سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

رئیس انجمن متخصصین گوارش مطرح کرد؛

فوت بیش از 5هزار نفر در اثر سیروز کبدی/ وجود یک ونیم میلیون ناقل هپاتیت بی در کشور

ملک زاده گفت: امروزه در حدود یک ونیم میلیون نفر ناقل هپاتیت بی در کشور وجود دارد که در صورت مراجعه به پزشک، درمان می‌شوند.

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ رضا ملک‌زاده رئیس انجمن متخصصین گوارش و معاون تحقیقات وفناوری وزارت بهداشت صبح امروز در نشست خبری‌ که در پژوهشکده کبد و گوارش برگزار شد، اظهار کرد: سالیانه 5 هزار و 150 نفر در اثر بیماری‌های سیروز کبدی در ایران فوت می‌کنند که از این تعداد 1650 نفر به هپاتیت بی، 1100 نفر مبتلا به هپاتیت سی و 1500 نفر دچار مشکلات کبد چرب هستند که به طور کلی 64 درصد از فوت‌شدگان زیر 70 سال و 22 درصد از آنها زیر 50 سال بوده‌اند.

وی با اشاره به اینکه همه هپاتیت‌ها قابل پیشگیری و درمان است، افزود: اگر افراد مبتلا به هپاتیت بی و سی به موقع  به پزشک مراجعه کنند بیماری‌ها قابل درمان است، تا به این لحظه در ایران متوسط یک و نیم میلیون نفر ناقل هپاتیت بی و در حدود 350 هزار نفر نیز ناقل هپاتیت سی در کشور وجود دارد.

رئیس انجمن متخصصین گوارش با اشاره به اینکه ئیروس هپاتیت بی و سی در بدن انسان وجود دارد، عنوان کرد:ویروس هپاتیت بی و سی از افراد مبتلا به دیگران انتقال می‌یابد، به همین دلیل یکی از برنامه‌های مهم وزارت بهداشت کنترل کامل هپاتیت بی و سی و ریشه‌کنی این بیماری است.

وی با اشاره به اینکه اکثر افرادی که مبتلا به بیماری‌ هپاتیت بی و سی هستند، خودشان از این مسئله اطلاع ندارند ودر حال حاضر 10 درصد از افراد مبتلا به این بیماری را شناسایی کردیم، افزود: بیماری هپاتیت بی و سی قابلیت درمان دارد، در حال حاضر نباید هیچکس به دلیل این عارضه دچار تنبلی کبد و مرگ ناشی از آن شود.

رئیس پژوهشکده گوارش و کبد کشور با اشاره به اینکه یکی از مشکلات حوزه‌ سلامت قابل تشخیص نبودن افراد ناقل ویروس هپاتیت بی و سی است، تاکید کرد: اگر افراد یکبار خون خود را اهدا کنند از سلامت بدنشان نسبت به ویروسهپاتیت بی و سی آگاه می‌شوند و این کار از ابتلای افراد بیشتر به بیماری‌های هپاتیتی جلوگیری می‌کند.

وی در خصوص گروه‌های پرخطر مبتلا به هپاتیت بی و سی گفت: افرادی که سابقه اعتیاد تزریقی دارند، افرادی که در خانواده‌های مبتلا به هپاتیت بی و سی  زندگی می‌کنند، افراد دارای سابقه زندان، بیماران هموفیلی و تالاسمی که سابقه دریافت مشتقات خونی دارند، افرادی که دارای خالکوبی، حجامت غیر بهداشتی و قمه‌زنی هستند، جزء گروه‌های پرخطر در معرض ابتلا به بیماری هپاتیت بی و سی هستند.

ملک‌زاده با اشاره به ایکه دندان‌پزشک تجربی و افرادی که با اشیا نوک تیز کار می‌کنند، بیشتر در معرض بیماری هپاتیت سی و بی قرار دارند، افزود: کار واکسیناسیون هپاتیت بی در سراسر کشور و حتی در مناطق دور به تازگی انجام شده است، به طوریکه آمار مبتلایان به بیماری هپاتیت بی و سی قبل از شروع در حدود 2 میلیون است و حالا در حدود یک ونیم میلیون نفر ناقل این بیماری هستند که واکسیناسیون برای این گونه افراد موثر نیست و باید روش‌های درمانی را برای این افراد انجام داد.

وی ادامه داد: معتادان تزریقی معدن اصلی هپاتیت بی و سی هستند و افرادی که اعتیادشان را ترک می‌کنند با ورودشان به جامعه می‌توانند ناقل این بیماری محسوب شوند.

ملک‌زاده با اشاره به هزینه درمان بیماری هپاتیت سی گفت: هزینه درمان هپاتیت سی در اروپا و آمریکا 70 هزار دلار و خوشبختانه در ایرانحدود 100 دلار است که بیماران با داروهای تولید داخل هزینه درمانشان بسیار کاهش پیدا می‌کند.

وی ادامه داد: ایران یکی از پاکترین کشورها از نظر شیوع هپاتیت بی و سی است به طوریکه تنها نیم درصد افراد دچار این عارضه هستند.

ملک‌زاده یادآور شد: الکل یکی از عوامل ایجاد و شیوع هپاتیت است، به همین دلیل ممنوعیت مصرف به نوعی باعث کاهش شیوع هپاتیت بی وسی در ایران شده است.

 

انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.