سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

مجلس برای اجرای قانون حمایت از تولید ملی چه کرده است؟

نمایندگان مجلس درمورد چگونگی اجرای قوانین حمایت از تولید ملی مصوب مجلس توضیحاتی ارائه دادند.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان،سیدمحمدجواد ابطحی نماینده خمینی شهر عضو کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری در پاسخ به سوال خبرنگار پارلمانی روزنامه رسالت که پرسید: یک قانون جامع به نام قانون حداکثر استفاده از توان تولیدی کشور و اصلاح ماده ۱۰۴ قانون مالیات‌ها در سال ۹۱ به تصویب مجلس رسید اجرای این قانون توسط دولت به کجا انجامید؟ و مجلس برای نظارت بر حسن اجرای این قانون چه کرده است؟ گفت:

هم این قانون بود و هم در بودجه سال ۹۷ و در برنامه پنجم ما دولت را موظف کردیم به عنوان بزرگترین بنگاه خریداری کننده از کالا‌های داخلی باید استفاده کند. حالا من به دولت کاری ندارم، اما ببینیم که مجلس در این ارتباط چه کارمی‌کند؟ آیا خود مجلس به عنوان قانونگذار و ناظر بر قانون واقعا از کالای داخلی استفاده می‌کند؟ چایی که در رستوران مجلس مصرف می‌شود چای خارجی است یا چای لاهیجان؟ ما باید از خودمان شروع کنیم.

من خودم به عنوان نماینده مردم از دولت ناامید شده‌ام که واقعا از کالای ایرانی استفاده و از تولیدات داخلی حمایت کند و امیدوارم با شعاری که مقام معظم رهبری در سال جدید در ارتباط با حمایت از کالای ایرانی فرمودند: ما نمایندگان و تمامی مسئولین اجرایی و آحاد ملت با همتی مضاعف از صنایع و تولیدات داخلی حمایت کنیم تا هم بیکاری از بین برود و هم تولیدات داخلی ما رونق یابد و اگر کسی کالای خارجی وارد کرد باید هزینه‌اش را از جیب خودش پرداخت کند؛ و اگر تخلفی کرد قوه قضائیه و دیوان محاسبات قاطعانه با او برخورد کنند.

محمد دامادی نماینده ساری و یکی از اعضای کمیسیون عمران در پاسخ به سوال روزنامه رسالت گفت:: بدون شک دولت در ارتباط با موضوع کسب و کار، کارنامه موفقی نداشته است. اگر چه همه تقصیر‌ها را نمی‌توان تنها به گردن دولت انداخت، چرا که شما خودتان می‌دانید رانت‌های مختلفی وجود دارد و افرادی هستند که قانون را دور می‌زنند و مجلس هم با ابزاری که دارد با این پدیده با تذکر، استیضاح و سوال مقابله و به وظیفه‌اش عمل می‌کند.

اما متاسفانه وقتی مثلا تفحص و تحقیق از فلان مجموعه انجام می‌شود و نتیجه‌ای حاصل نمی‌شود مجلس تضعیف می‌شود و مجلس حالت پدری پیدا می‌کندکه به بچه‌اش می‌گوید این راه بد است نرو، و او گوش نمی‌دهد، باید قانون و قوانین موجود قاطعانه اجرا شود و بدون اغماض و بدون گذشت در برابر هر شخص حقیقی و حقوقی برخورد کنند.

اقتدار مجلس زمانی برمی‌گردد که تک تک نمایندگان در برابر قانون شکنان ایستادگی کنند، پای امضای خود برای استیضاح و سوال از وزیر محکم ایستادگی کنند و به نظر من قانون کم نداریم مجریان قانون باید قاطعانه عمل کنند و وظیفه دیگر مجلس این است که به جای اتلاف وقت در کمیسیون‌ها در جلسات علنی شرکت‌ها و مجموعه‌های فشل و مدیران آن را احضار کند و از آن‌ها توضیح بخواهد که چه کرده اند و سود و زیان آن‌ها چه مقدار است و مدیران لایق‌تری را به کار گیرند. مجلس علاوه بر بحث قانون و قانونگذاری بایستی بیشتر جنبه نظارتی خود را تقویت کند.

