به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان؛آزاد راه خرمآباد- پل زال بهعنوان شاهراه ترانزیتی شمال به جنوب کشور در حدفاصل شهر خرمآباد – اندیمشک به طول ۱۰۴ کیلومتر قرار دارد. این آزاد راه که یکی از مهمترین مسیرهای ارتباطی شمال به جنوب کشور به شمار میرود با هزینه ۷۵۰ میلیارد تومان و با مشارکت ۵۰ درصدی بخش خصوصی در سال ۸۹ احداث شد تا زمان سفر و تصادفهای جادهای را کم کند و جایگزین مطمئنی برای مسیر قدیمی خرمآباد - پلدختر – اندیمشک باشد، اما دیری نگذشت که همین آزاد راه علیرغم ضعفهایی که در زمینه ایمنی و امکانات داشت عنوان «گرانترین» عوارضی کشور را به خود گرفت.
در پی سنگین بودن عوارض این آزاد راه همچنان بار ترافیک روی جاده قدیم خرمآباد - پلدختر حفظ شد و با افزایش تردد در این محور میزان تصادفها نیز افزایش یافت.
عوارضی آزادراه خرمآباد - پل زال که به یکی از گرانترین عوارضیهای کشور تبدیل شده است و نرخ بالای عوارض آن رانندگان را از تردد در این مسیر منصرف میکند خود به یکی از پرخطرترین محورهای استان لرستان تبدیلشده و هر از گاهی به دلیل ریزش کوه و صخره این محور ترانزیتی شمال - جنوب مسدود میشود.
در اردیبهشت ماه سال ۹۷ باز هم خبر از افزایش قیمت عوارضی خرمآباد- پل زال شد به طوری که عوارض دریافتی از خودروهای سواری از ۱۲ به ۱۵ هزار تومان، وانت از ۲۵ به ۳۰ هزار تومان، خاور از ۲۸ به ۳۰ هزار تومان، اتوبوس و ۲ محور از ۳۲ به ۳۵ هزار تومان، تریلی از ۵۰ به ۵۵ هزار تومان، مینیبوس از ۲۵ به ۳۰ هزار تومان و کامیون ۳ محور از ۳۸ به ۴۵ هزار تومان افزایش یافت. البته نرخ عوارض تانکر نیز تا پیش از ابلاغیه جدید مشابه نرخ تریلی بود که از اردیبهشت ۶۰ هزار تومان اعلام شد.
این افزایش دوباره عوارض سبب اعتراض رانندگان و مسافران مسیر شمال به جنوب شده و به دلیل این گرانی، رانندگان ترجیح میدهند از جاده نامطمئن و قدیمی، اما ارزان خرم آباد-پلدختر که از آن به نام جاده مرگ یاد میشود عبور کنند که سبب افزایش تصادفات و تلفات شده است.
امروز در کارگروه ایمنی راههای استان که در استانداری لرستان برگزار شد بار دیگر مشکلات آزاد راه خرمآباد- پل زال از سوی مسئولان مورد بحث قرار گرفت تا شاید چارهای برای وضعیت آن اندیشیده شود.
سرهنگ مرتضی چغلوند رئیس پلیس راه استان لرستان در این جلسه در رابطه با مشکلات آزاد راه خرمآباد- پل زال اظهار داشت: واقعا یکی از دغدغههای مردم لرستان، تصادفات جادهای است که در محور پلدختر اتفاق میافتد و مردم در این زمینه نگران هستند.
خیراله خیرایی معاون آموزشوپرورش لرستان نیز در این جلسه مطرح کرد،معلمان عشایری توان پرداخت عوارض آزادراه خرمآباد-پل زال را ندارند.
وی با اشاره به اینکه در طول آزادراه خرم آباد- پل زال مدارس عشایری دور افتاده و متعددی وجود دارد، اظهار داشت: معلمان این مدارس مجبور هستند روزانه از این آزادراه استفاده کنند و عوارض بدهند که روزانه بیش از ۵۰ معلم با حقوق کمی که دارند مجبورند از این مسیر تردد کنند و بارها مکاتبه کرده ایم که واقعا توجه ویژه ای به این موضوع شود.
معاون آموزشوپرورش لرستان با تاکید بر اینکه معلمان ما باید مرتب عوارض بدهند، افزود: معلمان عشایری توان پرداخت این عوارض سنگین را ندارند و روزانه درخواست می دهند که به نوعی مساعدت شود.
احمد مرادپور معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری لرستان در این جلسه از پیگیری مساعدت به معلمان مدارس عشایری در خصوص پرداخت عوارض آزادراه خرم آباد- پل زال خبر داد.
