سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

انتقاد یک کارگردان تئاتر از بد‌عهدی‌های مدیریت تئاتر؛

مدیران سالن‌های خصوصی برای حفظ گیشه از سلبریتی‌ها استقبال می‌کنند

احمدی قاجاری گفت:مدیران سالن‌های خصوصی برای حفظ گیشه از سلبریتی‌ها استقبال می کنند که باعث بیکاری نسل جوان می شود.

حسین احمدی قاجاری کارگردان تئاتر در گفتگو با خبرنگار حوزه تئاتر گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ در خصوص دومین تجربه کارگردانی خود درباره نمایش «پُک» با موضوع اعتیاد و مشکلات ناشی از آن که در قالب خیال پردازی‌های یک زوج جوان به صحنه می رود،گفت: من همیشه بر اجرای قصه تازه و جدید تلاش کرده ام چرا که در هر عرصه‌ای، کار باید تولیدی و ماده اولیه آن بِکر باشد.

احمدی قاجاری افزود:همانطوری که ما در سینما شاهد فیلم‌نامه‌های تکراری نیستیم در تئاتر هم نباید با این اتفاق روبرو باشیم حتی اگر به سراغ نمایشنامه‌های خارجی هم می‌رویم باید با متن‌های بِکر و با ایجاد جذابیت در مخاطب روایتگر قصه‌ای نو و  متفاوت باشیم.

وی ادامه داد: هر سرزمین و فرهنگی دغدغه‌های خاص خود را دارد و قطعا سالها بعد اگر ادبیات نمایشی و تئاتر این مملکت مورد بررسی قرار بگیرد کارهای غربی جایی نخواهد داشت و تاریخ ادبیات نمایشی و تاریخ تئاتر این سرزمین مورد ارزشیابی قرار خواهد گرفت  از این رو من با فکر و با فاصله کار می‌کنم.

احمدی قاجاری با تاکید بر تلفیق فضای رئال و سورئال در نمایش «پُک» گفت: نمی‌خواستیم کارهایی عجیب و غریب انجام دهیم و فضای نمایش کاملا دیالوگ محور است.

کارگردان نمایش «پُک» با تاکید بر اهمیت بالای روایت درام در آثارش، در خصوص حضور چهره‌ها در کار  گفت: البته که بازیگران این کار از میان حرفه‌ای‌ها انتخاب شده‌اند اما حضور بازیگر سلبریتی در نهایت،  جذابیت یک هفته‌ای برای مخاطب ایجاد خواهد کرد و حال آنکه اجرای یک ماهه در صورت نداشتن کیفیت بالا قطعا با کم شدن مخاطب مواجه خواهد شد.

این کارگردان تئاتر ادامه داد: امروزه صرف نگاه بازاری و اقتصادی به تئاتر اذیت کننده شده است، از طرفی مدیران سالن‌های خصوصی برای رونق تئاتر و حفظ گیشه در حال استقبال از سلبریتی‌ها هستند و گروهی که بازیگر سلبریتی دارد می‌توانند به راحتی در این سالن‌ها اجرا داشته باشد، موضوعی که باعث بیکاری نسل جوان و یا فعالیت در عرصه‌هایی دیگر، غیر از تئاتر است.

احمدی قاجاری در خصوص حمایت‌های صورت گرفته از دومین اثرش گفت: در حال حاضر حمایتی وجود ندارد، اگر کارگردانی خودش شرایط مالی خوبی داشته باشد وبتواند هزینه کند و به فکر برگشت مالی نباشد توانایی کار در این عرصه را دارد در غیر این‌صورت و بدون حمایت تهیه کننده‌ها عملا بیکار می‌شود که این موضوع به معنای آن است که این همه سال درس و تحصیل بی فایده می شود.

وی تصریح کرد: خوشبختانه من با گروهی کاملا حرفه‌ای کار می‌کنم، گروهی که مطمئنا اگر سر کار دیگری بودند شرایط مالی متفاوتی داشتند اما با لطف و محبت به من و کارم در نمایش حضور دارند.

