سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

عسگری مطرح کرد:

کاهش زمان ترخیص کالا با اجرای سامانه جامع گمرکی

رئیس کل گمرک گفت:با اجرای سامانه جامع گمرکی ، زمان ترخیص کالا تسریع شده که این امر سبب کاهش هزینه های تولید خواهد شد .

به گزارش خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، عسگری معاون وزیر اقتصاد و رئیس کل گمرک ایران در برنامه تیتر امشب اظهار داشت: در حال حاضر ارزش صادرات کشور از 50 میلیارد دلار عبور کرده است.

وی با اشاره به اقدامات گمرک در راستای تسهیل تجارت گفت:با اجرای سامانه جامع گمرکی زمان ترخیص کالا تسریع شده که این امر سبب کاهش هزینه های تولید خواهد شد .

وی افزود: این سامانه را در صنعت ترانزیت نیز توسعه دادیم و کل رویه های گمرکی تحت پوشش این سامانه است.

عسگری افزود:کار بزرگ ما در این حوزه تسهیل ارتباط بین 27 دستگاه دخیل در امر صادرات و واردات بود و با اجرای این سامانه شاهد کاهش زمان صدور اظهارنامه صادرات به یک روز هستیم و در تلاشیم زمان ترخیص کالا به کمتر از شش ساعت برسد.

رئیس کل گمرک اظهار داشت:برای اجرای دقیق این سامانه ، بین گمرک و بانک مرکزی تبادل برقرار شده است و بانک ها در لحظه در جریان اعتباری که برای کالا ایجاد می شود قرار می گیرند.

وی گفت: تمامی کالاهای خروجی از گمرکات شناسنامه دار هستند و اطلاعات کالاهای ترخیص شده از گمرک در سامانه جامع گمرکی ثبت و جزئی ترین اطلاعات این کالاها از طریق سامانه های گمرک قابل رهگیری است.

عسگری با اشاره به اینکه بانک اطلاعاتی گمرک غنی شده است و حتی اطلاعات انبارها را دارد، گفت: با هوشمندسازی ورود اطلاعات امکان رهگیری تخلفات و قاچاق گمرکی هم آسان‌تر شده است. 

وی افزود: از طریق همین اطلاعات ما در سال گذشته، میزان زیادی مواد مخدر در گمرک کشف کردیم.

وی در خصوص پایش اطلاعات در سامانه جامع گمرکی گفت : یکی از کارهای بزرگ ما این است که اطلاعات را از منشا آن اخذ    می کنیم به طور مثال قبض انبار را از سازمان بنادر و کشتیرانی دریافت می کنیم  بطوریکه نمی توان  اطلاعات را به صورت غیر واقعی وارد کرد و همه موارد بررسی می شود و در صورت مغایرت اطلاعات ، گمرک درخواست ثبت سفارش شده را به بانک مرکزی بر می گرداند .

وی درباره کمک این فرایند به بخش ارزی کشور گفت: با مصوبه اخیر ارزی،  برای کل کالاهای وارداتی باید علاوه بر ثبت سفارش،  ال سی باز شود و گمرک از طریق همین سامانه نسبت به صدور پروانه برای بانک مرکزی اقدام می کند ضمن اینکه طبق این مصوبه و با همکاری دبیرخانه مناطق آزاد در این مناطق  مستقر خواهیم شد. بانک مرکزی با این مصوبه کل فرایند ورود کالا را رصد خواهد کرد و برای سالهای آینده می توان برای واردات برنامه ریزی کرد.

عسگری ادامه داد:با توجه به امکانات سامانه جامع گمرکی می توان در طول 24 ساعت می توان کالا را به گمرک اظهار کرد و سیستم به صورت خودکار تعیین می کند این کالا در چه سطحی از سه سطح طرح شده در گمرک قرار دارد.

وی افزود: گمرک های بزرگ ما مجهز به دستگاههای ایکس ری پرسرعت هستند و هدف ما در سال 97 تمرکز بر توسعه ایکس ری ها است.

انتهای پیام/

برچسب ها: گمرک ، صادرات ، تجارت
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.