هادی ناییجی دبیر این شورا گفت: با توجه به سابقه عنوان شورای معناگرا در سالهای گذشته و نقطه نظرات مخالف و موافق در این باره که مدتی موجب تضارب آرا در مطبوعات سینمایی را رقم زده و همچنین با عنایت به سابقه دولتی و سفارشی بودن سینمای معناگرا، بنیاد سینمایی فارابی با نگاه و طرحی نو اقدام به راه اندازی این شورا کرده است.
وی افزود: بر اساس تصمیمات اتخاذ شده در این شورا، اولین دستوری که پیش روی شورای معناگرا قرار گرفته، آسیب شناسی سینمای معناگرا با رویکرد مخاطب محوری است؛ چرا سینمای معناگرا نتوانسته در سبد سینمای ایران مخاطب داشته باشد؟ رویکرد کلان سند جامع سینما بر این نکته تاکید دارد که «محصول سینمایی بدون مخاطب» باید از سبد تولید خارج شود تا با مدیریت صحیح منابع مالی، صنعت سینما به پویایی اقتصادی دست پیدا کند و بر این اساس اولین آسیب سینمای معناگرا نداشتن مخاطب است؛ البته نظام اقتصادی حاکم بر سینمای معناگرا در گذشته صرفاً یک اقتصاد حمایتی صد درصد بوده، اما در فرآیند خصوصی سازی رویکرد حمایتی به تدریج مسیر تعدیل را از سر گذرانده است.
هادی ناییجی، دبیر شورای سینمای معناگرا در ادامه اعلام کرد: پس از چند جلسه با حضور کارشناسان «مخاطب محوری در سینمای معناگرا» به عنوان سیاست کلان این نوع سینما در بنیاد سینمایی فارابی پذیرفته شد؛ و بر این نکته تاکید شد که فیلم معناگرا باید مخاطب داشته باشد.
وی اظهار کرد: مخاطب محوری در سینمای معناگرا الزاماً جهت یابی به سمت سینمای صرفاً تجاری نیست؛ بنابراین رعایت شاخصهای صرف تجاری در سینمای معناگرا قطعاً انحراف از ماموریت این نوع سینما به عنوان محصول فرهنگی خواهد بود.
دبیر شورای سینمای معناگرا همچنین گفت: بر اساس مصوبات شورای سینمای معناگرا، در مرحله بعد تیم کارشناسی که متشکل از سینماگران، اهالی فرهنگ و اساتید حوزه و دانشگاه است، به مسأله «سینمای اخلاقی» به عنوان وسیعترین نوع سینما در دعوت مخاطب به معنا و عالم معنویت پرداختند. در این بررسیها شورا با نگاه کارشناسان بر این مهم تاکید کرد که بی شک اخلاق، زمینه ساز انسان با معنویت است، اما در مکتب غنی تشیع بین اخلاق و عرفان، بین عمل اخلاقی و عمل عرفانی تفاوتهایی است، اما انسان بدون اخلاق قطعاً راهی به سوی عالم معنا نخواهد داشت. نتیجه آسیبشناسی جامعه ایران امروز با حضور کارشناسان، طراحی یک پیش نیاز برای سینمای معناگرا است، یک دوره گذار برای رسیدن به آثار سینمایی معناگرا. هم فیلمسازان هم مخاطبان سینمای ایران با توجه به تحولات اجتماعی، قبل از روبروشدن با سینمای معناگرا باید در سینمای اخلاق مدار همراه و همسفر باشند تا زمینه کسب مهارت برای سینمای معناگرا به دست آید.
ناییجی افزود: در گامهای بعدی تدوین اولویتهای موضوعات سینمای معناگرا، مباحث مفصلی را به خود اختصاص داد که نتیجهاش ریز موضوعاتی است که در مذاکرات معاونت فرهنگی بنیاد سینمایی فارابی با فیلمسازان گرانقدر بسیار کارگشا است؛ سیاستهای روشن روی میز برای طرفین تصمیمگیر.
وی در ادامه گفت: همچنین در کنار مجموعه مباحث ارایه شده، شورای سینمای معناگرا خود را موظف دانسته علاوه بر ایدهپردازی و زمینهسازی برای نگارش و تولید فیلمنامه، هر اثری که به بنیاد سینمای فارابی ارسال شده و مربوط به این شورا بوده، بدون اتلاف وقت به ارزیابی و بررسی بپردازد تا مدیران فارابی با پشتوانه کارشناسی در مسیر تصمیم سازی قرار بگیرند. نکته قابل اعتنا در بررسی آثار، حذف برخورد نفی و اثباتی است، اعضای شورا برآنند، ظرفیتهای پنهان در یک متن را کشف کرده و با پیشنهادها، فرصتهای مجدد بارنویسی را برای صاحب اثر مهیا کنند. بر این اساس بنیاد سینمایی فارابی ظرفیت مشاوره در این امر را با حضور کارشناسان در دستور کار معاونت فرهنگی قرار داده تا از این به بعد پیش از پذیرش یا عدم پذیرش آثار، مراحل تقویت متن با مشاورههای تخصصی در دستور کار باشد.
دبیر شورای سینمای معناگرا در پایان اظهار امیدواری کرد فیلمسازان گرانقدر با همراهی این شورا در بنیاد سینمایی فارابی مسیر تازهای از فعالیت هنری شان را تجربه کنند.
انتهای پیام/