وی درباره موثرترین راهکارها برای کنترل خشم هنگام رانندگی بیان کرد: رانندگان باید قوانین رانندگی را به درستی رعایت کنند؛ اگر در هنگام رانندگی رانندهای با ما جر و بحث کرد باید نخست نفس عمق بکشیم و همیشه جملهای هوشمندانه و خنثی در ذهنمان آماده داشته باشیم تا آن را در نهایت خونسردی و آرامش به او بگوییم؛ این جمله باید به گونهای باشد که صحبت طرف مقابل را نه تأیید و نه تکذیب کند.
اویار حسینی افزود: رانندگان باید هنگام رانندگی طرف مقابل را به خوبی درک کنند و این احتمال را در نظر بگیرند که او ممکن است دچار اضطراب شده یا مشکلی داشته باشد؛ زبان بدنمان در هنگام رانندگی باید آرام باشد همچنین اگر ما موقع رانندگی اشتباه کردیم باید اشتباه خودمان را بپذیریم و از فرد مقابل عذرخواهی کنیم.
این کارشناس ارشد مشاوره خانواده درباره اینکه رانندگی کردن در چه موقعیتهایی ممنوع است؟، بیان کرد: رانندگان باید برنامه سفرشان را طوری تنظیم کنند که تا حد امکان در اوج ساعات ترافیک رانندگی نکنند؛ افراد باید هنگام خواب آلودگی، خستگی، اضطراب و عصبانیت رانندگی نکنند و در این مواقع از وسایل نقلیه عمومی برای رفت و آمد استفاده کنند، زیرا عصبانیت عملکرد روزانه ما را تحت تأثیر قرار میدهد.
وی یادآور شد: به گزارش ناجا، ۳۰ درصد افراد هنگام رانندگی مشکل کنترل تکانه دارند یعنی با کوچکترین محرکی، شدیدترین رفتارها و عکس العملها را نشان میدهند، اما ۷۰ درصد بقیه افراد بر اثر مشاهده، الگوبرداری از رفتار سایر رانندگان، شرطی شدن، عقبههای فرهنگی و به استناد ضرب المثلها و تمثیلهایی مانند «دست پیش گرفته که پس نیفته» یاد گرفتند باید هنگام رانندگی خشمگین باشند؛ این اشخاص بر این باورند که بهترین دفاع حمله است.
انتهای پیام/