سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

دزفول، مهبط ملائکه الله در جنگ/ شهر ایستادگی و مقاومت

دزفول، شهرستانی که با تقدیم 2 هزار و 600 شهید، 4 هزار جانباز، 452 آزاده سرافراز و 147 مفقود، حماسه مقاومت و پایداری را در تاریخ درخشان انقلاب اسلامی ایران جاودان ساخت.

 به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، 4 خرداد در تقویم جمهوری اسلامی ایران، روز مقاومت دزفول نام گرفته است.شهری که در طول 8 سال دفاع مقدس، با رشادت ها و مقاومت بی مثال مردمانش، در زیر هجوم گلوله ها و موشک باران کشور عراق تا آخرین لحظه ایستادگی کرد و خدمات فراوانی به ایران اسلامی عرضه داشت.

عبدالامیر مطیع رسول، خبرنگار دوران جنگ در خصوص علت نام گذاری 4 خرداد به عنوان روز مقاومت گفت: همان طور که می دانید صدام با توافق غرب و شرق، از چند ماه پیش از شروع جنگ با تغییر و تحولات در مرزهای غرب و جنوب کشور و اعزام جاسوس و منافق به مناطق خوزستان و حتی انفجار لوله های نفتی، زمینه یک جنگ تحمیلی را برای انقلاب اسلامی نوپای ایران فراهم کرد.

وی افزود: بعد از ظهر 31 شهریور سال 1359 نیروی هوایی ارتش بعث صدام، نخستین حملات هوایی خود را به پایگاه چهارم شکاری دزفول آغاز کرد.

مطیع رسول ادامه داد: ارتش رژیم بعث عراق با تجاوز و پیشروی به مناطق مرزی جمهوری اسلامی ایران و نزدیک شدن به رودخانه کرخه در غرب شهرستان دزفول همه را نگران ساخت که شهر تاریخی دزفول ممکن است اشغال شود، بنابراین مردم باید دیار خود را ترک کنند تا از خطرات احتمالی ورود نیروهای ارتش بعثی در امان باشند.

خبرنگار دوران جنگ تحمیلی اظهار داشت: در این شرایط سخت، بحرانی و ترسناک کمتر کسی تصور می کرد مردم دزفول در طول 8 سال صبور و پایدار در شهر بمانند و فرزندان رشید خود را نیز به جبهه ها اعزام نمایند.

وی افزود: ارتش بعث عراق به سرکردگی صدام، در طول 8 سال دفاع مقدس، 176 موشک غول آسا پیکر فراگ 7 و اسکاد بی به شهر دزفول شلیک کرد.هواپیماهای دشمن 489 بمب و راکت بر سر مردم بی دفاع شهر فرو ریخت و آتشبارهای عراق با شلیک 5 هزار و 821 گلوله توپ نقاط مختلف شهر را ویران ساخت.

نماز جماعت زیر باران گلوله

مولف کتاب یک شهر، دو جبهه، یک خاکریز بیان داشت: در این شهرستان حدود 19 هزار و 500 واحد مسکونی، تجاری، آموزشی و مذهبی بین 20 تا 100 درصد ویران و به تلی از خاک مبدل شد.

خبرنگار دوران جنگ با اشاره به 2700 روز ایستادگی و مقاومت جانانه مردم دزفول عنوان کرد: با این همه جنایت و خوی وحشیگری، مردم مومن و مقاوم دزفول از رزمندگان عزیز کشورمان در مراسم باشکوه نماز جمعه این شهر که به رغم همه تهدیدهای صدام به امامت عالم مجاهد حضرت آیت آلله سید مجدالدین قاضی(ره) حتی یک روز تعطیل نشد با غذای صلواتی و ... به خوبی پذیرایی و صحنه های به یادماندنی و ماندگاری را در تاریخ حماسی ایران اسلامی ثبت کردند.

وی افزود: شهرستان دزفول با تقدیم 2 هزار و 600 شهید، 4 هزار جانباز، 452 آزاده سرافراز و 147 مفقود، حماسه مقاومت و پایداری را در تاریخ درخشان انقلاب اسلامی ایران جاودان ساخت و در پایان جنگ مهبط ملائکه الله نام گرفت و مفتخر به دریافت لوح مقدس ورزین شهر نمونه مقاومت ایران شد.

جشن بزرگداشت
هرساله مناسبت بزرگداشت روز مقاومت دزفول جشن ها و مراسمات باشکوهی در اهواز، دزفول و دیگر شهرهای کشور برگزار می شود.

حبیب سعیدفر، دبیر همایش گرامیداشت 4 خرداد در اهواز گفت: امسال ششمین سال برگزاری این مراسم در اهواز است که به مناسبت پاسداشت پایداری و رشادت مردم دزفول در دوران 8 سال دفاع مقدس برگزار می شود.

وی افزود: در این همایش خانوادگی، بخش های مختلفی مانند سخنرانی، تئاتر و سرود برگزار می شود و تلاش می کنیم شبی شاد و به یاد ماندنی برای مردم فراهم کنیم.

سعیدفر ادامه داد: این همایش،4 خرداد در سالن امام خمینی اهواز ساعت 21:30 برگزار می شود.

بی شک دزفول، شهر پایداری و صبر است.شهری که در سخت ترین روزهای گلوله و موشک باران باز هم قدرتمند ایستاد، حسرت تسلیم را در دل دشمنان گذاشت و هزاران شهید و جانباز تقدیم به اسلام و ایران کرد.

انتهای پیام/ب

روز مقاومت دزفول

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.