سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

یادداشت اختصاصی/ یحیی آل‌اسحاق؛

سرباز خط مقدم

یحیی آل اسحاق یادداشتی اختصاصی درباره "حمایت از کالای ایرانی" برای باشگاه خبرنگاران جوان نوشت.

به گزارش خبرنگار احزاب و تشکل‌های گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛ یحیی آل اسحاق عضو جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی یادداشتی اختصاصی درباره "حمایت از کالای ایرانی" در اختیار باشگاه خبرنگاران جوان قرار داد.

متن این یادداشت به شرح زیر است:

رهبر معظم انقلاب شعار امسال را حمایت از "کالای ایرانی" اعلام کردند و برای تحقق این شعار باید دستگاه­های مختلف بسترهای لازم را فراهم کنند. تحقق این شعار نیازمند همت همه آحاد جامعه است از مردم گرفته تا تولیدکنندگان و دیگران.

فرهنگ سازی!

حمایت از کالای ایرانی الزاماتی دارد و شامل فرهنگ سازی، اصلاح ساختارها، ارتقای کیفیت تولید، قیمت تمام شده، خدمات پس از فروش و افزایش قدرت رقابت در صحنه های خارجی است.

واقعیت این است که مصرف کنندگان از نظر درآمد، سبک زندگی، باورها و رفتارهای اقتصادی به دو گروه تقسیم می شوند. گروهی از امکانات مالی، درآمدهای آنچنانی و قدرت خرید بالایی برخوردار هستند و یک گروه هم متوسط رو به پایین اند که قدرت خرید بالایی ندارند از طرفی گروهی که از امکانات خوب مالی برخوردار هستند، به سمت خرید کالاهای خارجی گرایش دارند، البته نه فقط به دلیل نیاز بلکه به دلیل تفاخر و گاها افتخار می کنند که در منزل شان یک کالای ایرانی پیدا نمی شود!

متاسفانه به دلیل عدم فرهنگ سازی مناسب، جامعه ایرانی دچار مصرف گرایی، اسراف و مصرف کالای خارجی شده است. کار فرهنگی می تواند برای ترغیب آحاد جامعه به خرید کالاها و خدمات تولید شده در داخل، تاثیر گذار باشد و از تاثیر رسانه­ ها برای اصلاح و بهبود رفتار اجتماعی هم نباید غافل شد. رسانه ­ها در این زمینه رسالت عظیمی بر دوش دارند و باید مردم را نسبت به مصرف کالای تولید داخل تشویق کنند و به تعبیر رهبر انقلاب تعصب در مصرف کالای ایرانی به وجود آورند.

در این راستا وزارتخانه های مختلف اعم از آموزش و پرورش، وزارت ارشاد و... می­توانند نقش ارزنده ­ای ایفا کنند  و  باید با فرهنگ سازی مردم را به سمتی سوق دهند که با افتخار کالای تولید داخل را خریداری کنند و با عزت بگویند که هیچ کالای خارجی در خانه ام نیست.

با توجه به اینکه در شرایط فعلی بسیاری از خانواده­ ها با معضل بیکاری روبه رو هستند، رسانه­ ها باید خانواده­ ها را به هنگام خرید کالاها به این موضوع آگاهی دهند که، با خرید کالای ایرانی چه خدمتی به کشور خود می ­کنند در واقع باید تلاش شود جامعه به سطحی از فرهنگ برسد که خرید کالای ایرانی به نوعی ارزش تبدیل شود.

برای گروه های مرجع از جمله هنرمندان، بازیگران و شخصیت های سیاسی هم در این زمینه نقشی مهم قائل هستم به این تعبیر که مثلا بازیگران و سیاسیون نباید برند کت و شلوار ایتالیایی، یا کفش ترک، پالتو اروپایی و... را استفاده کنند و در تریبون هایی که قرار می گیرند آن را به نمایش بگذارند، بلکه باید رویکرد به گونه ای باشد که مصرف کالای داخلی را تبلیغ کنند.

افزایش قدرت خرید مردم!

اگر می خواهیم خرید کالای ایرانی سامان گیرد یک ریشه آن، این است که باید قدرت خرید 60 درصد از جامعه را که عمدتا خریدار کالاهای ایرانی هستند، تقویت کنیم؛ قدرت خرید هم مسلما با داشتن شغل و درآمد مناسب افزایش می یابد و بانک ها هم می توانند در این زمینه نقش ایفا کنند و تسهیلات مدت دار به گروه های متوسط رو به پایین بدهند.

در مورد هزینه های این طبقه هم باید گفت که دولت خود را متعهد بداند و اجازه ندهد حوزه های مسکن، خوراک، پوشاک و... این طبقه تورم زیادی را تجربه کند و به آنان فشار بیاید. ما تجربه این مهم را در دوران جنگ داشتیم و اجازه ندادیم کالاهای اساسی مردم افزایشی بیش از 10 درصد را به خود ببیند. اکنون برعکس این حالت را در کشور مشاهده می کنیم که تورم عمومی کشور تک رقمی شده اما قیمت کالاهای اساسی، مسکن، پوشاک و... مردم افزایش یافته است.

دولت و هزینه های اداری!

