سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

لاسجردی در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان عنوان کرد؛

پیروزی حزب‌الله در انتخابات، نشان‌دهنده اقبال مردم این کشور به این سازمان است

کارشناس مسائل خاورمیانه گفت: پیروزی حزب‌الله لبنان در انتخابات پارلمان نشان دهنده اقبال جامعه به مجموعه عملکرد این جبهه است.

حسن لاسجردی کارشناس مسائل منطقه در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛ با اشاره به برگزاری انتخابات پارلمانی در لبنان، اظهار کرد: موضوع مهم در انتخابات لبنان، برگزاری این انتخابات است که پس از سه دوره عقب‌ افتادن برگزار شد و این امر نشان می‌دهد اوضاع و احوال سیاسی_امنیتی این کشور در وضعیت مطلوبی قرار دارد و از طرف دیگر عطش و تقاضای مردم، گروه‌ها و تشکل‌های سیاسی در برگزاری انتخابات فاکتور مهمی است که می‌توان از آن به عنوان اقبال اجتماعی برداشت کرد.

وی تصریح کرد: موضوع دیگر که در برگزاری این انتخابات وجود دارد بحث‌های مربوط به تغییر قوانین و مقررات است که در این راستا تغییراتی اساسی در قانون انتخابات پارلمانی لبنان در خصوص تناسب جمعیتی صورت گرفته که نگاه‌های طایفه‌ای، قومی و قبیله‌ای را بر می‌دارد و به فعالیت‌های سیاسی - اجتماعی و ارزیابی از عملکرد گروه‌ها و اعضاء و همچنین اقداماتی که در گذر زمان تشکل‌ها انجام می‌دهند توجه کرده است.

لاسجردی با بیان اینکه شاهد برگزاری انتخابات پارلمانی در لبنان با همه حوادث و اتفاقات بودیم، بیان کرد: شرایط فعلی جامعه لبنان با همه فراز و نشیب‌هایی که داشته  نشان دهنده این است که جامعه لبنان آماده تغییر و تحولات است و به ثبات نسبی رسیده است.

کارشناس مسائل خاورمیانه بیان کرد: برخی کشورهای منطقه مثل عربستان فشارهای زیادی وارد کردند تا در انتخابات تأثیرگذار باشند، اما اتفاق مهمی که افتاده این است که از میان لیست‌های مختلف در برخی از استان ها حزب‌الله با حداکثر ظرفیت به پیروزی رسیده است.

لاسجردی با اشاره به جریان حمایت‌های عربستان و غرب به رهبری سعدالحریری در انتخابات پارلمان لبنان، بیان کرد: جریان مبارزات سیاسی در لبنان برعهده دو جریان بزرگ به نام 14 و 8 مارس است که به طور مشخص جریان 14 مارس همین جریان حریری برخی احزاب وابسته به سوسیالیست‌ها، جمهوری‌خواه و جریان ملی‌گرایان است که نتوانستند موفقیت خاصی کسب کنند.

کارشناس مسائل خاورمیانه تصریح کرد: رقابتی که بین دو حزب 14 و 8 مارس بوده، نشان دهنده این است که جریان 14 مارس با همه حمایت‌هایی که از طرف عربستان و برخی کشورهای غربی از جمله آمریکا می‌شد نتوانست به اندازه‌ای که حمایت می‌شود رأی کسب کند و کرسی بدست آورد.

وی ادامه داد: مجموعه حوادث و اتفاقات و تحولات داخلی لبنان سبب شد که حزب‌الله نه تنها به عنوان یک نیروی نظامی بلکه به عنوان یک نیروی تأثیرگذار اجتماعی از نظر توجه به زیرساخت‌ها، آموزش، بهداشت و مسائل امنیت جامعه مطرح شود، ضمن اینکه پیروزی حزب‌الله در انتخابات پارلمان نشان دهنده اقبال جامعه لبنان به مجموعه عملکرد این حزب است.

کارشناس مسائل خاورمیانه اظهار کرد: نکته مهم این است که جریان 14 مارس با همه حمایت‌ها و پشتیبانی‌ها نتوانست به شعارهای خودش و همچنین به اقدامات مورد نظر که جزو مطالبات و خواسته‌های مردم بوده جامه عمل بپوشاند.

لاسجردی خاطرنشان کرد: جریان 8 مارس با برنامه‌‌ریزی در زیرساخت‌های کف جامعه از جمله مسائل بهداشت، آموزش، مراکز خیریه و عمومی و از همه مهم تر توجه به مسائل جوانان و مسائل مربوط به آنها رأی بالایی در بین مردم لبنان داشت.

انتهای پیام/

 

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.