سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

آمریکا همچنان در جایگاه نخست بیشترین بودجه نظامی جهان قرار دارد

تازه‌ترین گزارش موسسه بین‌المللی پژوهش‌های صلح استکهلم (سیپری) نشان می‌دهد آمریکا همچنان در صدر فهرست کشورهای دارای بیشترین بودجه و هزینه نظامی قرار دارد.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، بر اساس تازه‌ترین گزارش منتشر شده به وسیله موسسه بین‌المللی پژوهش‌های صلح استکهلم (سیپری) در مورد میزان هزینه‌های نظامی سراسر جهان، بودجه نظامی چین در سال ۲۰۱۷ بالاترین میزان افزایش و بودجه نظامی روسیه بالاترین میزان کاهش را ثبت کرده است.

بر اساس گزارش سیپری، میزان کل هزینه‌های نظامی جهان در سال ۲۰۱۷ یک تریلیون و ۷۳۰ میلیارد دلار بود که آمریکا، چین و عربستان سعودی به ترتیب بیشترین هزینه‌ها را در این بخش به خود اختصاص دادند.

نان تیان محقق بخش تسلیحات و هزینه نظامی سیپری گفت: «افزایش هزینه‌های نظامی جهان در سال‌های اخیر تا حد زیادی ناشی از رشد قابل ملاحظه هزینه‌های نظامی در کشور‌های آسیایی، اقیانوسیه و خاورمیانه مانند چین، هند و عربستان سعودی بوده است. در مقیاس جهانی، شاهد چرخش وزن هزینه‌های نظامی از منطقه اروپا و آتلانتیک هستیم.»

بر اساس این گزارش، آمریکا در سال ۲۰۱۷ با ششصد و ده میلیارد دلار به تنهایی بیش از هفت کشور بعدی در فهرست کشور‌های با بالاترین بودجه نظامی، بودجه صرف نیرو‌های نظامی خود کرده است.

اوده فلورانت مدیر برنامه آمکس (AMEX) در موسسه سیپری گفت: «روند نزولی هزینه‌های نظامی آمریکا که از سال ۲۰۱۰ شروع شد، پایان یافت. هزینه‌های ارتش آمریکا در سال ۲۰۱۸ به منظور تامین مخارج افزایش نیرو‌ها و نوسازی سلاح‌های متعارف و هسته‌ای به شکل قابل ملاحظه‌ای افزایش خواهد یافت.»

هزینه‌های نظامی پکن با افزایش پنج و شش دهم درصدی در مقایسه با سال ۲۰۱۶ به ۲۲۸ میلیارد دلار رسید. به گفته کارشناس موسسه سیپری، بلندپروازی چین برای تبدیل شدن به قدرتی جهانی را می‌توان به خوبی در افزایش هزینه‌های نظامی این کشور دید و تنش‌های چین با همسایگان این کشور همچنان به رشد بودجه نظامی آن دامن خواهد زد.

هزینه‌های نظامی خاورمیانه نیز در سال ۲۰۱۷ به طور میانگین به میزان شش و دو دهم درصد افزایش یافت که البته این افزایش در مورد عربستان سعودی ۹ و دو دهم درصد بود. در نتیجه ریاض با ۶۹ میلیارد و چهارصد میلیون دلار در جایگاه سوم کشور‌های با بالاترین هزینه‌های نظامی در جهان قرار می‌گیرد.

کارشناس ارشد موسسه سیپری گفت: «مناقشات مسلحانه و رقابت‌های کشور‌ها در سراسر خاورمیانه با وجود قیمت‌های پایین نفت به افزایش بودجه و هزینه‌های نظامی این منطقه منجر شده است.»

هزینه‌های نظامی روسیه در سال ۲۰۱۷ با کاهش بیست درصدی به ۶۶ میلیارد و سیصد میلیون دلار تنزل یافت.

بر اساس گزارش سیپری «نوسازی ارتش همچنان از اولویت‌های روسیه است، اما مشکلات اقتصادی پیش روی روسیه که از سال ۲۰۱۴ با آن‌ها درگیر بوده است باعث محدود شدن بودجه نظامی شده است.»

انتهای پیام/

آمریکا در صدر فهرست کشورهایی با بیشترین هزینه نظامی

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.