سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

سیدافقهی در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگارن جوان:

انتقال سفارت آمریکا به قدس وجاهت قانونی ندارد/ اجماع جهانی، اقدام ترامپ را بر خلاف ملاک‌های حقوقی می‌داند

کارشناس مسائل منطقه گفت: انتقال سفارت آمریکا به لحاظ وجاهت قانونی و حقوقی قابل انجام نیست.

سیدهادی سیدافقهی کارشناس مسائل منطقه در گفت‌وگو باخبرنگار حوزه تحولات منطقه گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره اعزام هیئت 250 نفره از سوی ترامپ به قدس اشغالی برای انتقال سفارت آمریکا اظهار کرد: این اقدام خلاف قانون و منشور سازمان ملل بوده که از دو دیدگاه قابل تحلیل است.

وی افزود: ترامپ از نظر فیزیکی ممکن است سفارتش را در تل‌آویو تعطیل کند، ساختمانی را در بیت‌المقدس در نظر بگیرد و آن را به عنوان سفارتش انتخاب کند، اما به لحاظ وجاهت قانونی و حقوقی این کار قابل انجام نیست، زیرا از سال 1948 که رژیم صهیونیستی اعلام موجودیت کرده، همه قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل به صورت یکپارچه با بیت‌المقدس به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی مخالفت کردند.

سیدافقهی با بیان اینکه آمریکا با انتقال سفارتش به قدس، خلاف قانون عمل می‌کند، تصریح کرد: رژیم صهیونیستی هم با این کار خلاف قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل عمل می‌کند، زیرا مجوزی برای انتقال پایتختش به قدس شریف ندارد.

کارشناس مسائل منطقه گفت: در سال 1995 که کنگره آمریکا چنین طرحی را تصویب کرد، این سوال مطرح می‌شود که به چه حقی برای مردم فلسطین تعیین تکلیف کرده و پایتخت آنها را به رژیم صهیونیستی اهدا می‌کند، لذا این مسئله باید از ریشه خشکانده شود، چراکه آمریکا در سال 1995 حقی نداشت پایتخت یک کشور را به متجاوز و اشغالگر واگذار کند.

وی متذکر شد: در شورای امنیت سازمان ملل، 14 رأی مخالف نظر ترامپ بود و تنها آمریکا خود به عنوان موافق، رأی‌ها را نقض کرد.

سیدافقهی یادآور شد: همچنین در مجمع عمومی سازمان ملل، 28 کشور مخالف طرح ترامپ هستند، زیرا این طرح نه تنها وجاهت قانونی ندارد، بلکه اجماع جهانی بر این است که اقدام ترامپ خلاف قوانین و ملاک‌های حقوقی است.

انتهای پیام/

برچسب ها: اخبار سیاسی ، آمریکا
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.