سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

انتقاد فرمانده نیروی هوایی آمریکا از سیاست‌های واشنگتن در زمینه فروش تجهیزات نظامی

فرمانده نیروی هوایی آمریکا اعلام کرد کنترل دولت بر فروش و صادرات تجهیزات نظامی باعث شد ترکیه سامانه دفاع هوایی اس-۴۰۰ روسیه را خریداری کند.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از پایگاه اینترنتی روزنامه ترکیه‌ای ینی شفق، «هیتر ویلسون»، فرمانده نیروی هوایی آمریکا معتقد است کنترل دقیق دولت واشنگتن بر فروش و صادرات تجهیزات نظامی باعث شده است ترکیه سامانه دفاع هوایی اس-400 روسیه را خریداری کند.

او اظهار داشت ترکیه با خرید سامانه دفاع هوایی اس-400 به صورت مستقیم مشکلی برای ناتو ایجاد نمی کند ولی کنترل دقیق آمریکا بر فروش و صادرات تجهیزات نظامی علت اصلی تصمیم آنکارا برای خرید تجهیزات نظامی از روسیه است.

این مقام نظامی گفت: سیاست های آمریکا در زمینه صادرات و فروش تجهیزات نظامی ممکن است رابطه بین این کشور و اعضای ناتو را تحت تاثیر قرار دهد. به عنوان مثال،  آمریکا بر اساس قوانین  کنترل صادرات تجهیزات نظامی، هواپیماهای بدون سرنشین نمی فروشد. بنابراین متحدان آن در ناتو مجبور می شوند چنین تجهیزاتی را از چین و یا سایر کشورها خریداری کنند و این مسئله مشکل ساز می شود.

ویلسون در ادامه گفت: آمریکا باید در  مورد اینکه چگونه متحد بهتری برای ناتو باشد، تجدید نظر کند. قوانین صادرات تجهیزات نظامی آمریکا به متحدانش در ناتو موجب بروز مشکلات می شود. در صورتی که اگر آمریکا تجهیزات مورد نیاز آن ها را تامین کند از وقوع چنین مسائلی جلوگیری می شود.

وی افزود: ترکیه با خرید سامانه دفاع هوایی اس-400 روسیه باعث بروز مشکلاتی شده است. وزارت دفاع و امور خارجه آمریکا در حال حاضر، به دنبال رایزنی با آنکارا هستند.

فرمانده نیروی هوایی آمریکا در پایان اظهار داشت آمریکا باید تا پایان سال جاری میلادی جنگنده اف-35 به ترکیه تحویل دهد. «مولود چاووش اوغلو» وزیر امور خارجه ترکیه، روز چهارشنبه گفت اگر واشنگتن به آنکارا جنگنده اف-35 نفروشد، این کشور نیاز خود را از جای دیگری تامین خواهد کرد.

دولت ترکیه دسامبر گذشته اعلام کرد طی قراردادی با روسیه، دو سامانه اس-400 را از این کشور خریداری کرده است که تا سال 2020 مستقر می شود. دبیرخانه صنایع دفاع ترکیه نیز اعلام کرد دو واحد از سامانه‌های دفاعی اس-400 به دست ارتش این کشور خواهد رسید و از آن بهره برداری خواهد شد.

این در حالی است که مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا، در تلاش برای منصرف کردن ترکیه از خرید سامانه روسی اس-400، مدعی شد این سامانه دفاعی با سامانه‌های مشابه ناتو ناسازگار است. ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه، روز جمعه از آمریکا به دلیل تلاش برای منصرف کردن ترکیه از خرید سامانه دفاعی اس-۴۰۰ ساخت روسیه انتقاد کرد.

انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
ناشناس
۱۹:۳۶ ۰۹ خرداد ۱۳۹۷
آمريكا همچين برا فروش سلاحهاش ناز ميكنه انگار مفتي ميده