این کارگردان با اشاره به اهمیت حمایت مسئولان از تئاتری‌ها افزود: مرکز هنرهای نمایشی باید با حمایت از کسانی که اولین قدم‌های کار حرفه‌ای خود را تجربه می‌کنند، کمک کند تا جوانها در عرصه تئاتر به استقلال کاری رسیده و مخاطب خود را پیدا کنند. مگر مرکز چه کار دیگری برای انجام دادن دارد؟ نهایتا برگزاری چند جشنواره است.

احمدی قاجاری گفت:پیش‌ترها در دهه‌های 60 و 70 که تئاتر شناخته شده نبود، جشنواره کمک خوبی در شناخت تئاتر داشت اما امروزه تئاتر در دور افتاه‌ترین مناطق هم شناخته شده‌ است حال آنکه اجرای عموم به عنوان رکن اصلی تئاتر رو به فراموشی است.دوستان با دیدن شرایط کار از من می‌پرسند شما با چه روحیه ای کار می‌کنید. می‌گویند در حال حاضر حتی نمی‌شود به تئاتر فکر کرد چه رسد به کار! تو چطور کار می‌کنی؟ 

این کارگردان تئاتر در خصوص سالن اجرای نمایش «پُک» گفت: قرار بود این کار سال گذشته اجرا شود اما متاسفانه به دلیل برخی بد‌عهدی‌های مدیریت تئاتر، امسال برای اجرا رفت و تماشاخانه استاد انتظامی با چند بازبینی از کار ما دعوت به اجرا کرد.

وی که از سال 80 و در دوران هنرستان و زمان دانشجویی در عرصه تئاتر مشغول فعالیت بوده، کم کاری این سال ها را به دلیل شرایط کاری دانست و گفت: امروزه بحث اقتصادی مانع کار کردن است. برای کسی که شرایط مالی خوبی دارد تئاتر کار کردن آسان شده است؛ به راحتی یک تماشاخانه خصوصی می‌گیرد.

احمدی قاجاری با بیان اینکه در سال 5 تا 10 اجرای درست نمی‌بینیم و یک دهم کارهای صحنه رفته، قابل قبول است، ادامه داد: پیش از این کار کردن از لحاظ مالی آسان بود؛ از سمت مرکز حمایت‌ مالی انجام می گرفت و نظارت‌های کیفی درستی صورت می‌گرفت اما فضا برای اجرا کم بود و به تعداد هنرمندان جا نبود در حالی که در حال حاضر سالن زیاد شده است.

این کارگردان با تاکید بر اینکه سالن دار به دنبال درآمدش است به همین علت کیفیت آثار خیلی پایین آمده است، گفت: در شورای نظارت هم از لحاظ کیفی توجه درستی به آثار نمی‌شود و ما اکثرا شاهد نمایش‌هایی خام دستانه هستیم که فکر درستی پشت آ‌نها نبوده است. به طور یقین نتیجه این رفتار در چند سال آینده باعث از دست دادن مخاطب خواهد شد.

احمدی قاجاری در خصوص انگیزه انتخاب این حوزه و اهمیت حفظ تئاتر توضیح داد: ما حالا دیگر در تئاتر مثل خانواده‌ای شده‌ایم که از دوره نوجوانی در این حال وهوا رشد کرده و تربیت شده‌ایم. تئاتر به ما کمک می‌کند دیده شده، تائید و تشویق شویم. هیچ لذتی بالاتر از لذت مخاطب و لذت کاری که انجام می‌دهیم، نیست. ما دائما می‌سازیم، به سرانجام می‌رسانیم، تمام می‌شود و دوباره کاری جدید. هر روز کار تکراری انجام نمیدهیم همین روح ما را تازه می‌کند. اما ما انتظار داریم که سالن های دولتی از ما جوانان حمایت کنند ما برای دقیقه دقیقه تمرین‌هایمان پول پرداخت کرده ایم و صفر تا صد تمرین‌هایمان را در پلاتو خصوصی اجرا کردیم.

کارگردان نمایش «پّک» در خصوص ساعت اجرای نمایش در ماه مبارک رمضان که تداخل نامناسبی با زمان افطار روزه‌داران دارد، گفت: در این موضوع ما خودمان هم رضایت نداشتیم  اما موافقت نکردند و در حال حاضر چاره‌ای نداریم.

انتهای پیام/

اظهار نظر کارگردان تئاتر در خصوص تئاتر سلبریتی ها

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.