رئیس پلیس راه استان لرستان در ادامه این جلسه به کمعرضبودن جاده پلدختر اشاره کرد و افزود: رخ به رخ بودن جریان ترافیک، تداخل بودن خودروهای سبک و سنگین، هم جهت بودن با رودخانه کشکان از جمله عواملی است که سبب بروز حوادث ناگواری در این محور میشود.
رئیس پلیسراه استان لرستان به واژگونی پی در پی تانکرهای نفتکش و در پی آن آلودگی رودخانه کشکان اشاره و عنوان کرد: اگر هزینه عوارض آزاد راه بالا برود متاسفانه وضعیت محور پلدختر به همان رویه قبل برمیگردد.
وی با بیان اینکه استان لرستان هیچ نفعی از آزادراه خرمآباد - پل زال نبرده است، گفت: با توجه به گران بودن عوارض آزاد راه، ترافیک محور پلدختر به حالت اول برگشته است به طوری که حجم زیادی از خودروها از شهرهای پلدختر، ویسیان و معمولان عبور میکنند و حتی در برخی از ساعات ترافیک شهر پلدختر قفل میکند.
چغلوند به افزایش ترددهای محور پلدختر اشاره و بیان کرد: به هنگام غروب ترافیک در محور شمال غرب به جنوب کشور بسیار سنگین میشود و بخش عمدهای از آنها کامیون است.
وی تصریح کرد: کم کم انتظاری که از آزاد راه داشتیم صورت نمیگیرد چراکه تصادفات دقیقا به همان شکل سابق در حال افزایش است بنابراین انتظار داریم با توجه به اینکه هزینه آن بالا رفته خدماتدهی آن بهتر شود، چون خدماتدهی در آزاد راه استاندارد نیست.
رئیس پلیسراه استان لرستان به نبود آتشنشانی و روشنایی در آزادراه خرمآباد - پل زال اشاره کرد و گفت: نیوجرسی آزاد راه به شکلی که است آشکارسازی نیست و برخی پیچها و تونلهای آن روشنایی مناسبی ندارند.
وی تصریح کرد:، چون تونلهای این آزاد راه تهویه دود ندارند به محض اینکه بارندگی میشود دود به شکل لوله بخاری به سطح جاده میآید و مشکل ایجاد میکند و به محض اولین بارندگی تریلی آب را به داخل تونل میکشد و تصادفات زنجیرهای اتفاق میافتد.
چغلوند مشکلات این آزادراه را تهدیدی برای رانندگان دانست و اظهار داشت: اگر ماشینی آتش بگیرد آزادراه اطفاء حریق ندارد تا سریع خاموش شود.
وی افزود: لرستان استان کمبرخوردار و محرومی است و ما فقط نظارهگر ترانزیت تریلیهایی هستیم که بهجز تصادف ارمغانی برای این استان ندارند پس انتظار میرود حداقل خدمات آزادراه افزایش پیدا کند.
احمد مرادپور معاون عمران استاندار لرستان نیز در این رابطه اظهار داشت: آزادراه در توسعه یک کشور نقش مهمی دارد اگر هزینه استفاده از آن زیاد شود تقاضا برای استفاده از آن کم میشود بنابراین هر چقدر عوارض بالا برود سرمایهگذار سود کمتری میبرد بنابراین، چون تعداد ترددها کاهش مییابد باید مقدار عوارض کم شود تا سود بیشتری نصیب سرمایهگذار شود.
وی افزود: اینکه برای یک آزادراه که فقط چند سال از احداث آن میگذرد ۲۵ درصد هزینه ایمنی شود جای سئوال دارد چراکه در ابتدای ساخت باید تمامی موارد ایمنی آن رعایت شود.
معاون عمران استاندار لرستان به نبود مجتمعهای رفاهی، پایگاه هلال احمر ثابت، باند فرود بالگرد اورژانس در این آزاد راه اشاره کرد و گفت: باید مشکلات این آزاد راه بررسی و با کمک دستگاههای مربوط برطرف شود.
وی با بیان اینکه برای تاکسیهای سواری باید تخفیف عوارض اعمال شود، بیان کرد: اینکه وزارت راه تصویب کند که مقدار عوارض تا حد زیادی افزایش یابد باید رسیدگی شود چراکه نمیتوان برگشت پول سرمایهگذار را فدای جان مردم کرد بنابراین در این راستا باید پیگیری شود تا عدالت در این زمینه رعایت شود.
احمدپور اظهار داشت: باید برای معلمانی که برای رفتن به روستاهای دورافتاده هر روز از این آزاد راه میگذرند تخفیف عوارض اعمال شود که این نیازمند پیگیری و نامهنگاری است.
انتهای پیام/ پ
چرا اینقدر باید گران باشه یعنی 21000 تومان رفت و 21000 تومان برگشت
انصاف نیست
لطفاً بررسی شود و به حالت قبل برگردانده شود .