سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

آشنایی با عملیات اجرایی سیستمهای نوین آبیاری در شهرستان ماکو

به منظور ارتقا سطح آگاهی کشاورزان در خصوص سیستم های نوین آبیاری کارگاه آموزشی جهت آشنایی بهره برداران کشاورزی درماکو برگزار شد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان  از ارومیه؛قاسم تاروردی زاده مدیر جهاد کشاورزی شهرستان ماکو در کارگاه آموزشی کشاورزی اظهارکرد: با توجه به تغییر اقلیم منطقه و کاهش نزولات آسمانی و ضرورت تبدیل آبیاری سنتی و غرقابی به روش های نوین آبیاری از جمله آبیاری تحت فشار و کم فشار دوره مذکور در سطح شهرستان برگزار گردید .

وی افزایش بازده آبیاری در مزارع و فرایند تولید ، بهبود مدیریت مصرف آب در اراضی کشاورزی ، کنترل فرسایش خاک ، کاهش آفات و بیماریها ، سهولت در انجام عملیات زراعی را از جمله مزایای آبیاری به روش نوین عنوان کرد.

تاروردی زاده اجرای طرح های آبیاری نوین و مدرن جهت حفاظت از منابع آبی را ضروری دانست و اظهارکرد: سهم بلاعوض دولتی برای طرح های نوین آبیاری در سال97 برای هر هکتار آبیاری تحت فشار قطره ای100 میلیون ریال ، بارانی 65 میلیون ریال و کم فشار 45 میلیون ریال در نظر گرفته شده است.

وی افزود: با توجه به بحران کم آبی و خشکسالی در شهرستان استفاده صحیح و درست از منابع آبی امری لازم و ضروری بوده و نیاز است در این زمینه برنامه ریزی های اساسی و هدفمند مبنای کار قرار داده شود.

مدیرجهادکشاورزی شهرستان ماکو تصریح کرد : مدیریت جهادکشاورزی ماکو آمادگی لازم برای پذیرش و اجرای طرح های جدید سامانه های نوین آبیاری با یارانه دولتی بدون هیچ محدودیتی را دارد و از کشاورزان درخواست داریم برای بهره مندی از اعتبارات بلاعوض دولتی و اجرای طرح های نوین آبیاری به مراکز جهادکشاورزی مراجعه نمایند .

وی افزود : این آموزشها در قالب کلاسهای آموزشی یک روزه ، کارگاهها و بازدیدهای آموزشی و با عناوین مزایای سیستمهای نوین آبیاری ، روشهای مدیریت مصرف بهینه آب با استفاده از سیستمهای نوین آبیاری ، سرویس و نگهداری سیستمهای آبیاری تحت فشار و ارزیابی و رفع نواقص و عیوب سیستم و مدیریت بهره برداری به بهره برداران ارائه می گردد.

دراین دوره آموزشی تعداد کثیری از بهره برداران بخش کشاورزی آموزشهای لازم را در خصوص استفاده از سیستم های نوین آبیاری فرا گرفتند .

انتهای پیام/م

برگزاری کارگاه آموزشی ویژه کشاورزان در ماکو

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.