سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

گرایش مصرف مواد مخدر در نسل جوان تهدیدی برای جامعه است

امروزه بزرگترین مشکل و معضل جامعه، گرایش جوانان به سمت مواد مخدر است، درصد بسیار بالایی از این قربانیان، اعتیاد خود را ناشی از تعارفات و درخواست‌های نادرست دیگران برای مصرف مواد می‌دانند.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان،امروزه جرائم و آسیب‌های مربوط به مواد مخدر از قبیل: قاچاق، حمل، نگهداری، سوء مصرف مواد، اعتیاد در اغلب کشور‌های جهان به عنوان مشکل فراگیر و روز افزون سبب افزایش احساس نا امنی، آسیب‌های اجتماعی، بهداشتی، اقتصادی و فرهنگی تلقی و موجب نگرانی‌های جدی شده است.

از سوی دیگر، اشاعه اعتیاد یکی از قدیمی‌ترین و کارسازترین شیوه‌های استعمار با هدف تسلط برنسل قوی و کاری جوامع پایین‌تر از خود است، چرا که اعتیاد اراده و حس مسئولیت پذیری را از جوانان می‌گیرد و آنان را به افراد خیال پرداز و بی قید و بند نسبت به محیط اطراف خود در جامعه تبدیل می‌کند.

گرایش مصرف مواد مخدر در نسل جوان تهدیدی برای جامعه

سردار رضا بنی اسدی فر، فرمانده انتظامی استان کرمان در گفت و گو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان، گرایش مصرف مواد مخدر در نسل جوان را تهدیدی برای جامعه عنوان کرد و گفت: متأسفانه معضل مواد مخدر در حال افزایش است و راه کاهش آن تنها در مقابله و برخورد خلاصه نمی شود بلکه در برابر چنین معضلی علاوه بر پیشگیری، باید از تمامی عوامل سود جست.

وی هشدار داد: امروزه یکی از معضل‌هایی که جامعه را تهدید می‌کند افزایش استفاده از مواد مخدر صنعتی نسبت به سنتی بوده که این بسیار نگران کننده است.

سردار بنی اسدی فر افزود: نوع تازه ای از مخدرها و محرک های نوظهور به بازارهای جهانی رسیده که عوارض و مضرات مصرف آن، زنگ خطری برای نسل جوان است و نیاز به توجه ویژه خانواده ها وجامعه برای توجه به جوانان و نوجوانان و برحذر داشتن آنان از گرایش به این موادمخدر خطرناک است.

وی تصریح کرد: پيشگيري و آگاه سازی اقداماتی است  که  به کاهش خطر می انجامد و افزايش عواملی که افراد را از مصرف مواد حفظ می کند مهمترين شيوه های آن شامل آموزش دادن وآگاه کردن جامعه از خطرات و مضرات مواد ، برنامه ريزی، فعاليت های سالم و سازنده برای اوقات فراغت، تقويت دانش و توانايی افراد جامعه برای شناخت و حل مشکلات خود ودرمان و باز توانی معتادان است.

عزم جدی پلیس در عرصه مبارزه با مواد مخدر

سردار بنی اسدی فر با اشاره به عزم جدی پلیس در عرصه مبارزه با مواد مخدر یادآور شد: خطر و مسائل تهدیدکننده جانی و مالی در اکثر ماموریت‌های حوزه نظم و امنیت به ویژه در ماموریت‌های سخت و پیچیده مبارزه با مواد مخدر وجود دارد از این رو همه در مقابل خون شهدا و این تلاش‌های ایثارگرانه مسئول هستیم و باید در این زمینه که تاکید مقام معظم رهبری است، به خوبی ایفای نقش کنیم.

وی با تقدیر از عملکرد مطلوب پلیس کرمان در حوزه کشفیات مواد مخدر، گفت: نيروهاي مقتدر پليس این استان، همواره در حوزه کشفیات مواد مخدر در بین استان های کشور ماهرانه و تیزبینانه عمل کرده اند.

وی تصریح کرد: اين ميزان كشفيات مواد مخدر در استان نشانه ی مصرف استان نیست، بلکه اکثر محموله های بزرگ كشف شده مواد مخدر براي مصارف ديگر استان ها و حتی كشورهاي ديگر است.

سال 96، سالی درخشان در زمینه فروپاشی باندهای قاچاق

فرمانده انتظامی استان کرمان گفت: سال ۱۳۹۶ در سایه تدابیر بسیارخوب تمامی نهاد‌های امنیتی و انتظامی استان، یک سال درخشان در زمینه مقابله با مواد مخدر بود و تلاش‌های بی وقفه در این عرصه به نتایج خوبی در فروپاشی باند‌های قاچاق و محدود کردن سوداگران مرگ منتهی شد.

