آنگلا مرکل صدراعظم آلمان به مناسبت سالگرد به آتش کشیده شدن خانه یک خانواده ترک زبان در شهر «زولینگن» آلمان از اقدامات نژادپرستانه گذشته در آلمان عذرخواهی کرد.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، به نقل از رویترز، صدراعظم آلمان گفت: «به عنوان دولت آلمان از اقدامات نژادپرستانه گذشته در آلمان طلب عفو می‌کنیم.»

آنگلا مرکل صدراعظم آلمان به مناسبت سالگرد به آتش کشیده شدن خانه یک خانواده ترک زبان در شهر «زولینگن» آلمان در بیست و نهم ماه مه سال ۱۹۹۳ میلادی به دست چهار نوجوان که افکار نژادپرستانه داشتند، گفت: «ما آنچه را که در اینجا (آلمان) به شما گذشته است، فراموش نمی‌کنیم و البته نمی‌توانیم و نباید هم فراموش کنیم. راست افراطی، مسئله‌ای نیست که فقط به گذشته متعلق باشد بلکه امروز نیز مردم کشور ما همچنان در حال تجربه این خصومتند. به این افراد (پناهجویان) حمله می‌شود. چون آن‌ها تقاضای پناهندگی داده اند یا آنکه پناهنده شده اند. گویا دیگر مدت زمانی که این افراد در اینجا زندگی می‌کنند برای مردم مهم نیست بلکه نگاه هایشان و رنگ پوستشان مهم است. چنین خشونت‌هایی واقعا شرم آور است و افتضاح و رسوایی برای کشور ما به بار می‌آورد. ما نباید چنین شرایطی را بپذیریم؛ آنهم وقتی که کشور ما و قوانین ما خصوصا برای منزلت انسان‌ها ارزش قائلند.»

مرکل خاطر نشان کرد: «ما باید به طور ویژه از آن‌هایی که هدف بیگانه ستیزی، نژادپرستی و یهودی ستیزی قرار می‌گیرند، محافظت کنیم و دولت ما در این زمینه، مسئولیت ویژه‌ای بر دوش دارد و ما از این مسئولیت آگاهیم. بر همین اساس لازم است تا دستگاه‌های امنیتی آلمان همه تلاش خود را برای جلوگیری از جنایات راست‌های افراطی و شناسایی این جنایات مصروف دارند. ما دردمندانه این واقعیت را می‌دانیم که دستگاه‌های مسئول ما نیز بعضا اشتباهات و قصورات بسیار فاحشی را مرتکب شده اند؛ بنابراین به عنوان دولت آلمان تنها می‌توانیم طلب عفو و بخشش کنیم.»

بر اثر این آتش سوزی، چهار دختر و زن جوان جان باختند و شمار زیادی از اعضای خانواده ترکیه‌ای تبار گِنش شدیداً زخمی شدند.

در همین ارتباط مولود چاووش اوغلو وزیر امور خارجه ترکیه نیز گفت: «درسی که از این فاجعه می‌توان گرفت آن است که در مقابل نژادپرستی با هم متحد باشیم و اجازه تکرار یک چنین حملاتی را ندهیم و با بیگانه ستیزی مبارزه کنیم و این اطمینان را حاصل کنیم که همه بخش‌های جامعه با رنگ‌ها و تفاوت‌هایی که دارند در صلح و آرامش با هم زندگی کنند.»

انتهای پیام/

عذرخواهی مرکل از اقدامات نژادپرستانه گذشته در آلمان

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار