کمال تبریزی با ساخت فیلم سینمایی "لیلی با من است" در زمینه سینمای جنگ طرحی نوین را برای اولین بار در زمینه سینمای طنز و جنگ ايجاد كرد که با ساخت اين فيلم سیمرغ بلورین بهترین فیلمنامه را از جشنواره فیلم فجر از آن خود کرد.

به گزارش خبرنگار حوزه سینما باشگاه خبرنگاران؛ کمال تبریزی بازیگر 53 ساله سینما یکی از برترین فیملسازان سینمای ایران نام دارد.
تبریزی فارغ التحصیل رشته سینما و تلویزیون از دانشگاه هنر است او تا به حال در رشته های تدوین، تهیه و تولید، صحنه و لباس، فیلمبرداری، فیلمنامه و کارگردانی فعالیت کرده است.


او فعالیت هنری خود را در سال 1356 با کمیته فرهنگی دانشجویان پلی تکنیک آغاز کرد و پس از آن وارد بخش فعالیتهای فرهنگی تلویزیون شد، دو روز پس از آغاز جنگ به عنوان فیلمبردار و کارگردان اولین تصاویر مربوط به آغاز جنگ را در فیلم مستندی به نام "شهادت طلبان" فیلمبرداری کرد؛ این فیلم ضمن نمایش در جشنواره تاشکند، موفق به کسب جایزه بهترین مستند جنگی شد وی مدتی نیز به عنوان مسئول آموزش سینمای آزاد دوره های مختلف آموزش سینمای آ‌زاد، دوره های مختلف آموزش فیلم را طراحی و راه اندازی کرد و خود نیز واحدهای مختلف درسی از جمله شناخت سینما و کارگردانی را تدریس کرد تبریزی چند سالی نیز مدرس دوره های آموزش در سینمای جوان و مرکز اسلامی آموزش فیلمسازی وابسته به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ایران بوده است.


اولین کار بلند حرفه ای تبریزی فیلم سینمایی "عبور" سال 1367 است که نویسندگی و کارگردانی آن را برعهده داشته است. بعدها این فیلمنامه و خاطرات نگارش آن به صورت یک کتاب، چاپ و موفق به کسب جایزه بهترین کتاب سال در موضوع جنگ شد.
تبریزی فیلمی چون "در مسلخ عشق" در سال 1369 ساخت و "پایان کودکی" را در سال 1372 اولین فیلم داستانی سینمایی درباره کودکان و نوجوانان در جنگ را تولید کرد و او در سال 1374  فیلم سینمایی "لیلی با من است" که با طرحی نوین و برای اولین بار در زمینه سینمای طنز جنگ بود را ساخت.



 فیلم سینمایی "لیلی با من است" در جشنواره های مختلف خارجی شرکت کرد و توانست دیپلم افتخار بهترین بازیگر نقش اول مرد و جایزه بهترین فیلمنامه را در جشنواره بین المللی فیلم فجر از آن خود کند.
"لیلی با من است" هنوز هم در ذهن مردم ماندگار است وقتی نام فیلم به میان می آید بی شک مخاطب را به یاد کمال تبریزی و جنگ و حال و هوای آن زمان می گذارد.

تبریزی بار دیگر در سال 1377 فیلمی برای سینمای کودک ساخت "مهرمادری" با بازی فاطمه معتمدآریا، این فیلم در جشنواره های بین المللی بسیاری به نمایش درآمد و جوایز بیشماری را کسب کرد. این کارگردان در سال 1379 "شیدا" را ساخت و پس  ازآن در سال 80 فیلم سینمایی "فرش باد" را کارگردانی کرد.



"فرش باد" در همان سال جایزه فیلم منتخب تماشاگران و همچنین جایزه ویژه هیئت داوران جشنواره بین المللی فیلم فجر و انجمن منتقدان را از آن خود ساخت او در سال 1381 فیلم سینمایی گاهی به آسمان نگاه کن را کارگردانی کرد.
این کارگردان فقط برای سینما فیلم نساخت بلکه در این میان برای تلویزیون نیز چند سریال ساخت از جمله سریال "قصه های رودخانه" در سال 1378 پروژه ای مشترک میان کشورهای ایران و مالزی و سریال "دوران سرکشی" در سال 1380 که یکی از پربیننده ترین برنامه های تلویزیونی بوده و در یک نظرسنجی نسبتاً گسترده، از منتقدین و نویسندگان سینمایی و تلویزیونی، مقام اول را در میان سایر سریالهای داستانی کسب کرد.
کمال تبریزی در هیئت داوران چندین دوره از جشنواره فیلم های درباره جنگ و 2 دوره از جشنواره بین المللی فیلمهای کودک و نوجوان ایران و جشنواره بین المللی فیلم فجر عضویت داشته است.



تبریزی پس از این در سال 1382 فیلم سینمایی "مارمولک" را می سازد که در جشنواره بین المللی فیلم فجر با استقبال بی سابقه تماشاگران روبرو شده و سیمرغ بلورین بهترین فیلم مردمی را از آن خود می‌کند.
تبریزی کارگردانی است که در بیشتر سالهای جشنواره فجر حضور داشته و در هر دوره حرفی برای گفتن داشته است.
او در سال 1383 با فیلم سینمایی "یک تکه نان" در جشنواره بین المللی فیلم فجر جایزه ویژه هیئت داوران را در بخش مسابقه سینمای ایران و جایزه بهترین کارگردانی را در بخش مسابقه بین الملل سینمای معناگرا به خود اختصاص میدهد.

تبریزی پس از آن دوباره به تلویزیون بازگشت مجموعه 22 قسمتی تلویزیونی از این کارگردان درباره زندگی شهریار، شاعر ملی و سرشناس آذری زبان ایرانی در سال 1385 در تلویزیون ایران به نمایش در امد.


این کارگردان در سال 1386 فیلم پرفروش "همیشه پای یک زن در میان است" را می سازد و پس از آن فیلم سینمایی پاداش را کارگردانی می کند گرچه این فیلم هنوز به نمایش در نیامده است.
تبریزی در سال 1388 فیلم سینمایی "دونده زمین" محصول مشترک ایران و ژاپن را کارگردانی می کند.


تبریزی در سال 1389 فیلم سینمایی "خیابانهای آرام" را برای جشنواره فیلم فجر می سازد که فیلم در جشنواره به نمایش درآمد اما تاکنون مجوز اکران عمومی نگرفته است.
او پس از آن دیگر برای جشنواره فیلم فجر فیلم نساخت و دوباره به تلویزیون بازگشت سریال تلویزیونی "سرزمین کهن" که در فاز اول فیلمبرداری آن به پایان رسیده است باشد تا بار دیگر شاهد فیلمی از این کارگردان خلاق و طنزپرداز در سینمای ایران باشیم.




گزارش از :مهدیس مستعد
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.