سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

لزوم توجه به صنایع دستی در سال حمایت از کالای ایرانی/زنجان رتبه نخست تولیدات صنایع‌دستی فلزی در کشور را دارد

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از زنجان؛ صنایع دستی ایرانی از مهمترین تولیدات کشور هستند که به عنوان کالا یا خدمات ایرانی باید در کنار سایر کالا‌های ایرانی مورد حمایت و توجه قرار گیرند.
کالای ایرانی فقط محصولات صنعتی و کارخانجات کشور نیست و دست ساخته‌های هنرمندان نیز به عنوان کالای ایرانی که فرهنگ و تمدن ایران‌زمین را به نمایش می‌گذارند در سالی که به نام حمایت از کالای ایرانی مزین است باید مورد توجه متولیان امر قرار گیرد.
 

با نگاهی به سابقه و قدمت بالای هنر ایرانی، در صورت شناسایی و احصا همه ظرفیت‌های صنایع دستی کشور و همچنین با ارائه حمایت‌هایی که در مورد سایر کالا‌ها و تولیدات ایرانی می‌شود با صرف هزینه‌ای به مراتب کمتر، موجب اشتغالزایی و رشد اقتصادی در این عرصه خواهد شد.
همانطور که محصولات کم کیفیت چینی صنایع دیگر ما را مورد هدف قرار دادند صنایع دستی جعلی و بی‌کیفیت عمدتا چینی  و ترک نیز در حال ازبین بردن صنایع دستی اصیل ایرانی هستند صنعتی که نه تنها می‌تواند ایجاد اشتغال و رشد اقتصادی برای کشور به همراه داشته باشد بلکه می‌تواند حامل پیام فرهنگ ایران برای سایر نقاط جهان نیز باشد.

یکی از فروشندگان صنایع دستی استان در گفت و گو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از زنجان؛ گفت: برای اینکه صنایع دستی تولید استان بتواند مورد استقبال خریدار قرار گیرد باید بسته بندی‌ها از حالت سنتی به طرف بسته بند‌های استاندارد سوق داده شود تا باعث جذب مشتری شود.
 

وی ادامه داد: در حال حاضر صنایع دستی استان همچون مس با بسته بند‌های سنتی به کشور‌های دیگر صادر می‌شود و در این کشور‌ها پس ازبسته بند‌ی های استاندارد و زیبا با قیمت بالاتر به فروش می‌رسد.

یکی دیگر از فروشنگان صنایع دستی فلزی زنجان در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از زنجان؛گفت: برای اینکه از کالای ایرانی به خصوص در زمینه صنایع دستی حمایت شود نیازمند همکاری تولید کننده، فروشنده، خریدار و  همه متولیان امر هستیم.

زنجان رتبه نخست تولیدات صنایع‌دستی فلزی در سطح کشور را به خود اختصاص داده است

 رحمتی مدیر کل اداره میراث فرهنگی استان زنجان در گفتگو با خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از زنجان؛ گفت: صنایع دستی یکی از کالا‌های ایرانی است که حمایت از آن موجب افزایش اشتغالزایی می‌شود و در احیای هویت و شناسنامه ملی نقش بسزایی دارد.

رحمتی با اشاره به شعار سال که حمایت از کالای ایرانی است ادامه داد:قصد داریم با افزایش اشتغال در حوزه صنایع دستی به رونق بازار کمک کنیم.

وی با بیان اینکه اشتغال در حوزه صنایع دستی از هزینه کمتری برخوردار است گفت: از طریق رشد نرخ اشتغالزایی در این حوزه می‌توان دغدغه دولت و نظام جمهوری اسلامی را در زمینه اشتغال کاهش داد.

این مقام مسئول با بیان اینکه در سال ۸۹ تعداد افرادی که در صنعت مس استان زنجان فعالیت می‌کردند ۱۸ نفر بودند افزود: سال گذشته شاهد افزایش صنعتگران مس به ۹۰۰ نفر بودیم که این میزان نشان دهنده رشد اشتغال در حوزه مس است.
 

