سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

تشدید برخورد با عاملان حریق عمدی در جنوب کرمان

فرمانده یگان حفاظت اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری جنوب کرمان گفت: با ابراز تأسف در حوزه جنوب کرمان ایجاد حریق عمدی به منظور تصرف اراضی و اختلاف‌های قومی و قبیله‌ای زیاد رخ می‌دهد که برخورد خود را با آن‌ها تشدید می‌کنیم.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان، سرهنگ جانباز امیرافضلی فرمانده یگان حفاظت اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری جنوب کرمان در کارگاه آموزشی ویژه جوامع محلی «عشایر، مرتع‌داران و دامداران» با موضوع حفاظت از عرصه‌های منابع طبیعی این منطقه با تأکید بر ارتقا سطح بینش همیاران طبیعت گفت: اعضای جوامع محلی همکاران این یگان در بحث حراست از عرصه‌های ملی هستند و ما همواره منتظر اخبار و گزارش‌های آنان در این زمینه هستیم.

وی با توجه به قرار گرفتن در فصل گرما و کاهش بارندگی احتمال حریق زودتر از موعد را در سطح منطقه جنوب کرمان بسیار زیاد عنوان کرد و افزود: مهم‌ترین عامل تخریب منابع طبیعی انسان است که با بهره‌برداری بی‌رویه از جنگل‌ها و مراتع در این راستا همچنان پیش می‌رود.

امیرافضلی با تأکید بر اینکه ایجاد حریق اعم از عمدی و سهوی جرم بوده و به تناسب آن دارای مجازات‌هایی مانند حبس و جریمه است، تصریح کرد: با ابراز تأسف در حوزه جنوب کرمان ایجاد حریق عمدی به منظور تصرف اراضی و اختلاف‌های قومی و قبیله‌ای زیاد رخ می‌دهد که باید با برگزاری چنین کارگاه‌های آموزشی در این زمینه فرهنگ‌سازی شود و ما نیز برخورد جدی‌تری با آن‌ها انجام می‌دهیم.

وی با اشاره به اینکه همچنین سهل‌انگاری چوپانان در سطح مراتع موجب خسارت‌های غیر قابل جبرانی شده است که باید نسبت به آموزش آن‌ها در این زمینه کار بیشتری صورت گیرد، افزود: اکیپ‌های یگان حفاظت همواره گلوگاه‌ها و محل‌هایی را که احتمال حریق و سوءاستفاده از آن‌ها متصور است، رصد می‌کنند تا بلافاصله از هرگونه صدمه به منابع طبیعی و آتش‌سوزی ممانعت به عمل آورند.

 رضا سنجری رئیس منابع طبیعی جیرفت نیز در کارگاه آموزشی ویژه جوامع محلی «عشایر، مرتع‌داران و دامداران» با موضوع حفاظت از عرصه‌های منابع طبیعی این منطقه گفت: با وجود اینکه منطقه جبالبارز بیشترین جنگل بنه را در سطح استان کرمان و حتی استان‌های اطراف دارد در بین مناطق ییلاقی کمترین آتش‌سوزی، تخریب و تصرف در آن صورت می‌گیرد.

وی با تأکید بر اینکه باید از تجارب مردم مناطقی که در زمینه حفاظت و بهره‌برداری قانونی از جنگل‌ها و مراتع بهتر عمل می‌کنند، استفاده شود، افزود: با توجه به تغییرات اقلیمی و شرایط خاص شهرستان جیرفت و در راستای صیانت از عرصه‌های ملی این کارگاه را برگزار کردیم.

سنجری برگزاری اینگونه کارگاه‌های آموزشی را طی دو سال اخیر در کاهش تخریب و تصرف و آتش‌سوزی بسیار اثرگذار ذکر و تصریح کرد: با توجه به شرایط آب و هوایی، پوشش مرتعی و جنگلی، صعب‌العبور بودن مناطق کوهستانی، عدم وجود جاده دسترسی مناسب و کمبود امکانات، اطفا و مهار آتش در سطح شهرستان جیرفت بسیار سخت است.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان جیرفت با بیان اینکه این وظیفه همگانی است تا از منابع طبیعی که حیات بشر به آن بستگی دارد، حمایت صورت گیرد، افزود: دست‌درازی و حرص آدمی با توجه به پیشرفت‌ تکنولوژی موجب شده است که روز به روز تخریب و تصرف اراضی ملی بیشتر شود.

وی افزود: تغییرات اقلیمی موجب شده است که پیش‌بینی وزش باد و توفان مانند گذشته توسط مردم امکان‌پذیر نباشد و از آنجا که معمولاً عشایر و دامداران در سطح مرتع و عرصه حضور داشته و کمتر دسترسی به مراکز ارتباطی دارند، آتش‌سوزی‌های بیشتری رخ دهد.

سنجری حفاظت، احیا، توسعه و جلوگیری از تخریب و تصرف اراضی ملی را از اهداف دیگر برگزاری کارگاه‌های آموزشی ذکر و اظهار کرد: حدود 800 هزار هکتار از مجموع 830 هزار هکتار اراضی ملی جیرفت زیر پوشش طرح حفاظت مشارکتی قرار دارند و با مجریان آن‌ها قرارداد منعقد شده است.

وی با تأکید بر اینکه البته برای سال جاری در این زمینه پالایش صورت می‌گیرد و قراردادها در سطح کوچکتری منعقد می‌شود تا بازدهی بیشتری داشته باشند، افزود: اکنون بیش از یک‌هزار و 300 همیار طبیعت اعم از دانش‌آموز، دامدار، عشایر و سایر اقشار مردم داریم که پیش‌بینی می‌شود، این تعداد تا پایان سال جاری به 5 هزار نفر برسد.

انتهای پیام/ح

ضرورت تشدید با عوامل حریق در جنوب کرمان

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.