سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

ظریف: مذاکره مجدد برجام اعتبار آمریکا را خدشه‌دار می‌کند

وزیر خارجه کشورمان در مصاحبه‌ با رادیو ملی آمریکا درباره موضع واشنگتن در قبال برجام و بحران یمن اظهارنظر کرد.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، محمد جواد ظریف، وزیر خارجه کشورمان، در گفتگو با رادیو ملی آمریکا (ان پی آر) گفت مذاکره مجدد درباره توافق هسته‌ای سال 2015 میان ایران و شش قدرت جهانی، به منزله اقدامی بسیار مخرب خواهد بود که خطر آسیب رساندن به اعتبار آمریکا در مذاکرات بین‌المللی را نیز به همراه خواهد داشت.

وی در مصاحبه‌ای با این رادیو که روز سه‌شنبه منتشر شد گفت امیدوار است امانوئل مکرون، رئیس جمهور فرانسه، که اکنون به آمریکا سفر کرده است و نیز آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان، که قصد دارد اواخر ماه جاری میلادی به واشنگتن سفر کند، دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا، را آگاه کنند که در صورت احترام گذاشتن به مفاد برجام، جامعه بین‌المللی نیز از آن سود خواهد برد.

ظریف در ادامه گفت: «به باور من، رساندن پیامی به جهان به این مضمون که در صورتی که با آمریکا مذاکره کنید، واشنگتن پس از حصول توافق به شما می‌گوید از برخی از بخش‌های توافق راضی نیستم و می‌خواهم بار دیگر درباره آن‌ها مذاکره کنم، به نفع آمریکا نیست.»

در توافق هسته‌ای که 3 سال پیش به امضا رسید، ایران پذیرفت برنامه صلح‌آمیز هسته‌ای خود را همراه با لغو تحریم‌های اقتصادی علیه تهران، ادامه دهد. قوانین آمریکا رئیس جمهور این کشور را ملزم می‌کنند هر 90 روز، تعهد ایران به توافق هسته‌ای را تایید کند. دونالد ترامپ از زمان راهیابی به کاخ سفید، علی‌رغم تهدید به خروج از برجام، تعهد ایران به توافق هسته‌ای را بارها تایید کرده است. تاریخ آینده برای تایید تعهد ایران به برجام، 12 مِه (22 اردیبهشت) است.

ظریف گفت در صورتی که واشنگتن بر خروج از برجام اصرار ورزد، «دیگر هیچ فردی آماده مذاکره با آمریکا نخواهد بود.»

وی همچنین آمریکا را نسبت به توافق هسته‌ای غیرمتعهد دانست و گفت «ترامپ با تهدید شرکت‌های اروپایی به پیامدهای همکاری با ایران، آن‌ها را از فعالیت با تهران باز می‌دارد.»

هنگامی که از ظریف درباره ادعاهای مبنی بر استفاده از تسلیحات شیمیایی در سوریه پرسیده شد، وی به استفاده از سلاح‌های شیمیایی در جنگ 8 ساله تحمیلی از جانب صدام حسین علیه نیروهای ایرانی اشاره کرد.

وزیر خارجه کشورمان افزود: «ما از همه می‌خواهیم استفاده از تسلیحات شیمیایی را رد کنند و به قوانین بین المللی و انسان‌دوستانه احترام بگذارند. زمان جنگ تحمیلی، ایران هرگز با این تسلیحات به حملات شیمیایی عراق پاسخ نداد. این کارنامه ماست و همین را نیز تبلیغ می‌کنیم.»

ظریف همچنین درخواست کرد درگیری‌ها در یمن به پایان برسد. وی گفت: «لازم است به درگیری‌های یمن پایان دهیم. ایران همواره آماده بوده است برای دستیابی به راهکاری سیاسی در سوریه و یمن، همکاری و کمک کند.»

او گفت: «ایران مدت‌هاست خواستار آتش‌بس در یمن شده است، اما عربستان سعودی در صدد رسیدن به پیروزی سریع نظامی در یمن است. این پیروزی سریع برای آن‌ها 3 سال به طول انجامیده است. پس عربستان سعودی امروز می‌تواند تصمیم بگیرد و به این خونریزی‌ها پایان دهد.»

انتهای پیام/

برچسب ها: آمریکا ، برجام ، سوریه ، یمن
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.