سایر زبان ها

صفحه نخست

انتخابات

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

طالبیان:

مسجد جامع ساوه جایگاه ویژه در تاریخ کشور دارد

معاون سازمان میراث فرهنگی ازجایگاه ویژه مسجد جامع ساوه یک در تاریخ کشور خبرداد.

طالبیان معاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در جریان بازدید از مسجد جامع تاریخی این شهر در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اراک؛ گفت: مسجد جامع ساوه جایگاه ویژه در تاریخ کشور دارد و به لحاظ قدمت و معماری بکار رفته در آن از اهمیت فوق العاده‌ای در حوزه حفظ و صیانت و احیا برخوردار است.

معاون میراث فرهنگی کشور اظهار کرد: آنچه مسلم است باید مسجد جامع ساوه به یک مقصد مهم ملی و بین‌المللی برای گردشگران فرهنگی تبدیل شود و لازمه آن معرفی بیشتر این بنای تاریخی به جهان است تا در معیشت و اقتصاد منطقه ساوه نیز تاثیر گذار باشد.

وی بیان کرد: مطالبی در باره ضوابط عرصه و حریم در حوزه مرمت و بازسازی بنا‌های تاریخی وجود دارد و برای بررسی تمام ابعاد آن در جلسه مربوطه تصمیم گیری خواهد شد از این رو فعلا کار محوطه‌سازی متوقف خواهد شد تا با بررسی فنی و اصولی و براساس ضوابط کارشناسی و قوانین موجود ادامه کار انجام شود.

ادامه محوطه سازی مسجد جامع ساوه پس از بررسی‌های فنی

معاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ادامه داد: پس از بررسی‌های فنی عملیات محوطه سازی مسجد جامع ساوه ادامه می‌یابد و در جلسه فنی و تخصصی هفته آینده تصمیمات لازم برای ادامه روند آن اتخاذ خواهد شد.

طالبیان با اشاره به انجام کاوش‌های محوطه مسجد جامع ساوه و اجرای کار‌های چند رشته‌ای در حوزه عمرانی و پژوهشی در این اثر زیبای تاریخی افزود: قرار بر این شد که یک هیئت عالیرتبه فنی و باستان شناسی با بررسی‌های فنی در خصوص محوطه مسجد، اولویت بندی لازم را صورت دهند و امور به ترتیب زمانی عملیاتی شود.

وی اضافه کرد: با برگزاری جلسات مستمر با حضور کارشناسان و باستان شناسان از هفته آینده و اولویت بندی کارها، اعتبارات لازم نیز برای مرمت و احیای این مسجد در نظر گرفته خواهد شد.

مرمت ضلع غربی محوطه مسجد جامع ساوه انجام می‌شود

منصوری نماینده مردم ساوه و زرندیه هم درباره محوطه سازی  مسجد جامع ساوه  که به همت خودش آغاز شده بود؛ گفت: مقرر شد در ضلع غربی محوطه مسجد که نیاز به دیوار کشی و مرمت دارد، انجام و بقیه محوطه سازی تا حضور تیم کارشناسی متوقف شود.

منصوری با بیان اینکه، باید اکتاشافات توسط تیم کارشناسی انجام شود، افزود: با حضور گروه تخصصی راهکار‌ها و سرعت کار بیشتر می‌شود.

مسجد تاریخی جامع ساوه متعلق به قرون اولیه هجری است و به عنوان اولین اثرتاریخی استان به ثبت آثار ملی کشور رسیده است.

انتهای پیام / ج

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.