سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

آب رودخانه‌های دشتی و تنگستان مهار شود

نماینده مردم شهرستان‌های دشتی و تنگستان در مجلس شورای اسلامی گفت: به منظور حفاظت از منابع آبی و مقابله با پدیده خشکسالی باید از هدر رفت آب رودخانه‌های شهرستان‌های دشتی و تنگستان با ایجاد سازه‌های ذخیره سازی جلوگیری شود.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بوشهر،  سید کمال الدین شهریاری گفت : براساس میانگین دراز میزان بارندگی سالانه در شهرستان دشتی استان بوشهر ۲۲۵ میلی متر است و به همین میزان آورد آب از بالادست در استان فارس وارد این شهرستان می‌شود که از این میزان آب حتی یک لیتر آن ذخیره سازی نمی‌شود و بدون استفاده به دریا می‌ریزد.

وی اضافه کرد: همچنین این آب‌ها در برخی مواقع باعث جاری شدن سیلاب، تلفات جانی و تخریب خانه ها، مزارع کشاورزی، دامداری‌ها و خسارت به تاسیسات زیربنایی این مناطق می‌شود.

شهریاری بیان کرد: آورد آب رودخانه‌مند شهرستان دشتی به تنهایی در طول سال یک میلیارد مترمکعب است که این آب بدون استفاده مفید روانه دریا می‌شود در حالیکه استان بوشهر در حوزه جنوب کشور بیشترین تنش آبی را دارد.

وی ادامه داد: در صورت ساخت سد و ذخیر سازی این آب‌ها در شرایط کنونی هزینه بسیار کمتری نسبت به شیرین سازی آب دریا خواهد داشت.

شهریاری یادآور شد: با پیگیری‌های فراوان ساخت یک سد با ظرفیت ذخیره ۱۲۰ میلیون مترمکعب روز رودخانه باهوش اهرم در شهرستان تنگستان اجرایی شده که در ردیف بودجه‌ای سال جاری تنها ۳۰ میلیارد ریال اعتبار به آن اختصاص یافته است.

وی ادامه داد: این درحالی است که در کشور‌های مانند نیوزیلند با ایجاد سازه‌های سبک آبخیرداری حتی یک لیتر آب نیز هدر نمی‌رود که در کشور کم آبی مانند ایرن نیز باید از چنین شیوه‌هایی الگوبرداری شود.

انتهای پیام/م

از هدر رفت آب رودخانه های شهرستان های دشتی و تنگستان با ایجاد سازه های ذخیره سازی جلوگیری شود

 

برچسب ها: بحران آب ، بارش باران
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.