سردار رضا بنی اسدی فر افزود: استان کرمان هیچگاه حیاط خلوت قاچاقچیان مواد افیونی نبوده است، اما از حوزه امن و وسیع این استان به سبب موقعیت جغرافیایی و همجواری به مناطقی که با کشور‌های شرق کشور هم مرز هستند در زمینه انتقال مواد سوء استفاده می‌شود.

وی با اشاره به رتبه برتر استان کرمان در عرصه مبارزه با مواد مخدر تصریح کرد: پلیس و دیگر دستگاه‌ها در این زمینه بسیار خوب عمل کرده اند که کشف مجموع ۱۴۳ تن مواد مخدر و انهدام باند‌های پیچیده توزیع مواد و وارد ساختن ضربات سخت به بنیان مالی و تجهیزاتی سوداگران مرگ از جمله اقدامات سال ۹۶ پلیس در این حوزه بوده، اما رویکردی که در پیش رو داریم توسعه اقدامات فرامرزی در این زمینه است.

وی اظهار داشت: خروجی فعالیت‌های شوم توزیع و انتقال مواد مخدر بر افراد، اقشار مختلف، خانواده‌ها و جامعه تاثیرات مخرب بسیاری دارد از اینرو لازم است در کنار عملیات‌های اجرایی کشف مواد و خنثی سازی هجمه دشمن به فرهنگ سازی و کاهش تقاضای مواد مخدر نیز توجه جدی تری داشته باشیم.

وی افزود: پلیس بنا به وظایف ذاتی و در حد و حدودی بسیار فراتر از توان خود در این زمینه عمل کرده است که شهدای

پرشمار این عرصه از جمله شهید اخیر عرصه نظم و امنیت و کشف باندهای مواد مخدر در سال ۹۶ سند روشنی بر این ادعاست.

کشف بیش از ۱۶تن انواع مواد مخدر از ابتدای سال ۹۷

سردار بنی اسدی فر از کشف 16 تن و 400 كيلو مواد مخدر شامل 14 تن ترياك، 314 كيلوگرم هروئين و 2 تن حشيش از ابتداي سال97 تا كنون در استان خبر داد.

اعتیاد به مواد مخدرشایع ترین آسیب اجتماعی ایران

دکتر محمدعلی طغرلی، پزشک و درمانگر اعتیاد در گفت و گو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان به بیان آسیب های اجتماعی جهان معاصر پرداخت و گفت: عوارض جسمانی و روانی اعتياد بستگی به نوع و ميزان مصرف دارای عوارض با طيف وسيعی می باشد ولی معمولا عوارضی چون کاهش وزن، سو تغذيه، اختلالات گوارشی متعدد، عفونت هاي خطر ناک (ايدز ,هپاتيت ,کزاز) بيماری های تنفسی، سکته های مغزی و قلبی، مشکلات جنسی از قبيل ناتوانی و عقيمی ,اختلال خواب, افسردگي و ساير اختلالات شديد روانی عموميت دارد.

این پزشک و درمانگر اعتیاد افزود: در زمینه مشکلات جسمی نیز اعتیاد به مواد مخدر ممکن است سبب بیماریهای قلبی ،ریوی ،عقیم شدن ،سوء تغذیه و کاهش وزن شود.

وی شایعترین موارد مصرف در ایران را شامل تریاک و مشتقات آن که از گیاه خشخاش به دست می آید، دانست و تصریح کرد: این مشتقات شامل تریاک، شیره، هروئین و مورفین می شود.

عدم آگاهی مهمترین دلیل اعتیاد و سوء مصرف مواد

این پزشک و درمانگر اعتیاد به نوع دیگری از موادمخدر اشاره کرد و یادآور شد: نوع دیگری از مواد مخدر شامل حشیش است که از گیاه شاهدانه به دست می آید به نام های ماری جوانا ،بنگ و علف معروف است.

وی افزود: متیل آمفتامین نیزکه در بازار سیاه به نام شیشه معروف است نوع دیگری از ماده روانگردان ومحرک است.

دکتر طغرلی یکی از علل ایجاد اعتیاد و سوءمصرف مواد راعدم آگاهی فرد و خانواده از عوارض مصرف مواد وباورهای غلط برخی از مردم عنوان کرد و گفت: عده ای بر این باورند که مصرف تریاک فشار خون ،دیابت و ناتوانی جنسی را درمان می کند حال آنکه مصرف آن گرفتاری ها و بیماری ها را شدت می بخشد.