رحمتی با بیان اینکه استان زنجان  رتبه نخست تولیدات صنایع‌دستی فلزی در سطح کشور را به خود اختصاص داده است گفت: بر اساس میزان فروش صنایع دستی در سال ۹۶ مس در رتبه نخست، چاقو در رتبه دوم و رتبه سوم به ملیله و زیورآلات سنتی از قبیل: انگشتر و تراش سنگ قیمتی اختصاص دارد.


مدیر کل میراث فرهنگی استان با اشاره به اینکه یکی از اولویت‌های امسال میراث فرهنگی توسعه بسته بندی صنایع دستی است گفت: سال گذشته انواع چاقو بخصوص چاقو‌های خانگی با بسته بندی جدید به بازار عرضه شدند و در سال جدید، از اعتبارات دولتی برای توسعه بسته بندی استفاده خواهیم کرد.

وی افزود: به منظور افزایش فروش و بازاریابی صنایع دستی، برگزاری جشنواره ملی در سطح استان و شرکت در نمایشگاه‌های ملی، بین المللی و منطقه‌ای در نظر گرفته شده است.

رحمتی گفت: در نظر داریم از صنایع دستی با تسهیلات ارزان قیمت و خانه‌های بومی گردشگری برای توسعه اشتغال روستایی استفاده کنیم.

ضرورت حمایت از صنایع‌دستی بعنوان کالای اصیل ایرانی

الناز خدایی سرپرست معاونت اداره کل میراث فرهنگی استان زنجان در گفتگو با خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از زنجان؛ با تاکید بر ضرورت حمایت از صنایع دستی بعنوان کار صرف ایرانی در سال حمایت از کالای ایرانی، گفت:برای حمایت از کالای ایرانی ابتدا باید از هنرمندان و صنعتگران حمایت کرد و ثانیا برای تولید کالای با کیفیت باید دوره‌های آموزشی برگزار شود.
 

وی با اشاره به قانون صنایع دستی که بهمن سال گذشته توسط مجلس تصویب و به دولت ابلاغ شد گفت: امیدواریم در سال جاری، از چتر حمایتی بیمه در جهت حمایت از هنرمندان و صنعتگران حوزه صنایع دستی استفاده شود.
خدایی با بیان اینکه در حال حاضر تسهیلاتی شامل اشتغال فراگیر و اشتغال پایدار روستایی وجود دارد افزود: سال گذشته مشاغل خانگی به بانک‌ها معرفی شدند و در سال جدید ثبت نام کنندگان تسهیلات بانکی را دریافت می‌کنند.
این مقام مسوول افزود: رایزنی‌هایی در حوزه کلان انجام می‌شود که بتوانیم طبق سنوات گذشته تسهیلات با بهره کم در راستای حمایت از تولید کنندگان ارائه دهیم.
سرپرست معاونت اداره کل میراث فرهنگی استان زنجان ادامه داد: تا زمانیکه که کالای با کیفیت ایرانی تولید نشود نمی‌توان به بازار‌های جهانی دست پیدا کرد.

وی با اشاره به اهمیت بسته بندی در فروش صنایع دستی و جذب خریدار گفت: دوره‌های آموزشی فروش، بازارشناسی، نمونه سازی و نشست طراحی صنعتی که شامل حوزه بسته بندی نیز می‌شود برای آشنایی تولیدکنندگان در راستای تولید کالای با کیفیت ایرانی برگزار خواهد شد.
خدایی با بیان اینکه صادرات صنایع دستی به صورت غیر رسمی یا از سایر گمرکات کشور است گفت: از سال گذشته همایش‌ها و نشست‌هایی با صنعتگران برای صادرات از طریق شرکت‌های بازرگانی و ارائه راهکار‌هایی برای جذب سرمایه گذار برگزار می‌شود.
در پایان به  جرات می‌توان گفت ظرفیتی که هر ساله، شعار سال برای حوزه‌های مختلف فراهم می‌کند، می‌تواند بسیاری از مشکلات کشور را رفع کند و یکی از  مهمترین راه‌های حمایت از کالای ایرانی، خرید محصولات صنایع‌دستی است.
 
گزارش از زهرا نصیری
 
انتهای پیام/ن
 
 
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.