وی ادامه داد:در حال حاضر به دلیل هزینه بر و زمان بر بودن این صنعت و کاهش استقبال فعالان این بخش ، شاهد کاهش آمار ترانزیت در کشور هستیم.
جاوید گفت: مفهوم ترانزیت در کشور ما هنوز جامعه شناسی نشده است. ترانزیت تعریفی چند بعدی است و با سایر نهادهای ارتباط مسقیم دارد و تاثیر آن در جامعه آشکار است.
رئیس هیات مدیره انجمن شرکتهای حمل و نقل بینالمللی گفت: ترانزیت یعنی یک کالا از کشور های بسیار دور از مرزهای خشکی و آبی کشور عبور کند اما وقتی این کالا به داخل قلمروی ما می رسد با مشکلاتی روبرو است و این موانع باعث کاهش آمار ترانزیت از کشور ما می شود.
جاوید گفت: وقتی کالا از طریق ترانزیت وارد کشورمان می شود با افزایش هزینه ها و زمان بر بودن فرایند ترانزیت مواجه می شود.
بر اساس این گزارش در ادامه امین ترفع مدیر کریدورهای حملونقل بینالمللی وزارت راه و شهرسازی در خصوص راهکار های رفع مشکل ترانزیت در کشور گفت: برای برون رفت از مشکلات ترانزیتی، مفهوم مدیریت کریدور در وزارت راه و شهرسازی مطرح شد و وظیفه هماهنگی بین ذینفعان در داخل و خارج از کشور را برعهده گرفت.
ترفع ادامه داد: ذینفعان متعددی در بخش های مختلف کریدور وجود دارند که به نحوی در ترانزیت کشور تاثیر دارند.
مدیر کریدورهای حملونقل بینالمللی وزارت راه و شهرسازی گفت: مدیریت کریدور وظیفه هماهنگی ذینفعان را برعهده دارد تا بتوانیم ضامن تردد کالاهای تزانزیتی از دروازه های طلایی کشور باشیم.
وی افزود :بخش خصوصی برای فعالیت بیشتر در این حوزه به دنبال امنیت است و ما باید آن را تامین کنیم.
این مقام مسئول تاکید کرد :موضوع دیگر در راستای تسهیل ترانزیت، توسعه کریدور تجاری است؛ تا تجارت با همسایگان کشور را تسهیل نکنیم ترانزیت افزایش پیدا نخواهد کرد و ما در حال کار کردن در این بخش هستیم.
وی تصریح کرد: یکی از علل زمان بر بودن ترانزیت، معطلی کالا در گمرگ است ؛ البته حوزه های مختلف در بخش های کاری خود دغدغه ها ی خاص دارند ولی هماهنگی بین وزارت راه و ذینفعان کار را تسهیل خواهد کرد.
انتهای پیام/