سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

ادبیات در هفته ای که گذشت؛

خبرهایی از نمایشگاه کتاب/ خرید بیش از ۱۲ میلیارد تومان کتاب در طرح عیدانه

دومین جلسه ستاد برگزاری سی و یکمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران هفته گذشته با ریاست محسن جوادی؛ رئیس نمایشگاه کتاب، در موسسه نمایشگاه‌های فرهنگی ایران برگزار شد.

به گزارش خبرنگار حوزه ادبیات گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛  اتفاقاتی هفته گذشته در حوزه ادبیات رخ داده است در اینجا به مهمترین رویدادهای ادبی اشاره می کنیم:

تاکید بر ارتقای محتوایی و توجه به جذابیت‌هایی بصری نمایشگاه کتاب

دومین جلسه ستاد برگزاری سی و یکمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با ریاست محسن جوادی؛ رئیس سی و یکمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، امیرمسعود شهرام‌نیا؛ قائم مقام رئیس نمایشگاه، یحیی دهقانی؛ معاون اجرایی نمایشگاه و مدیران کمیته‌های نمایشگاه روز شنبه (18 فروردین ماه) در سالن زنده یاد علی عاشوری موسسه نمایشگاه‌های فرهنگی ایران برگزار شد.

دستورالعمل پرداخت بن کتاب در نمایشگاه کتاب اعلام شد

همایون امیرزاده؛ سخنگوی سی و یکمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران درباره نحوه مشارکت دانشجویان و طلاب، نهادها و موسسات برای دریافت بن کتاب در این دوره از نمایشگاه کتاب تهران گفت: بن خرید کتاب در راستای تحقق سیاست‌های حمایتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به منظور کمک به جامعه علمی کشور و همچنین ترویج کتاب و کتابخوانی در جامعه هر ساله در ایام نمایشگاه کتاب تهران در دسترس مخاطبان قرار می‌گیرد.

وی افزود: در این دوره از نمایشگاه برای دانشجویان و طلاب مبلغ یک میلیون ریال بن خرید کتاب در نظر گرفته شده است که از این میزان ٦٠ درصد آن از سوی دانشجو و ٤٠ درصد آن توسط معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی پرداخت خواهد شد.

وی افزود: برای اساتید و اعضای هیات علمی دانشگاه‌ها و حوزه‌‍‌ها نیز مبلغ دو میلیون و پانصد هزار ریال بن خرید کتاب در نظر گرفته شده که ٣٠ درصد آن توسط معاونت امور فرهنگی و ٧٠ درصد آن توسط اساتید تامین خواهد شد.

امیرزاده با اشاره به بن‌ خرید کتاب اهالی قلم گفت: بن خرید کتاب هر یک از اهالی قلم دو میلیون و پانصد هزار ریال است که با مشارکت ١٠٠ درصدی معاونت امور فرهنگی به اهالی قلم پرداخت خواهد شد.

امیرزاده سخنگوی نمایشگاه کتاب تهران شد/ اعضای هیات رسیدگی به تخلفات تعیین شدند

با حکم محسن جوادی؛ معاون وزیر و رئیس سی و یکمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران همایون امیرزاده به عنوان سخنگوی نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران منصوب شد.

تمهیدات ویژه برای تسهیل حمل و نقل در نمایشگاه کتاب

حسین صفری؛ مدیر اجرایی و رفاهی سی و یکمین نمایشگاه کتاب تهران از برگزاری جلسه مشترک با معاونت حمل و نقل و ترافیک تهران خبر داد و گفت: در این جلسه مقرر شد با توجه به برگزاری نمایشگاه کتاب در مصلای امام خمینی (ره) تمهیدات لازم برای روان‌سازی ترافیک در این منطقه در نظر گرفته شود.

