سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح شد؛

انتشار رایگان کتاب چگونه بايد باشد؟

يك ناشر گفت: انتشار رایگان کتاب با توجه به اوضاع بازار چاپ و نشر کشورمان می تواند اقدام مفیدی در صنعت نشر باشد؛ درصورتی که منجر به انتشار آثار مبتذل نشود.

کامران شرفشاهی مدیر مسئول انتشارات تجلی مهر، در گفتگو با خبرنگار حوزه ادبیات گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ در خصوص انتشار رایگان کتاب گفت: انتشار رایگان کتاب با توجه به اوضاع بازار چاپ و نشر کشورمان می تواند اقدام مفیدی در صنعت نشر باشد البته در صورتی که منجر به انتشار آثار مبتذل نشود. از سوی دیگر قراردادها به گونه ای نباشد که تعهد ناصوابی را برای نویسندگان و اهل قلمی که وارد این حوزه می‌شوند و کتاب اولی هستند و به واقع نیاز دارند از آنها حمایت شود، ایجاد کند.

وی افزود: معمولاً ناشران برای انتشار رايگان كتاب، ممکن است امتیاز تمام چاپ های کتاب در آینده را از نویسنده بگیرند. کلیه حقوق نویسنده را در قبال اثرش از وی سلب کنند؛ حتی ممكن است قراردادشان جنبه ترکمانچای داشته باشد و به آثار بعدی نویسنده اثر هم تسری پیدا کند و الزاماتی را برای نویسنده فراهم کند. دامن زدن به کتابسازی در فرآیند انتشار کتاب رایگان به ناشر بستگی دارد. متاسفانه شاهد این هستیم عده ای تحت عنوان ناشر با نگاهی کاسب کارانه وارد این حوزه شدند یا اینکه کسانی هستند که به شیوه های گوناگون سعی می کنند جوسازی کنند.

مدیر مسئول انتشارات تجلی مهر با اشاره به اینکه برخی ناشران با راه انداختن جشن امضای کتاب و بازی هایی از این قبیل برای پدید آورندگان آثار،‌ سعی می کنند جذابیت کاذب ایجاد کنند و پدید آورندگان را بازیچه قرار دهند؛ بیان کرد: امیدوارم ناشرانی که کتاب رایگان منتشر می کنند بالواقع دغدغه فرهنگی داشته باشند. کتاب های خوب را حمایت کنند و از نویسندگان خوب حمایت کنند و با دلگرمی به کار ارائه خدمت بپردازند.

 

انتهای پیام/

برچسب ها: ادبیات ، چاپ کتاب
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.