگی به نیازمندان و رفع دغدغه‌های معیشتی مردم باید مهم‌ترین رویکردمسئولان و مدیران جامعه اسلامی باشد، گفت:باید از همه ظرفیت‌های موجود در کشور برای مطالبات به حق مردم در حوزه معیشت، اقتصاد و ایجاد اشتغال به کار گرفته شود.

حجت الاسلام حاج سهیل درویشی گفت: ۳۲۰ بسته سبد کالای غذایی در بین خانواده‌های تحت پوشش این  موسسه خیریه، توزیع شد.

حجت الاسلام حاج سهیل درویشی افزود: این بسته‌ها شامل برنج، قند، روغن، رب، ماکارانی و دیگر موادغذایی بوده است.

وی ادامه داد: در این مجتمع خیریه در حال حاضر ۱۸۰۰خانواده تحت پوشش می‌باشند.

کمک به افراد تهی دست در قرآن سفارش شده است

کارشناس مذهبی در گفتگو با خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از زاهدان، با بیان اینکه در این شب‌ها و روز‌های ماه مبارک رمضان کمک به نیازمندان اجر و صوابی بزرگ دارد، گفت: یکی از سیره‌های پیامبر سلام الله علیه در ماه رمضان این بود که سائلی را دست خالی رد نمی‌کرد و می‌فرمود: "إنا لنعطى غیر المستحق حذرا من ردّ المستحقّ" ما به افراد غیر مستحق هم از ترس این که یکی مستحق در بیاید، کمک می‌کنیم.

حجت الاسلام اسماعیل صادقی افزود: دستگیری از دیگران و کمک به افراد تهی دست در قرآن، اسلام و آموزه‌های دینی بسیار سفارش شده و این ماه مبارک فرصتی بی بدیل برای ترویج و توسعه فعالیت‌های خیرخواهانه است.

وی اظهار کرد: کمک به مستمندان در فرهنگ جامعه تاثیر مثبت دارد و در اسلام هم به این امر تاکید شده و این اقدام به نوعی نشان از رافت و توجه به مردم نیازمند است.

این کارشناس مذهبی یادآور شد: فرهنگ کمک به همنوعان تهی دست به تشکیل توده‌هایی منسجم از مردم خیر نیاز دارد و در این راستا باید با برنامه ریزی افراد وخانواده‌های کم بضاعت را به لحاظ جنبه‌های مادی و معنوی تامین کرد.

حجت الاسلام صادقی بیان کرد: باید این فرهنگسازی در جامعه صورت پذیرد تا در ایام خاص و مناسبت‌ها از طریق جلسات و هیئت‌های مذهبی برای حمایت از نیازمندان اقدام کرد، زیرا در قرآن و همچنین در سیره پیامبران و امامان، بر امر انجام احسان، نیکوکاری و کمک به همنوعان نیازمند، بسیار تاکید شده است.

وی تاکید کرد: اسلام به فقر به عنوان یک مساله مذهبی و اجتماعی نگاه می‌کند که انسان را به ذلت، گناه، و جنایت می‌کشاند، به همین دلیل است که پیامبر اکرم صلی الله علیه وآله از آن به خدا پناه می‌برد و به همین دلیل باید از طریق برقراری عدالت اجتماعی به فقرا کمک کرد.

وی عنوان کرد: کمک به فقرا و اغنیا علاوه بر اینکه تاثیرات مثبت روحی بر فرد دارد جامعه را نیز سالم و شاداب می‌سازد و به افرادی تهی دست این اطمینان خاطر را می‌دهد که مردم جامعه‌ای که او در آن زندگی می‌کند در مسیر الهی و انسانی گام بر می‌دارند.

کمک به ایتام و نیازمندان، جامعه را پویا و سالم می‌سازد

یک جامعه شناس و پژوهشگر اجتماعی در گفتگو با خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از زاهدان، گفت:  نیز در مورد تاثیرات کمک به نیازمندان گفت: کمک به ایتام و نیازمندان، جامعه را پویا و سالم می‌سازد و عدالت را برقرار می‌کند.

شهرکی افزود: فاصله طبقاتی به دلیل توجه نکردن به نیازمندان و فقرا ایجاد می‌شود بنابراین کمک کردن به دیگران موجب کاهش این فاصله طبقاتی شده و به افزایش احساس ارزشمندی و معنادار بودن زندگی افراد جامعه می‌انجامد.

وی معتقد است، جامعه‌ای که برای کاهش فاصله طبقاتی و کمک به اغنیا تلاش می‌کند به جامعه اسلامی و دینی نزدیکتر است و بی تردید در چنین جامعه‌ای ارزش‌ها پایدارتر است.

این جامعه شناس یادآور شد: خانواده‌ها باید به منظور ترویج فرهنگ کمک به نیازمندان فرزندان خود را به سمت گرفتن دست فقرا هدایت و تربیت کنند، زیرا در چنین جامعه ای، فساد و از هم گسیختگی جایی ندارد.

توجه به وضعیت فقرا و ایتام طبق سفارشات دین مبین اسلام اهمیت و ارزشی والا دارد و به تحول در عرصه اجتماعی و حفظ ارزش‌ها می‌انجامد.

رسیدگی به ایتام در ماه مبارک رمضان پیام‌آور ارادت مردم مشفق و نیکوکار به مولا امیرالمؤمنین(ع) بزرگ‌ترین یاور و مددکار یتیمان است و تأثیرات عمیق اجتماعی و انسانی را به دنبال خواهد داشت. پس در این ماه پرفضیلت کمک به دیگران به ویژه ایتام را که بیش از هر کس دیگری نیازمند توجه و رسیدگی هستند، فراموش نکنیم.

انتهای پیام/ع

 

برچسب ها: رمضان 97 ، خانواده
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
ناشناس
۰۹:۱۸ ۱۲ خرداد ۱۴۰۰
خیلی بد