وی گفت : در مجموع اعتیاد نه تنها با مرگ و میر و ناتوانی بالایی در حوزه سلامت همراه است ، بلکه عواقب جدی خانوادگی، اجتماعی و قانونی به دنبال دارد.

نداشتن اعتماد به نفس و ناتوانی  در قدرت نه گفتن

عطا اسلامی، روانشناس در گفت و گو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان گفت: اعتياد یعنی وابستگي يا نياز به مصرف روزانه مواد اعتياد آور که روي سلسله اعصاب مرکزي (مغز) تاثير مستقیم داشته و باعث سرخوشی، هيجان,تحریک پذیری، کندی و یا تندی روانی حرکتی، اضطراب ,افسردگي و رفتارهاي غير طبيعي مي شود.

به گفته این روان شناس، افرادي که دچار احساس حقارت وکوچک بینی بوده و يا به توانایي ها و باورهای خود اطمينان ندارند و به دنبال تایید دیگران هستند ممکن است در مقابل تعارف و در خواست دوستان براي مصرف مواد مخدر جرات و توان مخالفت نداشته باشند.

وی وجود اختلالات روانی و شخصيتی ،ديد مثبت نسبت به مواد، داشتن زمينه هاي ارثی ، وضعيت بد تحصيلي، عدم کنترل فرزندان که موجب تقويت احساس رها شدگي در آنها می شود، تنش و در گيری در خانواده ،طردشدن از طرف معلمان، دوستان و بستگان ،مهاجرت و حاشيه نشينی، دسترسی آسان به مواد، عوامل فرهنگی، سیاسی، اقتصادی ،دوستان معتاد ،عوامل درون خانوادگی و محيطی را از دیگر دلایل شروع اعتیاد دانست.

اسلامی افزود: در مسیر درمان شاید بتوان اصلی‌ترین دلیل ناکامی درمان بسیاری از افراد معتاد را در ناآگاهی خود فرد، اطرافیان و جامعه نسبت به ماهیت وسوسه انگیز مواد و تاثیر مستقیم آن بر ساختارهای مغزی جستجو کرد.

وی تصریح کرد: بدون تردید از آنجایی که اعتیاد تحت تاثیر عوامل مختلف شکل می گیرد برای درمان آن نیز عوامل متعددی باید با هم افزایی وهمکاری پیگیردست به دست هم دهند تا مشکل ریشه ای حل شود.

نقش مهم اطرافیان و خانواده درترک اعتیاد

این روانشناس با اشاره به نقش خانواده و اطرافیان در هنگام ترک مواد و سپری کردن دوره درمان اعتیاد تاکید کرد: با درنظر گرفتن اینکه بسیاری از معتادان به کرات اقدام به ترک مواد کرده و با شکست مواجه شده‌اند اطرافیان باید توجه داشته باشند که اعتیاد یک بیماری مزمن است و فرد یک شبه به آن مبتلا نشده، بنابراین ابتدا باید به خانواده و اطرافیان این آگاهی را بدهیم که دوره درمان اعتیاد یک فرآیند زمان‌بر بلندمدت و در مواردی طاقت‌فرسا است.

اسلامی یادآور شد: متأسفانه در اکثر موارد خانواده ها، جامعه و اطرافیان آستانه تحمل کافی برای مواجهه با لغزش های احتمالی بیمار (معتاد) را نداشته و بعد از چندین مرحله ناکامی و شکست فرد معتاد و شروع مجدد از اصلاح و تغییر وی نا امید شده و با خشونت و بدرفتاری های عاطفی و بی‌توجهی به سایر بیماری‌ها، مشکلات وزمینه های بازگشت مجدد ، اقدام به طرد فرد معتاد و بی محل کردن وی نموده و ممکن است ناخواسته او را در منجلاب ویرانگر و تباه کننده مواد مخدر به حال خود رها ساخته و صرفاً شاهد وخیم تر شدن وضعیت و نابودی او باشند.

نقش کلیدی روانشناسان و روان درمانگران در درمان اعتیاد

اسلامی اظهار داشت: ازاینرو درمانگران و روانشناسان حوزه اعتیاد با آگاهی و شناخت کامل معتقدند که نمی توان بدون در نظر گرفتن ماهیت وسوسه انگیز و احتمال بالای شروع مجدد مصرف مواد و همچنین عجز و ناتوانی بیمار در برابر شرایط و موقعیت‌های وسوسه‌کننده طرح درمانی مناسبی را ارائه داد و امید زیادی برای موفقیت درمان داشته باشیم.

