سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

همایش حفظ و احیای کلوس در شهرکرد برگزار شد

نخستین همایش حفظ و احیای گیاه کلوس در دانشگاه شهرکرد برگزار شد.

به گزارش گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از شهرکرد؛ نخستین همایش حفظ و احیای گیاه کلوس با حضور محققان و پژوهشگران، مدیران کل و کارشناسان ادارات منابع طبیعی و آبخیزداری استان‌های خوزستان، کهگیلویه و بویر احمد و لرستان، دانشجویان رشته‌های کشاورزی و منابع طبیعی و بهره برداران در دانشگاه شهرکرد برگزار شد.

در این همایش، ۱۰ مورد از مقالات منتشر شده پژوهشگران با موضوع کرفس کوهی در مجلات و پایگاه مؤسسه جهانی اطلاعات علمی ISI، توسط آنان ارائه گردید.

بررسی تنش‌های بیولوژیک و غیر بیولوژیک در کشت گیاه در حال انقراض کلوس، کشت بافت و زراعت مولکولی با اهتمام بر ذخایر ژنتیکی، مدل‎سازی در زراعت و معرفی تیپ‌های ایده آل با افزایش اثرات فارماکولوژیک و مهندسی تولید و فناوری پس از برداشت در فرآوری و استحصال مواد مؤثره از محوره‌های این همایش بود.

در پایان این همایش از فعالان حوزه کشت و توسعه گیاه کلوس در چهارمحال و بختیاری تجلیل شد.

«کرفس کوهی» گیاهی خودرو و معطر با نام علمی Kelussia odoratissima Mozaff و نام محلی «کلوس» از تیره چتریان (Apiaceae) است که دوره رویش آن از هفته آخر اسفند همزمان با آب شدن برف‌ها در دامنه کوهستان‌ها و ارتفاعات آغاز می‌شود و تا اواخر اردیبهشت ادامه دارد.

بیشترین فراوانی پراکنش این گیاه، از ارتفاع دو هزار و ۱۰۰ متری تا سه هزار متری در اقلیم‌های مختلف استان چهارمحال و بختیاری به خصوص ارتفاعات زاگرس در مناطق زردکوه، دوآب صمصامی، سرآقاسید، شیخ علی‌خان، کوه سفید، کوه غارون و کوه هزار دره شهرستان‌های کوهرنگ، لردگان، اردل و کیار است.

دانشگاه شهرکرد در غرب شهرکرد (مرکز استان چهارمحال و بختیاری) و کیلومتر ۲ جاده سامان، در ابتدای بلوار رهبر قرار دارد.

انتهای پیام/ف

برگزاری همایش حفظ و احیای کلوس در دانشگاه شهرکرد

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.