سید کاظم دلخوش نماینده صومعه‌سرا و یکی از اعضای کمیسیون اقتصادی مجلس در پاسخ به سوال رسالت می‌گوید: ما قوانین حمایت از بخش تولید و کالای ایرانی را داریم باید اجرا شود. اگر در جایی هم نواقصی وجود دارد مجلس آمادگی دارد که اصلاحات را انجام دهد، اما ما یک ناهمخوانی در بخش اجرا و قضائی و بخش خصوصی و تعاونی‌ها داریم آن‌ها باید با هم بنشینند و با هم جلو بروند.

برخورد نهایی و قاطعانه انجام نمی‌شود اگر دو نفر به هر دلیل در یکی از بخش‌هایی که عرض شد قانونگذاری، اجرای قانون خلاف کردند باید برخورد قاطعانه و بدون اغماضی صورت گیرد.

حجت‌الاسلام حسن نوروزی، نماینده رباط کریم نیز به خبرنگار ما گفت:: متاسفانه مجلس اقتدار لازم برای اجرای قانون حمایت از تولید ملی را از خود نشان نداده است.

وی افزود: دولتمردان هم در اجرای این قانون و قوانین مصوب کوتاهی داشته‌اند. وی با تاکید به اجرای قوانین در کشور گفت:: ما باید میزان اخذ مالیات از اهالی تولید را پایین آوریم و از مصرف‌کننده نهایی مالیات بر ارزش افزوده را دریافت کنیم. خرید تولید داخلی را تبلیغ و ترویج نماییم. وی گفت:: برخی مدیران که دو تابعیتی هستند اصلا اعتقاد به تقویت تولید ملی ندارند.

محسن کوهکن، نماینده لنجان هم به خبرنگار ما گفت:: سه قوه باید نظارت خود را بر حسن اجرای قوانین اعمال کنند. اگر خدای ناکرده قوانین نقض می‌شود باید قوه قضائیه با آن برخورد کند.

وی گفت:: مجلس هم باید به وظیفه نظارتی خود از طریق کمیسیون اصل ۹۰ و طرح سوال و استیضاح عمل کند.

وی اظهار امیدواری کرد: مجلس با استفاده از اختیارات قانونی خود برای رفع موانع تولید ملی ورود پیدا کند.

حاجی دلیگانی، نماینده شاهین شهر هم گفت:: مجلس در حمایت از تولید ملی کوتاهی داشته است.

وی گفت:: مجلس باید از دولت در مورد اجرای اصل ۴۴ سوال کند و بخواهد چرا این اصل را اجرا نکرده است. متاسفانه فرصت‌های زیادی را از دست دادیم باید در سال جدید با عزم ملی بتوانیم کوتاهی‌ها در اجرای قانون حمایت از تولید ملی را جبران کنیم.

علی بختیاری، نماینده گلپایگان و خوانسار نیز به خبرنگار ما در این مورد گفت:: دولت از اجرای قوانینی که به صورت طرح به مجلس می‌آید سرباز می‌زند، قانون حمایت از تولید ملی هم مورد توجه دولت قرار نگرفت. این قانون ابلاغ نشد. رئیس مجلس دستور داد ابلاغ آن در روزنامه رسمی چاپ شود.

وی افزود: قانون رونق کسب و کار هم بر زمین مانده است. به هر حال ما باید برای حمایت از تولید داخل قوانین مربوط را تجمع کنیم و مجدداً در دستور کار مجلس قرار گیرد. زنجیره بانک، بیمه، اتاق بازرگانی و فعالان اقتصادی باید تکمیل شود و همه متحد شوند تا موانع حمایت از تولید داخلی برطرف شود.

منبع:رسالت

انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.