سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

در جلسه علنی امروز؛

گزارش سوال از وزیر جهاد کشاورزی قرائت شد

در جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی گزارش سوال نماینده مردم لنگرود از وزیر جهاد کشاورزی قرائت شد.

به گزارش خبرنگار مجلس گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، گزارش سوال مهرداد لاهوتی نماینده مردم لنگرود از محمود حجتی وزیر جهاد کشاورزی در جلسه علنی امروز (چهارشنبه 29 فروردین‌ماه)  قرائت شد.

در متن گزارش کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی آمده است: علت کاهش تعرفه واردات محصولات کشاورزی و دلیل صدور مجوز واردات این محصولات چیست و همچنین علت اعلام خودکفایی گندم چیست؟

نتیجه بررسی:

در اجرای ماده 209 آئین‌نامه داخلی مجلس و در پاسخ به نامه شماره 95557/701 مورخ 27 بهمن 1395 و 50388/45 مورخ 20 شهریور 1396، هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی به استحضار می‌رساند: سوالات مذکور در جلسه روز دوشنبه مورخ 30 آبان 1396 با حضور آقای حجتی وزیر جهاد کشاورزی مطرح شد و آقای لاهوتی نماینده مردم لنگرود در توضیح سوال خود اعلام کرد: شما ابزار تعرفه را در اختیار دارید تا برای کاهش واردات به نفع تولیدکننده از آن استفاده کنید، اما کجای دنیا اینطور سیاست شما را عمل می‌کند که به فرض تعرفه واردات پیله ابریشم که در سال 1380، 150 درصد را به 7 درصد و نرخ ابریشم که 200 درصد بود را به 15 درصد برساند. در حال حاضر تولید ابریشم کشور از 1100 به 100 تن و پیله ابریشم از 7000 به زیر 1000 تن رسیده است و چرا شما با سیاست‌های غلط، تولیدکننده‌ای را که با دلگرمی باید تولید کند به این وضع دچار کردید؟

درباره برنج ما می‌گوییم به اندازه نیاز کشور و براساس مصرف سرانه یعنی 36 کیلوگرم وارد شود نه بیشتر؛ اما سال گذشته 608 هزار تن و 7 ماهه امسال 000/060/1 تن برنج وارد کشور شده است. نتیجه‌ آن را هم بیایید در منطقه گیلان و مازندران ببینید که دسترنج یک‌سال کشاورزان از بین رفت و منصفانه نیست، کشاورز محصولی را که با رنج و زحمت زیاد تولید کرده است، با سیاست‌هایی که دولت اعمال کرده است، نتواند بفروشد.

گفتنی است، مطابق این گزارش حجتی وزیر جهاد کشاورزی در پاسخ اظهار داشت: در مورد ابریشم با کلیاتی که گفتید موافقم اما در حال حاضر چون ابریشم جزء قیمت خرید تضمینی است، ما نگذاشته‌ایم هیچ پیله ابریشمی دست تولیدکننده بماند و اجازه نمی‌دهیم زیر قیمت تضمینی وارد کشور شود.

درباره برنج بنده که وارد وزارتخانه شدم تعرفه را از 26 درصد به 40 درصد رساندم و الان هم مخالف پایین آمدن تعرفه واردات هستم و معتقدم برنج بیش از نیاز کشور وارد شده است.

پس از بررسی، لاهوتی در نهایت اعلام کرد که از توضیحات وزیر جهاد کشاورزی قانع نشد و درخواست نمود سوال جهت رسیدگی به جلسه علنی ارجاع شود و اعضای کمیسیون حیطه طرح سوال را ملی اعلام کردند.

انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.