سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

فعالیت ۳۲ تعاونی صیادی در چابهار و کنارک

رئیس هیئت‌مدیره اتحادیه صیادی‌های چابهار و کنارک گفت: ۳۲ تعاونی صیادی فعال در چابهار و کنارک وجود دارد که هرکدام به‌طور متوسط ۶۰ لنج را تحت پوشش خود دارند .

ناخدا علیم افشار رئیس هیئت‌مدیره اتحادیه صیادی‌های چابهار و کنارک  در گفتگو با خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از زاهدان، گفت:  هم‌اکنون ۳۲ تعاونی صیادی فعال در چابهار و کنارک وجود دارد که هرکدام به‌طور متوسط ۶۰ لنج را تحت پوشش خود دارند که با توجه به وجود ۲۴ هزار صیاد و ۲۴۰۰ شناور صیادی در چابهار و کنارک، این تعاونی‌ها باید افزایش یابند.

در فصل دریاروی، صیادن وقتی از دریا بازمی‌گردند باید سریع لنج پر از ماهی خود را خالی کنند و بفروشند و دوباره به دریا بازگردند که همین موضوع موجب رشد دلالان ماهی تحت عنوان عاملان شده که مرتب از صیادان دلالی می‌کنند.

وی افزود: صیادان پس از بازگشت از دریا، چون باید لنج خود را سریع تخلیه کنند و به دریا بازگردند، چاره‌ای جز فروختن ماهی‌های خود به عاملان ندارند، عاملان هم ۲۰ درصد پول ماهی‌های هر لنج را که به‌طور متوسط ۵۰ تا ۷۰ تن صید دارد می‌دهند و بقیه را ۴ ماه بعد به صیادان پرداخت می‌کنند.

رئیس هیئت‌مدیره اتحادیه صیادان چابهار و کنارک تصریح کرد: عاملان واسطه‌ای میان صیادان و کارخانه‌ها هستند و صید را به‌محض اینکه از صیادان تحویل می‌گیرند به کارخانه‌دار می‌فروشند، اما پول کامل صیاد را ۴ تا ۵ ماه بعد پرداخت می‌کنند و در این مدت سود‌های میلیاردی دریافت می‌کنند.

ناخدا افشار تأکید کرد: صیادان مجبورند صید خود را هر جور شده بفروشند چراکه برای دریا روی نیاز به تور، ادوات، آذوقه و گا‌ها تعمیرات دارند که عامل این پول را به آن‌ها با همان ۲۰ درصد خرید کل صید می‌دهد، اما بقیه را ۴ تا ۵ ماه بعد می‌دهد که برای صیاد مدت‌زمان زیادی است و در این مدت مالک لنج و صیاد علاوه بر خرید تجهیزات و ادوات، حق‌الزحمه ملوانان را هم باید پرداخت کنند.

وی اضافه کرد: علاوه‌بر آن، عاملان از صیادان کلاه‌برداری هم می‌کنند، گا‌ها اگر در کل صید هر بار دریا روی لنج‌ها ۲ تن ماهی خراب باشد، این دو تن را به ده تن ماهی خراب افزایش می‌دهند و ضرر را به صیاد غالب می‌کنند، صیاد هم، چون باید سریع برگردد فرصت وزن کردن را پیدا نمی‌کند و به اجبار به عامل اعتماد می‌کند.

رئیس هیئت‌مدیره اتحادیه‌های صیادی چابهار و کنارک گفت: بار‌ها اعلام کردیم عاملان حذف و به‌جای آن‌ها تعاونی‌های صیادی، صید را از صیادان خریداری و به کارخانه‌دار بفروشند که البته موافقت کارخانه‌دار‌ها را هم در پی داشته، اما موفق نشدیم.

ناخدا افشار تصریح کرد: عاملان به طرز رو به رشدی در حال افزایش هستند و ما بار‌ها خواستار ساماندهی و ادغام آن‌ها در تعاونی‌های صیادی شدیم و از شیلات خواسته ایم تا ضمن برخورد با آن‌ها خریدوفروش عاملان را غیرقانونی کند که البته اقداماتی انجام‌شده، اما کافی نبوده است چراکه عاملان قدرت بسیاری دارند.

وی خاطرنشان کرد: هم‌اکنون ۳۲ تعاونی صیادی فعال در چابهار و کنارک وجود دارد که هرکدام به‌طور متوسط ۶۰ لنج را تحت پوشش خود دارند که با توجه به وجود ۲۴ هزار صیاد و ۲۴۰۰ شناور صیادی در چابهار و کنارک، این تعاونی‌ها باید افزایش یابند.

انتهای پیام/ع

دلالان تعاونی‌های صیادی در چابهار و کنارک را از دور خارج کردند

برچسب ها: شیلات ، سازمان بنادر
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.