معاون پژوهشکده گوارش و کبد ایران گفت: 40 تا 80 درصد بیماران ایدزی به بیماری هپاتیت C مبتلا هستند.

برنامه ویژه کنترل هپایتت C در بین زندانیان/  80 درصد بیماران ایدزی به هپاتیت C مبتلا هستندبه گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ مراسم حسین پوستچی محقق مرکز گوارش کبد  صبح امروز در نشست خبری‌ که در پژوهشکده کبد و گوارش برگزار شد، اظهار کرد: سازمان بهداشت جهانی سال 2030 سال ریشه‌کنی بیماری هپاتیت B، c اعلام کرده است به همین دلیل ما در دانشکده گوارش کبد برنامه‌های خوبی را به صورت پایلوت برای ریشه‌کنی این بیماری در حال اجرا داریم تا بهترین استراتژیک برای کنترل این بیماری مشخص شود.

وی ادامه داد: خوشبختانه در خصوص هپاتیت B مشکل خاصی نداریم چون این بیماری واکسن دارد و افراد پس از تزریق سه دوز واکسن از ابتلا به این بیماری ایمن می‌شوند به طوری که کار واکسیناسیون بر روی افراد از سال 70 کار واکسیناسیون بر روی فرزندان آغاز شده است.

وی با اشاره به اینکه غربالگری مادران باردار در حال انجام است و خوشبختانه امروزه قسمت اعظم هپاتیت B کنترل شده است، افزود: پس ازانجام طرح واکسیناسیون هپاتیت B و غربالگری مادران باردار انتقال این ویروس به فرزند جلوگیری شده است.

پوستچی با اشاره به اینکه کلیه متولدین 68 تا 71 از نظر بیماری هپاتیت B واکسینه شده‌اند ، ادامه داد: متأسفانه برای هپاتیت C واکسن نداریم اما با تولید داروی خوراکی درمان این بیماری تا 98 درصد پاسخ مثبت داده است و درمان این عارضه در حال انجام است.

محقق مرکز گوارش کبد با اشاره به اینکه افرادی که مواد مخدر استنشاقی و تزریقی مصرف می‌کنند تا 90 درصد بیشتر دچار بیماری می‌شوند، عنوان کرد: افراد معتاد متأسفانه به سمت درمان بیماری هپاتیت C نمی‌روند و به همین دلیل بیشتر ما به دنبال اینگونه بیماران می‌رویم تا زنجیره انتقال ویروس هپاتیت C از بین برود و ما این طرح را به صورت پایلوت در سراسر کشور اجرا می‌کنیم.

پوستچی با اشاره به اینکه ما برنامه ویژه برای چکاب زندانیان از نظر هپاتیت C داریم، اظهار کرد: برخی از جانبازان در زمان جنگ در اثر تماس‌های خونی ممکن است ناقل هپاتیت C شده باشند به همین دلیل مذاکراتی با بنیاد جانبازان برای چکاب آنها انجام شده است.

وی در خصوص درمان هپاتیت C و B در خصوص بیماران ایدز گفت: ما برنامه بزرگی برای ریشه کنی هپاتیت B و C با کمک ان جی او ها و وزارت بهداشت داریم و همه این برنامه نسبت به پایلوت در حال اجرا است تا بهترین استراتژیک هپاتیت C مشخص شود.

از هر 300 نفر، یک نفر به هپاتیت C مبتلاست

در ادامه مراسم شاهین مرات مسئول تحقیقات هپاتیت C و معاون پژوهشکده گوارش و کبد ایران گفت: برنامه ریزی خوبی برای هپاتیت انجام شده است به طوری که اجرای آن باعث کاهش 10 دقیقه‌ای شیوع این بیماری در بین افراد می‌شود و امروزه به ازای هر 300 نفر یک نفر دچار عارضه هپاتیت C است.

وی ادامه داد: ما برای شناسایی ویروس هپاتیت c در بین زندانیان برنامه ویژه‌ای داریم و همین اقدامات را در خصوص مبتلایان به ایدز انجام می‌دهیم زیرا بین 40 تا 80 در صد افراد ایدزی مبتلا به بیماری هپاتیت C هستند.

معاون پژوهشکده گوارش و کبد ایران گفت: درمان 200 نفر از مبتلایان به هپاتیت C در سال گذشته به صورت پایلوت آغاز شده است که با تأمین منابع مالی وزارت بهداشت قرار است این طرح به صورت آزمایشی بر روی 2 هزار بیمار دیگر انجام شود.

وی با اشاره به اینکه امروزه 25 درصد از بیماران ایدزی شناخته شده‌اند، عنوان کرد: شیوع بیماری هپاتیت C در کشورهای همسایه در حدود 8 تا 10 برابر است و این مسئله جای امیدواری دارد تا در چند سال آینده این بیماری را کنترل و ریشه‌کن کنیم.

برگزاری مراسم هفته سلامت در 11 استان کشور

در ادامه مراسم میر ناصری دبیر انجمن گوارش و کبد ایران گفت: همزمان با روز جهانی بیماری‌های گوارش در ایران هفته سلامت برگزار می‌شود، 50 کشور دنیا برنامه‌های هفته سلامت را برگزار می‌کنند.

وی ادامه داد: برنامه‌های هفته سلامت در 11 استان کشور و 17 فرهنگسرا در تهران برگزار و کمیته کشوری برگزار شده است.

میر ناصری یادآور شد: انجمن گوارش کبد هزار و 930 عضو دارد که همگی از متخصصات بیماران کبدی و گوارش هستند.

 

انتهای پیام /

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
حمید
۱۶:۰۶ ۱۱ شهريور ۱۳۹۷
آیا استان زنجان هم مراکز درمان هپاتیت سی خواهد داشت یا نه بیماران هپاتیتی زیادی رنج میبرند که باید معالجه شوند؟
آخرین اخبار