وی گفت : باید با همدلی، پذیرش، بردباری ، درک وضعیت روحی و روانی و حمایت‌های عاطفی بدون شتاب زدگی و تنبیه و سرزنش اجازه دهیم فرایند درمان روند طبیعی خود را سپری کرده و در این مسیر انگیزه شخص را برای تلاش بیشتر و اجتناب از بازگشت مجدد تقویت نماییم.

اسلامی افزود: حتی در صورت عود مصرف، امید خود را از دست نداده و با دلسردی و عصبانیت مراحل درمان را خاتمه ندهیم.

وی با اشاره به اینکه سوءمصرف، منجر به وابستگی و اعتياد مي‌شود، تصریح کرد: درمان اصلی اعتیاد مداخلات روانی اجتماعی است كه در این راستا نقش روانشناسان و روان درمانگران بسیار موثراست.

تأکید رهبر معظم انقلاب به مسئولان: پیشگیری از اعتیاد در اولویت کارها

رهبرمعظم انقلاب در پنجمین نشستی که با سران قوا و مسئولان کشور داشتند، تاکید کردند که باید پیشگیری از اعتیاد در اولویت کار قرار بگیرد، امروز آنچه در مجامع علمی و بین المللی مطرح است این مطلب است که در همه جای دنیا امر مبارزه با مواد مخدر در دو بخش مقابله با عرضه و کاهش تقاضا دنبال می شود که بخش کاهش تقاضا خود به دو بخش مجزا یعنی درمان و پیشگیری تقسیم بندی می شود و کشور ما نیز در این بخش اقداماتی را به انجام رسانده که احتیاج به کار بیشتر در این حوزه است.

آیا اعتیاد برای فرد معتاد پایان زندگیست؟

اگر چه اعتیاد چاه عمیقیست که زندگی فرد را به تباهی می کشاند اما اگر به هر دلیلی در چنگال این غول گرفتارید باید دانست تنها با اراده ای قوی می توان آن را پشت سر گذراند، برای درک بیشتر این مطلب درخواست می کنم  با داستان واقعی ما از زبان یک قربانی مواد مخدر که به سختی از مواد دور شده است و هم اکنون زندگی مستقل و خوبی دارد، همراه باشید.

در خانه ای زندگی می کردم که وضعیت مالی مناسبی نداشتیم، پدرم کار درستی نداشت، اعتیاد زندگیش را نابود کرده بود، حتی به دلیل ورشکستگی به زندان افتاد و این روز به روز زندگی را برای ما سخت تر و سخت تر می کرد.

خودم دختر بزرگ خانواده بودم، یک خواهر و برادر دیگر هم داشتم آنها خیلی کوچک بودند ولی تلخی این زندگی را می چشیدند.

مادرم برای تهیه مخارج زندگی کار می کرد، گاهی نیز من به همراه مادرم برای دیگران سبزی پاک می کردیم، در خانه دیگران کار می کردیم، فقط به خاطر 10تا 15هزار تومان، تا بتوانیم زندگی ساده خود را ادامه دهیم.

به اول راهنمایی که رسیدم پدرم را به دلیل اعتیاد شدید، بیماریها و مشکلات ناشی از آن ازدست دادم.

حالا بدون پدر، بدون درآمد در یک خانه اجاره ای و کوچک با حداقل امکانات باید زندگی می کردیم امید داشتیم و توکل بر خدا

مجبور بودم من هم پا به پای مادرم کار کنم، صبح ها که مدرسه می رفتم انگشتهایم به خاطر کارزیاد درد می کرد و توان انجام تکالیفم را نداشتم، به دوم دبیرستان که رسیدم ، مجبور به ازدواج اجباری با مردی شدم که از آشنایان بود، با خودم گفتم شاید با ازدواج کردن از این گرفتاریها نجات پیدا کنیم، پس ترک تحصیل کرده وخیلی خوشبینانه با آن مرد ازدواج کردم.

سه هفته از زندگی مشترکم گذشته بود که دست شوهرم سیگار دیدم،ناراحت شدم و به شک افتادم که شاید مواد هم مصرف می کند.

با بررسی بیشتر و تحت نظر داشتنش متوجه شدم که شوهرم گاهی در حمام برای اینکه من متوجه نشوم تریاک مصرف می کند، این در حالی بود که خانواده اش از جمله پدر و برادرانش هم اعتیاد داشتند، متاسفانه از آن بدتر وقتی بود که متوجه شدم کراک و هروئین هم مصرف می کند و حتی به سمت شیشه هم رفته است.

