سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

اطلاعیه جهاد کشاورزی مهاباد؛

محدودیت کشت چغندر قند در مزارع شهرستان

جهاد کشاورزی شهرستان مهاباد به چغندرکاران توصیه کرد از کشت بدون قرارداد خودداری کنند.

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مهاباد ، چغندر از دیرباز یکی از سه محصول قدیمی واستراتژیک آذربایجان غربی در کنار سیب و گندم بوده و سالیان درازی است که کشاورزان به صورت سنتی، اما با آگاهی مناسب از دانش کشت این محصول، وجود ادوات کشاورزی مورد نیاز از مرحله کشت تا برداشت و صرفه اقتصادی، بذر‌های پر بازده ایرانی و خارجی، این محصول را در مزارع خود می‌کارند.
سال ۹۶ بیش از ۶۳ هزار هکتار از مزارع استان زیر کشت چغندر قند بود که از این میزان ۱۷ هزار و ۶۵۰ هکتار در مزارع شهر‌های جنوب استان و ۲ هزار و ۲۰۰ هکتار مربوط به شهرستان مهابادبود.
چغندر کاران جنوب آذربایجان غربی سال گذشته با برداشت زیاد محصول چغندر با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم کردند.
کلیجی مدیریت جهادکشاورزی شهرستان مهاباد امسال در اطلاعیه‌ای از چغندرکاران خواست با توجه به اینکه در سالجاری کارخانه‌های قند استان امکان دریافت چغندر مازاد برقرارداد را ندارند و خروج چغندر از استان هم ممنوع است، نسبت به قرار داد کشت با شعبه‌های چغندر قند اقدام و از کشت بدون قرار داد خودداری کنند.
رئیس تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی شهرستان مهاباد هم در این باره گفت: در سال گذشته ستاد احیای دریاچه ارومیه سطح زیر کشت چغندر قند را با توجه به ظرفیت هر شهرستان تعیین کرد و بر اساس ابلاغیه ۱ هزار و ۵۰۰ هکتار سطح زیر کشتی بود که برای چغندر کاران مهاباد تعیین شده بود که با توجه به درخواست کشاورزان منطقه، پیگیری‌های نماینده و فرماندار شهرستان، و نهاد‌های مربوطه توانستند سطح زیر کشت مجاز چغندر قند را کمی افزایش دهند و طبق قرار داد با کشاورزان منطقه ۱ هزار و ۷۵۰ هکتار عقد قرار داد شده است که باز هم کشاورزان با توجه به صرفه اقتصادی که چغندر قند دارد سطح زیر کشت این محصول را در منطقه به ۲ هزار و ۲۰۰ هکتار رساندند و تعارضات بخش کشاورزی و کشاورزان حالا دردسر ساز شده بود.
علیزاده افزود: محدودیت‌های کشت محصولات کشاورزی آب بر از زمانی مطرح شد که بحث کم آبی و به دنبال آن احیای دریاچه ارومیه به میان آمد.
رئیس بخش تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی شهرستان مهاباد در مورد نوین کردن سیستم‌های آبیاری مزارع چغندر گفت:سهم کشت چغندر قند به دلیل احیای دریاچه ارومیه محدود شده و کاهش پیدا کرده که این محدودیت‌ها با تجهیز مزارع به سیستم‌های نوین و مکانیزه آبیاری برای محصولات آب بر نتیجه بخش خواهد بود.
علیزاده افزود:در بحث تجهیز زمین‌های کشاورزی منطقه‌ی ما پیشرفت چشمگیری نداشته و در باغات منطقه بیشتر استفاده می‌شود به طوری که میتوان گفت: از کل ۲ هزار و ۲۰۰ هکتار سطح زیر کشت چغندر، ۱۰ درصد در منطقه مجهز به سیستم نوین آبیاری است.
علیزاده اضافه کرد: کل استان بیش از ۲۰ درصد مزارع چغندر قند مجهز به سیستم نوین و مکانیزه آبیاری هستند.

انتهای پیام/خ

 

اطلاعیه جهاد کشاورزی مهاباد به چغندرکاران منطقه

برچسب ها: جهاد کشاورزی ، چغندر
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.