سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

فردوسی جامعه ایرانی را به مردم شناساند

رئیس پژوهشگاه میراث فرهنگی کشور گفت: کار بزرگ حکیم ابوالقاسم فرودسی این بود که جامعه ایرانی را به مردم شناساند، کشوری که دچار نسیان و فراموشی شده بود که در اثر این یادآوری و تذکر این شاعر پرآوازه توانست قد علم کند.

 به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان،سید محمد بهشتی امروز در همایش میراث اعظم نطنز اظهار کرد: در آستانه آغاز هفته میراث فرهنگی و به مناسبت تجلیل از استاد سید حسین اعظم واقفی، معرفی این چهره شاخص ضروری است.

وی با بیان این‌که در تعریف فرهنگ صحبت‌های زیادی شده است، افزود: فرهنگ از جمله واژه‌هایی است که تا حد زیادی پیچیده شده و تعاریف زیادی در مورد آن گفته می‌شود.

رئیس پژوهشگاه میراث فرهنگی کشور گفت: فرهنگ عبارت است از دانایی حاصل از تعامل تاریخی انسان با محیط، چراکه دانایی امری وجودی است و چیزی است که ما به آن مبتلا می‌شویم.

وی خاطرنشان کرد: حاصل تعامل تاریخی انسان با تاریخ است، یعنی رگ و ریشه تاریخی و طولانی را دارد، بنابراین در همه جوامع کسانی که اهل یک فرهنگ هستند، از این دانایی‌ها  برخوردارند، چراکه فرهنگ‌ها با هم فرق می‌کنند و دلیل آن تفاوت محیط‌هاست.

بهشتی اذعان داشت: می‌توانیم بپذیریم که هر محیطی اهل خودش را دارد و اهل هر محیطی یعنی برخوردار از آن فرهنگ و آن دانایی؛ در ایران با محیط بالقوه مواجه هستیم که هنر ما در تعامل هنر از بالقوه به بالفعل شدن است؛ این از قوه به فعل درآورده شدن باید مداوم و مکرر باشد تا آن را به لطافت تمام برساند.

وی تأکید کرد: همه اهل یک سرزمین برخوردار از دانایی سرزمین خود هستند، در برخی از آن‌ها این اهلیت و دانایی در عمق بیشتری اتفاق می‌افتد و در برخی کمتر.

رئیس پژوهشگاه میراث فرهنگی کشور یادآور شد: برخی این هنر را دارند که در محیطی که زندگی می‌کنند خصوصاً برای جامعه‌ای که دچار نسیان نسبت به اهلیت خودشان شدند، خصوصیت بیدار کردن اهل این سرزمین، تذکر آن سرزمین نسبت به این اهلیت بشوند.

وی ادامه داد: یکی از شاخص‌ترین افرادی که توانست این نقش را در سرزمین ما ایفا کند، فردوسی بزرگ بود که به یاد جامعه ایرانی آورد که این سرزمین چه سرزمین پرباری است و به افراد جامعه متذکر شد که ایرانی کیست و چه تاریخ پرفروغی دارد.

بهشتی تصریح کرد: کار بزرگ حکیم ابوالقاسم فردوسی این بود که جامعه ایرانی را به مردم شناساند، کشوری که دچار نسیان و فراموشی شده بود که در اثر این یادآوری و تذکر این شاعر پرآوازه توانست قد علم کند و و می‌بینیم که قرن پنجم هجری درخشان‌ترین قرن فرهنگ و تمدن ما ایرانیان می‌شود. 

وی ابراز داشت: در شهر نطنز کسی را دارید که اهل همین سرزمین است بلکه این هنر را دارد که اهلیت شما را در ین سرزمین بیدار کرده و فراموش‌کردگان هویت خود و کسانی که هویت و ماهیت خویش را فراموش کرده‌اند، را بیدار کند.

رئیس پژوهشگاه میراث فرهنگی کشور متذکر شد: اقبال بلند اهل نطنز بوده که خدا کسی را مانند استاد سید حسین اعظم واقفی را مأمور کرده که سرزمین و مردم نطنز را به نطنزیان بشناساند.

وی بیان داشت: مردم نطنز باید بدانند که این شهر جایی مهم است و نطنزی بودن نیز مقام بلندی است، چراکه استاد سید حسین اعظم واقفی شخصیتی است که چراغ راه است و پیرامون خود را روشن کرده و مردم را از ناآگاهی بیرون می آورد.

 

انتهای پیام/م

 

برگزاری همایش میراث اعظم نطنز

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.