امیدوار بودم بتوانم به این سیاهی پایان دهم، پس کمک کردم تا ترک کند واین مسئله چند بار تکرارشد و هر بار بازهم به مصرف مواد روی آورد، ولی هر بار محیط آلوده خانوادگیش و دوستان معتاد سبب لغزشش می شد و دوباره به خانه اول برمی گشت وحتی دراثر استفاده از مواد به جایی رسیده بود که افکار پارانوئیدی داشت، به من شک داشت، کتکم می زد.

یک روز با زنجیری که در دست داشت مرا به شدت کتک زد به حدی که خون از بدنم بیرون زد، به همین بسنده نکرد و با تیغ روی سرم کشید، طوری که سرم شکاف برداشت و خون همه جا را فرا گرفت.

پول نداشتیم که به بیمارستان بروم شوهرم هم زندانیم کرده بود تا فکر بیمارستان به سرم نزند، معجزه خدا بود که با این وضعیت اسف بار زنده بودم، روزهایی که درد داشتم می گفت بیا تریاک بکش تا دردت آرام شود و از آنجایی که من درد زیادی داشتم و نمی دانستم چه می کنم، تریاک را امتحان کردم، پس روز دوم و سوم هم امتحان کردم، هر چند موقتا دردهایم ساکت شد امادرد بزرگ دیگری هم به زندگیم اضافه شد و آن هم چیزی نبود جز درد اعتیاد!

حالا من هم ندانسته مثل خودش معتاد شده بودم، بعد از چند روز که به بیمارستان مراجعه کردم متوجه شدم چهارماهه باردار هم هستم، زندگی برایم خیلی سخت شده بود، چند بار خواستم از خانه فرار کنم اما در را قفل می کرد و اجازه نمی داد.

تمام جهیزیه ای را که من به سختی به همراه مادرم برای زندگیم تهیه کرده بودیم را فروخت تا مواد لعنتی را تهیه و مصرف کند.

بالاخره بعد از 6 سال سختی، طلاق گرفتم و با یک پسر 5 ساله به خانه پدری برگشتم، بعد از جدایی مجبور شدم هر روز کار کنم، تصمیم گرفتم ترک کنم و برای این کار به دو مکان مراجعه کردم اما چون پرسنلش مرد بودند، خجالت می کشیدم در این مورد صحبت کنم.

تا یک روز به پیشنهاد یکی از دوستان به مرکزی مراجعه کردم که پرسنلش خانم بودند و با رویی گشاده مرا پذیرش کردند.

با توکل بر خدا درمان را شروع کردم، روزبه روز حالم بهتر و بهتر می شد، در کنارش کار هم می کردم، تصمیم گرفتم ادامه تحصیل دهم، دیپلمم را گرفتم و راهی دانشگاه شدم.

در یک مغازه کار می کردم، کم کم پس اندازم را جمع کردم و تجربه ام که کامل شد، با گرفتن وام برای خودم مغازه ای تهیه کرده و مستقل شدم.

در کنار تیم درمانی خود که درمان اعتیاد را در آن شروع کردم وضعیت اعتیادم روبه بهبودی رفت و روزبه روز وضعیت زندگیم بهبود پیدا کرد.

علیرغم اینکه درمان اعتیاد سخت و زمان بر است اما درحال حاضر با انگیزه خوب و امیدی که در خودم ایجاد کردم و همچنین حمایت های عاطفی و روانی مادرم ، روند درمان اعتیادم پیشرفت خوبی دارد و هنوز تحت درمان  هستم  تا به بهبودی  کامل برسم.

هیچوقت دیگر حاضر نیستم به سمت مواد برگردم چرا که زندگی من را به نابودی کشاند .

به تمام افرادی که به سمت منجلاب اعتیاد رفتند و مواد مصرف می کنند توصیه می کنم با  اراده  و اعتماد به نفس بالا و قوی این لکه سیاه رو از زندگی خود پاک کنند تا بتوانند به یک زندگی خوب برسند.

و زندگی همچنان ادامه دارد ... اما سیاه یا سفید گزینه ای است پیش روی معتادان ... دستشان را بگیریم، رهایشان نکنیم تا به تباهی و سیاهی نروند.

انتهای پیام/ب

زنگ خطر موادمخدر نوظهور برای جوانان

گزارش از میترا میرزادی گوهری

برچسب ها: خانواده ، چوانان ، اعتیاد
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.