سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

دهقانی خبر داد:

70 چاه نفت در آزادگان جنوبی فعال است

مجری طرح توسعه میدان آزادگان جنوبی گفت: توسعه میدان آزادگان جنوبی مطابق برنامه‌ها پیش می‌رود و اکنون 70 چاه نفت در این میدان فعال است.

به گزارش خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، تورج دهقانی مجری طرح توسعه میدان آزادگان جنوبی در جمع خبرنگاران حاضر در نمایشگاه نفت، اظهار کرد: در گذشته محدودیتی در تأمین برخی کالاهای پیش نیاز داشتیم که با وارد کردن آنها توانستیم تولیدات داخلی خود را بیش از پیش گسترش دهیم.

وی با بیان اینکه آزادگان جنوبی با 68 درصد از تولید خود با کمک دیگر کشورها نماد تولید موفق با دستاوردهای نوین است، تصریح کرد: هدف از توسعه میدان آزادگان جنوبی افزایش تولید داخلی است، به عبارت دیگر قصد داریم تولید داخل را با رفع خلاءهای موجود گسترش دهیم.

دهقانی افزود: برای ارزیابی پیشرفت برنامه‌های توسعه میدان آزادگان جنوبی کمیته‌ای برای بررسی میزان تولیدات داخلی و خارجی تشکیل داده‌ایم تا میزان و مقدار همکاری‌های داخلی و خارجی برای تولید مشخص و سهم هریک تفکیک شود.

مجری طرح توسعه میدان آزادگان جنوبی اضافه کرد: کمیته مذکور به طور مستمر در تمام مقاطع در حال پیگیری امور تولیدی و تطبیق آن با برنامه‌های تدوین شده است.

وی، گفت: قصد داریم با تمهیدات شرکت‌های داخلی و خارجی ضمن گسترش تولیدات خود سهم قابل توجهی از بازار جهان را کسب کنیم. ضمن گسترش برنامه‌های خود در حال مذاکره برای بازاریابی و جذب راه‌های هدف صادراتی کشور هستیم.

دهقانی خبر داد: با توجه به برنامه‌های تدوین شده و میزان پیشروی آن تا این لحظه می‌توان دستاوردهای ویژه‌ای را تا پایان سال پیش بینی کرد.

مجری طرح توسعه میدان آزادگان جنوبی تشریح کرد:‌ برای توسعه طرح خود، قراردادهای آی پی او که نوعی قرارداد جدید مطابق با شرایط جهانی است را پیش گرفته‌ ایم.

وی تصریح کرد: در سال‌های پیشین حدود 320 بشکه نفت خام برای تولید هر روز از فازهای توسعه‌ای میدان آزادگان جنوبی پیش بینی کردیم که در حال حاضر از 70 حلقه چاه بهره برداری شده و فعال سازی 50 حفره چاه دیگر از برنامه‌های آینده این مجموعه شمرده می‌شود.

دهقانی بیان کرد:‌ تولید 320 بشکه نفت خام تنها برای فاز یک پیش بینی شده است که برای دستیابی به این هدف نیازمند سرمایه گذاری 3.5 میلیارد دلاری هستیم. تاکنون سرمایه گذار مناسبی برای تکمیل این پروژه انتخاب نشده است.

مجری طرح توسعه میدان آزادگان جنوبی تأکید کرد: با تمام شرکت‌های معتبر جهان مذاکره‌ای برای سرمایه گذاری برد- برد انجام داده‌ایم، اما زمانی را برای نتیجه نهایی آن نمی‌توانیم اعلام کنیم.

وی ادامه داد: پیشروی برنامه‌های میدان آزادگان جنوبی مطابق برنامه‌های تدوینی موجب شده تا عجله‌ای در واگذاری و یا انتخاب سرمایه‌گذار نداشته باشیم و همچنین وسعت و حجم میدان آزادگان جنوبی در کنار قرارداد بزرگی نظیر آی پی سی و تطبیق آنها با استانداردهای اِی آی سی انتخاب سرمایه گذار در واگذاری آن را دشوار کرده است.

دهقانی افزود: نباید هدف توسعه تولیدات خود را فدای انتخاب عجولانه کنیم بنابراین باید به دنبال شریکی باشیم تا بیشترین منافع ملی کشور در همکاری با آنها حفظ شود.
مجری طرح توسعه میدان آزادگان جنوبی بیان کرد: اگر سرمایه گذار خارجی مناسبی برای توسعه فازهای میدان آزادگان جنوبی پیدا نشود با منابع داخلی اقدام به تکمیل آنها می‌کنیم و مانعی برای توقف تکمیل فاز یک و دو وجود ندارد.

وی افزود:‌ برنامه‌های توسعه فاز دو هم اکنون تدوین شده اما اجرای آن در گرو دستاورد و فرآیندهای فاز یک این میدان است.

دهقانی بیان کرد: توسعه میادن غرب کارون از جمله برنامه‌های توسعه‌ای تولید نفت خام است که برای اجرای آن فاکتورهایی نظیر افزایش ضریب برداشت، افزایش ضریب بازیافت، تجهیز فناوری EOR و... است که در آینده مذاکره‌هایی برای بهبود بهره برداری و اعمال این فاکتورها می‌شود.

مجری طرح توسعه میدان آزادگان جنوبی خاطرنشان کرد: تولیدات میدان آزادگان جنوبی تا چند دهه آینده مستمر و فعال باقی می‌ماند.
انتهای پیام/

برچسب ها: شرکت ملی نفت ، نفت
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.