نکته دیگر در بخش مصرف کنندگان این است که دولت را هم مخاطب  قرار می دهد. هزینه اداری دولت در بودجه بخش قابل توجهی را به خود اختصاص می دهد و دولت باید دستگاه های تابعه خود را موظف به مصرف کالای داخلی کند و این را قاطعانه با برنامه ریزی، پیگیری و نظارت دنبال و مصرف کالای خارجی را برای دستگاه ها خلاف قلمداد کند و افزون بر این دولت وظیفه دارد مشکلات بخش تولید را حل کند تا آنان بتوانند کالاهای با کیفیت تولید کنند.

مبارزه با قاچاق!

قاچاق کالا بر اقتصاد کشور تاثیر منفی فراوانی دارد. با ورود کالای قاچاق بی کیفیتِ ارزان قیمت، تولید ملی ضربه می خورد و تقاضا برای محصولات تولید داخل کاهش می­ یابد. اصلاح محیط کسب­ و کار، ساده سازی قوانین و مقررات، ایجاد ثبات در قوانین، مقررات، مجوزها،بخشنامه­ ها، تسهیل فرآیندها و بهینه ­سازی نظام تعرفه ­ای از اصلی ترین راهبردهای پیشگیری از قاچاق بوده و لازم است برخورد مؤثر با قاچاق سازمان­ یافته و حرفه­ ای انجام گیرد.

سربازان خط مقدم!

لازمه مصرف کالای ایرانی این است که کالایی رقابت پذیر عرضه کنند. تولیدکنندگان باید از وضعیت رقابت در بازارهای بین المللی آگاه باشند. مثلا در عراق که اکنون مقداری امنیت بازگشته، تولیدکنندگان خارجی ورود کرده اند در این موقعیت جنگ، جنگ کالاست و  قیمت، کیفیت، خدمات پس از فروش، بسته بندی و... مطرح است و تولیدکنندگان ایرانی باید بدانند که در چه فضایی ورود می کنند. نمی شود کالا را با کیفیت پایین، قیمت بالا و خدمات پس از فروش ضعیف صادر کرد و بعد هم به مصرف کننده اعلام کرد که باید این کالا را خریداری کنید. این موضوع در مورد کالاهای تولید داخلی هم صدق می کند و تولید کننده باید کیفیت خود را بالا ببرد و از مواد اولیه بهینه استفاده کند.

برنامه ریزی دشمن!

دشمن می داند که توان جنگ نظامی با ایران را ندارد بنابراین در حیطه جغرافیای اقتصاد با ما وارد جنگ شده است. مشکل کنونی اقتصاد این است که تقاضا برای کالای داخلی کم است، یعنی کالا روی دست کارخانجات مانده و دشمن این را متوجه شده است لذا انواع و اقسام توطئه ها را در پیش گرفته تا کالای ایرانی کمتر خریداری شود. چرا که آنان می دانند اگر کالای ایرانی خریداری نشود کارخانه ها تعطیل می شوند، کارگران بیکار و در نتیجه بازتاب های اجتماعی خود را خواهد داشت. بنابراین تولید کننده داخلی باید بداند که امروز سرباز خط مقدم جبهه است.

در جریان 8 سال دفاع مقدس جوانان به میدان آمدند و از کشور دفاع کردند. امروز جنگ در کارخانه هاست و تولیدکنندگان همان سربازان هستند. نباید افتخار کاسبان ما این باشد که در مغازه های آنان کالای ایرانی نیست، بلکه باید تابلویی بزرگ بزنند و روی آن بنویسند هر چه می فروشیم، ایرانی است.

کاهش آسیب­ های اجتماعی!

بسیاری از آسیب ­های اجتماعی ریشه در بیکاری دارند. بیکاری می ­تواند زمینه ­ساز اعتیاد، طلاق و انواع بزه­های گوناگون در جامعه باشد. بیکاری گسترده در میان قشر تحصیل کرده سبب افزایش سن ازدواج در میان جوانان شده است که خود می ­تواند منشاء بسیاری از آسیب ­های اجتماعی باشد. در صورتی که الزامات شعار سال محقق و موانع پیش رو برداشته شود، می­ توان انتظار داشت بسیاری از آسیب ­های اجتماعی کاهش یابد.

انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
شکوری اسنقی مهربام
۱۰:۲۳ ۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۷
باعرض سلام وادب واحترام ومسئلت توفیق الهی.
هموطن گرامی وعزیز،بخصوص زنان محترم ایران زمین بیائیم همه باهم بین وبین الله وخارج ازهمه ی مسائل، گرایشات وغیره، خداراومعیشت فرزندانمان وعرق ملی وتعصب ایرانی رامدنظرقراردهیم وکالای ایرانی تهیه کنیم.بااحترام مجدد،یکی ازقشرهای طبقه پایین جامعه.
شکوری اسنقی مهربام
۱۰:۲۳ ۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۷
باعرض سلام وادب واحترام ومسئلت توفیق الهی.
هموطن گرامی وعزیز،بخصوص زنان محترم ایران زمین بیائیم همه باهم بین وبین الله وخارج ازهمه ی مسائل، گرایشات وغیره، خداراومعیشت فرزندانمان وعرق ملی وتعصب ایرانی رامدنظرقراردهیم وکالای ایرانی تهیه کنیم.بااحترام مجدد،یکی ازقشرهای طبقه پایین جامعه.