سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

توصیه‌هایی برای روزه‌داری در مبتلایان به دیابت

یک فوق تخصص غدد در دانشگاه علوم پزشکی شیراز، شرایط روزه‌داری برای مبتلایان به دیابت را توضیح داد.

محمدحسین دباغ‌منش فوق تخصص غدد دانشگاه علوم پزشکی شیراز در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز؛ با اشاره به اینکه اغلب مراجعه کنندگان مبتلا به دیابت، به روزه‌داری علاقه‌مند هستند و بر انجام این عمل عبادی اصرار می‌ورزند، بیماری دیابت را به دو نوع یک و دو تقسیم کرد و گفت: در دیابت نوع اول که در صورت روزه‌داری احتمال افت شدید قندخون برای آبیمار وجود دارد، به انجام روزه‌داری توصیه نمی‌شود.

او بیماران دیابتی نوع دوم را نیز از نظر امکان روزه‌داری به دو گروه تقسیم کرد و افزود: برای بیماران دیابتی نوع دوم که با مصرف قرص‌های تنظیم‌کننده قند خون تحت درمان هستند، پزشک می‌تواند با مدیریت و زمان‌بندی مصرف قرص‌ها در دو نوبت سحر و افطار، امکان روزه‌داری را برای بیمار فراهم آورد.

این فوق تخصص غدد دانشگاه علوم پزشکی شیراز ادامه داد: برخی دارو‌ها را می‌توان به شکلی با دارو‌های دیگر جایگزین کرد که امکان روزه‌داری برای برخی افراد مبتلا به دیایت نوع دوم ایجاد شود و فرد بتواند در وعده‌های افطار و سحر با مصرف قرص‌های تنظیم کننده قند خون، این عمل عبادی را انجام دهند.

دباغ منش گفت: در افرادی که انسولین را همراه با قرص‌های خوراکی تزریقی استفاده می‌کنند، به علت افت شدید قند خون، روزه داری توصیه نمی‌شود.

وی به بیماران مبتلا به دیابت توصیه کرد تا در زمینه روزه داری با پزشک خود مشورت کنند و با مهم برشمردن شیوه تغذیه در ماه مبارک رمضان، اضافه کرد: افطار را می‌توان در حجم کوچک میل کرد و پس از مدتی، شام خورد تا از بالا رفتن یک باره قند خون خودداری شود.

توصیه دیگر این فوق تخصص غدد به بیماران مبتلا به دیابت، پرهیز از مصرف قند‌های ساده و شیرینی‌ها در هنگام افطار و سحر و گرایش به مصرف قند‌های طبیعی مثل خرما، توت و مویز بود.

دباغ منش یادآور شد: مبتلایان به دیابت در صورت افت قند خون به میزان کمتر از ۷۰ نباید به روزه داری ادامه دهند.
انتهای پیام/ر

شرایط روزه‌داری برای مبتلایان به دیابت

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.