سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

سناتور آمریکایی: حتی در صورت شکست مذاکرات با پیونگ‌یانگ نباید به کره شمالی حمله کنیم

یک سناتور ارشد آمریکایی برخلاف توصیه مشاور امنیت ملی کاخ سفید، انجام حمله پیشگیرانه به کره شمالی را رد کرد.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از ساوث چاینا مورنینگ پست، «اد مارکی» یک سناتور ارشد آمریکایی، حمله پیشگیرانه به کره شمالی در صورت ناکام ماندن مذاکرات واشنگتن و پیونگ یانگ را رد کرد. «جان بولتون» مشاور امنیت ملی ترامپ و دیگر اعضای تندروی کابینه او مایلند در صورت نتیجه بخش نبودن مذاکرات این دو کشور درباره فعالیت‌های هسته‌ای پیونگ یانگ، آمریکا به کره شمالی حمله کند.

بولتون سال گذشته در مصاحبه با فاکس نیوز گفت: تنها گزینه باقی مانده برای رسیدگی به چالش هسته‌ای کره شمالی حمله پیشگیرانه به این کشور است. اما مارکی روز جمعه در جلسه شورای آتلانتیک گفت: شکست مذاکرات «کیم جونگ اون» رهبر کره شمالی و «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا نباید سکوی پرتابی برای واشنگتن برای آغاز جنگ باشد.

مارکی در این خصوص گفت: «اجبار و دیپلماسی در کنار یکدیگر تنها راه حل این بحران است و اگر مذاکرات شکست بخورند باز هم یک حمله پیشگیرانه نتیجه بخش نخواهد بود».

با اینکه در حال حاضر تلاش‌های دیپلماتیک برای حل مسئله هسته‌ای کره شمالی در جریان است، ترامپ بار‌ها تکرار کرده است تمام گزینه‌ها برای مقابله با کره شمالی روی میز است. بولتون که در ماه‌های اخیر درباره تلاش‌های دیپلماتیک در خصوص کره شمالی هشدار داده است و آن‌ها را بیهوده می‌داند در مصاحبه با فاکس نیوز گفت: راه حل دیپلماتیک و افزایش فشار‌ها فقط به کره شمالی فرصت می‌دهد زرادخانه‌های هسته‌ای خود را افزایش دهد. مارکی بر این باور است که حمله نظامی به کره شمالی پیامد‌های گسترده‌ای برای جهان در پی خواهد داشت و به هر قیمتی شده باید از وقوع آن ممانعت شود.

ترامپ روز جمعه اعلام کرد دو یا سه مکان و سه یا چهار تاریخ را برای دیدار با رهبر کره شمالی در ماه مه یا اوایل ژوئن پیشنهاد داده است.

هفته گذشته نیز رهبر کره شمالی و رئیس جمهور کره جنوبی در منطقه غیرنظامی مرزی بین دو کشور با یکدیگر دیدار کردند. با اینکه دیدار سران این دو کشور در سال‌های ۲۰۰۰ و ۲۰۰۷ نتیجه بخش نبود امید بر این است که نشست اخیر شبه جزیره کره را به صلح نزدیک‌تر کند.

مارکی همچنین گفت: در ماه اکتبر مستقیماً به ترامپ گفته است تنها یک راه حل دیپلماتیک می‌تواند مشکل کره شمالی را بدون پیامد‌های فاجعه بار حل کند. این سناتور دموکرات همچنین از ترامپ درخواست کرد پست‌های خالی وزارت خارجه را پیش از برگزاری نشست او با کیم پر کند.

هم اکنون ۴ پست وزارت خارجه آمریکا که مربوط به امور کره شمالی می‌شوند را کم دارد. برای مثال نماینده ویژه برای سیاست کره شمالی، سفیر آمریکا در سئول، هماهنگ کننده تحریم‌ها و نماینده مسائل حقوق بشری کره شمالی از جمله پست‌های خالی وزارت خارجه آمریکا هستند. از نظر مارکی در شرایط کنونی و با نبود مقامات فوق، امکان برگزاری مذاکرات موثر با کره شمالی ضعیف است.

انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.