به گزارشگروه استان های باشگاه خبرنگاران جوانازقم؛عظیم محبی،مدیرکل دفتر آموزش دوره اول متوسطه کشور،گفت:همایش اختتامیه اولین دوره کشوری مسابقات آزمایشگاهی دبیران درس علوم تجربی با حضور مسئولان استانی و کشوری و منتخبین این دوره از مسابقات و دبیران درس علوم تجربی، در تالار فرهنگ خانه معلم استان برگزار شد.
مدیرکل دفتر آموزش دوره اول متوسطه کشور با اشاره به فعالیتهای وزارت آموزش و پرورش در راستای کیفیتبخشی به توسعه حرفهای معلمان گفت: توسعه دانش، نگرش و مهارتهای حرفهای معلمان در راستای ارائه هر چهبهتر و عمیقتر درس تدریس شده به دانش آموزان، آموزش و پرورش مطلوبتری را در پی دارد. با توجه به اینکه توسعه علمی معلمان لزوماً کسب مدارک و مدارج علمی نیست بر آن شدیم برنامههایی را برای تبادل تجربیات معلمان بهصورت گروهی انجام دهیم.
در همایش اختتامیه اولین دوره کشوری مسابقات دبیران درس علوم تجربی با محوریت آزمایشگاهی، موضوع کیفیتبخشی به توسعه حرفهای و تجربی معلمان مورد تأکید قرار گرفت.
وی با تأکید بر فعالیتهای آزمایشگاهی با عنوان رکن اصلی آموزش درس علوم تجربی ادامه داد: انجام فعالیتهای آزمایشگاهی علاوه بر رشد مهارتها و نگرشهای دانش آموزان، به تثبیت یادگیری و افزایش میزان ماندگاری مفاهیم آموختهشده منجر میشود، دست ورزی و کسب مهارتها در زندگی روزانه، همچنین ایجاد زمینه خلاقیت و نوآوری از دیگر ویژگیهای اینگونه فعالیتها محسوب میشود.
عظیم محبی با بیان روند اجرای نخستین دوره کشوری مسابقات آزمایشگاهی دبیران درس علوم تجربی بیان کرد: با توجه به تجربهای که استان قم در سال گذشته نسبت به برگزاری مسابقات آزمایشگاهی داشت، دبیرخانه این مسابقات را با اطلاعرسانی و ابلاغ به سایر استانها بر عهده گرفت. استانها نیز طی مسابقات و آزمونهایی در سطح نواحی، مناطق، استانی و در نهایت با معرفی منتخبین مسابقات آزمایشگاهی به مرحله کشوری راه یافتند.
محبی با اشاره به آسیبشناسی درس علوم تجربی تصریح کرد: در زمینهٔ حجم بالای محتوی آموزشی و نبود زمان کافی برای ارائه کامل مطالب به دانش آموزان عملاً زمانی برای فعالیتهای آزمایشگاهی باقی نمیماند که تدابیر و اقداماتی برای رفع این مانع به کار گرفتهشده است، در اینبین سازمان نوسازی نیز در سال گذشته بهمنظور تجهیز امکانات درس علوم تجربی و ریاضی البته با اولویت درس کار و فناوری، اعتباری بالغبر 20 میلیارد تومان به مدارس سراسر کشور اختصاص داد.
علی یاری اضافه کرد: نخستین دوره مسابقات کشوری دبیران درس علوم تجربی، طی چهار روز متوالی با حضور 64 نفر از منتخبین استانهای سراسر کشور، در غالب 32 گروه و در دو رشته زیست و فیزیک در 7 ایستگاه انجام شد که در همایش اختتامیه این مسابقات پس از تبادل اطلاعات و تجربیات دبیران و طی مراحل داوری، از نفرات برتر استانها تجلیل به عمل آمد.
معاون آموزش دوره متوسطه آموزش و پرورش استان قم یادآورشد: در استان قم با 241 هزار دانشآموز در نواحی مختلف و بیش از 53 هزار دانشآموز در دوره متوسطه اول، ظرفیتها و پتانسیلهای علمی و پژوهشی فراوانی وجود دارند این استان در مسابقات فرهنگی، هنری و... در سطح کشور، رتبههای کمنظیری داشته، رتبه اول زبان برای چهارمین سال متوالی و ارتقاء رتبه کنکور طی سالهای اخیر از 11 به 4 از دیگر توفیقات این استان است.
انتهای پیام/ ح