سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

در جلسه شورای عالی انقلاب فرهنگی؛

سند جامع زیست فناوری در ۱۲ ماده تصویب شد / ضرورت همکاری همه نهاد‌ها برای اجرای سند

قائم مقام ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی گفت: سند زیست فناوری در 12 ماده تصویب شد و دستگاه‌ها باید با آن همکاری کنند.

به گزارش خبرنگار حوزه فن‌آوری‌ نوین گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، منصور کبگانیان عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی و  قائم مقام ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور در جلسه ۱۰۵ ستاد راهبری نقشه جامع علمی کشور در خصوص مفاد این جلسه گفت: در جلسات قبلی ستاد در رابطه با سند جامع زیست فناوری مباحثی انجام شده بود و ۷ راهبرد آن مورد بحث و بررسی قرار گرفته بود که در این جلسه مابقی راهبرد‌ها هم مورد بررسی قرار گرفت و سند  در ۱۲ ماده تصویب شد.

قائم مقام ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور در رابطه راهبرد شماره هفت سند ملی توسعه زیست فناوری بیان کرد: به دلیل اهمیت حوزه زیست و همچنین نگرانی‌هایی که مردم در رابطه با آن دارند این راهبرد به مباحثی در خصوص آموزه‌های دینی و توصیه‌های اخلاقی در زیست فناوری پرداخته است.

وی ادامه داد: حوزه زیست فناوری نیاز کشور است و لذا باید تمام مسائل حقوقی و فقهی در این حوزه قرار داشته باشد.

کبگانیان با اشاره به موضوع فرهنگ و تاثیر آن در زیست فناوری اظهار کرد: تاثیر فناوری زیستی در فرهنگ عمومی یکی از اقدامات دیگری است که در تببین اندیشه‌های دینی مورد توجه قرار گرفته است در بسیاری از کشور‌های دنیا متخصصان دینی اعتراضاتی را نسبت به موضعات زیست فناوری دارند که هیچکدام به نتیجه نمی‌رسد، اما در این سند ذکر شده است متخصصان حوزوی باید در کنار دانشگاهیان کمک کنند تا این سند اجرایی شود.

همکاری وزارت آموزش و پرورش در اجرای سند زیست فناوری

قائم مقام ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور با بیان اینکه وزارت آموزش و پرورش باید در اجرای این سند همکاری کند گفت: برای اینکه هنجار‌های اخلاقی در متون زیستی و در آموزش‌های محصلان وارد شود وزارت آموزش و پرورش باید در اجرای این سند همکاری کند.

وی در خصوص راهبرد شماره ۸ سند ملی زیست فناوری کشور گفت: تهدید‌هایی که در حول محور وجود دارد می‌تواند نسل‌ها را تهدید کند؛ مخاطره‌های زیستی و انواع نگرانی‌هایی که در این صنعت وجود دارد سبب شده تا برای ارتقای امنیت قضایی این صنعت راهبرد شماره ۸ سند را تصویب کنیم.

کبگا‌نیان ادامه داد: مخاطره‌ها هم سلامت افراد را به خطر می‌اندازند و هم محیط زیست را تخریب می‌کنند که در اقدامات مربوط به این راهبرد این موضوعات مورد توجه قرار گرفته است همچنین ارتقای دیپلماسی علمی و فناوری در این حوزه در چارچوب سند جامع همکاری‌ةای علمی تاکید شد.


باید سهم ۳ درصدی از بازار جهانی در حوزه زیست فناوری داشته باشیم

قائم مقام ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور با بیان اینکه باید سهمی از بازار جهانی را در اختیار داشته باشیم اظهار کرد: در ماده ۸ سند الزامات تحقق مواد مختلف مطرح شده است. قرار است که تا چشم انداز ۱۴۰۴ سه درصد از سهم GDP و بازار جهانی را در اختیار بگیریم و باید بتوانیم که در بازار جهانی حوزه زیست فناوری کار جدی انجام دهیم که در جلسات پیش اثبات شد که این موضوع امکان پذیر است، اما به حمایت دولت احتیاج دارد.

وی در خصوص ساز وکار اجرایی سند بیان کرد: به طور قطع هیچ سندی را بدون ساز و کار نیم‌توانیم رها کنیم و مسئولیت سیاست گذاری‌ها و هماهنگی‌های کلان این سند بر عهده شورای عالی انقلاب فرهنگی است.

کبگانیان ادامه داد: رصد و اجرای این سند بر عهده ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور است و همچنین مطابق بند ۳ ماده ساز و کار اجرایی خود ستاد زیست فناوری باید وظیفه هماهنگی، نظارت، پایش شاخص‌ها و تسهیل اجرای سند را با همکاری همه دستگاه‌های کشور بر عهده گیرد.

قائم مقام ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور با اشاره به اینکه در اجرای این سند همه دستگاه‌های ذیربط باید با یکدیگر همکاری کنند اظهار کرد: این موضوع و اجرای این سند تنها وظیفه یک وزارتخانه یا دستگاه خاص نیست بلکه تمام دستگاه‌های ذیربط و نهاد‌های مرتبط باید در اجرای این سند کوشا باشد.

اعضای ستاد سند ملی زیست فناوری

وی در رابطه با اعضای ستاد سند زیست فناوری گفت: برای اجرای این سند ستادی تشکیل شده است که رئیس آن معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری هستند و اعضای حقوقی این ستاد را وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، وزیر بهداشت، وزیر جهاد کشاورزی، وزیر صنعت، معدن و تجارت، وزیر دفاع، رئیس سازمان حفاظت محیط زیست، رئیس سازمان پدافند ملی، رئیس سازمان مدیریت، وزیر نفت، رئیس مرکز همکاری‌های فناوری و نماینده ستاد راهبری نقشه جامع علمی کشور تشکیل می‌دهند همچنین ۴ نفر ار خبرگان دانشگاهی و یک نفر از دانشمندان حوزوی درا ین ستاد عضو هستند.

کبگانیان یادآور شد: این سند در ۱۲ ماده به تصویب رسیده است که مراحل اصلاح نهایی را در نوبت ۲ هفته‌ای جلسه عالی شورای انقلاب فرهنگی طی خواهد کرد و ابلاغ آن توسط رئیس جمهور اعلام خواهد شد.

انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.