شاخص‌های انتخاب ناشر برتر سال ۱۳۹۶ اعلام شد

بر اساس اعلام دبیرخانه انتخاب ناشر برتر سال ۱۳۹۶ تعداد عنوان‏ هایی که ناشر حق نشر آن را براساس قرارداد به یکی از ناشران خارجی واگذار کرده است (اعتبار قرارداد از سوی داوران ارزیابی خواهد شد)، تناسب کتاب‏ های ناشر با نیاز‌های علمی و فرهنگی جامعه، کیفیت ارائه آثار از حیث امور ویرایش فنی، حروف چینی، صفحه‌آرایی، گرافیک، کیفیت تولید (چاپ، مواد و صحافی)، تعداد کتاب‌هایی که به عنوان کتاب سال جمهوری اسلامی ایران، جایزه جلال آل احمد و یا پروین برگزیده شده‏ اند، تعداد کتاب‌هایی که در جشنواره‌های معتبر داخلی (اعم از دولتی و غیردولتی) جایزه گرفته ‏اند، نوآوری و ابتکارات مرتبط با ترویج، توزیع و توسعه نشر کشور (اعم از سایت، نشریه، نقد کتاب، رونمایی و حضور در بازار‌های جهانی) از جمله معیار‌های داوری محسوب می‌شوند.

معرفی ۵۰ کتاب تالیفی پرفروش طرح عیدانه کتاب

با پایان یافتن طرح عیدانه كتاب كه از ۲۲ اسفند ماه در شهرستان‌ها و از ۲۵ اسفندماه در تهران آغاز به كار كرد، پرفروش‌ترین كتاب‌های تالیفی این طرح معرفی شدند.

خانه کتاب از کتاب‌های تالیفی حمایت می‌کند/ خرید بیش از ۱۲ میلیارد تومان کتاب در طرح عیدانه

نشست خبری طرح عیدانه کتاب با حضور نیکنام حسین‌پور، مدیرعامل خانه کتاب در سرای اهل قلم برگزار شد.

در این مراسم نیکنام حسین پور، مدیرعامل خانه کتاب گفت: طرح های فصلی حمایت از کتابفروشی ها از سال 94 شروع شد و در راستای حمایت از کتابفروشی ها شکل گرفت. قبل از سال 94، بعضاً کتابفروشی ها تعطیل می شدند یا تغییر کاربری می دادند. لذا، طرح های مختلفی برای حمایت از کتابفروشی ها در معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مطرح شد. در سال 94 نزدیک 100 کتابفروشی در این طرح فصلی شرکت کردند. امسال در هشتمین طرح فصلی مان، عیدانه کتاب را اجرا کردیم. جلساتی را با کتابفروشان و ناشرانی که در صف مقدم اجرای طرح بودند، برگزار کردیم که نقطه نظرات زیادی داشتند. بعضی کتابفروشی ها و ناشران با کلیت طرح مخالف بودند و بعضی موافق، در واقع برخی با یارانه دادن به این شکل مخالف بودند.

مدیر عامل خانه کتاب با اشاره به اینکه امسال به جای اینکه طرح عیدانه کتاب را از تهران شروع کنیم، از شهرستان ها شروع کردیم؛ بیان کرد: می خواستیم سایت و نرم افزاری برای طرح عیدانه کتاب طراحی کنیم و برای همین اجرای طرح به تاخیر افتاد. دسترسی کتابفروشی های شهرستانی به کتاب کمتر است و 70 درصد نشر ما در تهران است. برای همین کتابفروشی های شهرستانی می‌خواهند کتاب سفارش بدهند. این فرصت برای آنها در طرح عیدانه کتاب فراهم شد. طرح عیدانه کتاب را در شهرستان ها از 22 اسفند و در تهران از 25 اسفند ماه شروع کردیم. این طرح با سقف هزینه 2 میلیارد تومان آغاز شد و خوشبختانه توانستیم طرح را مدیریت کنیم.

وظیفه هنر، متوجه کردن انسان‌ نسبت به مسئولیت خویش است/ آوینی به دنبال هنر متعهد بود

مراسم افتتاحیه هفته هنر انقلاب اسلامی، با حضور منیژه آرمین، دبیر جشنواره داستان انقلاب و جمعی از مسئولان حوزه هنری در تالار سوره این محل برگزار شد.

در این مراسم، محسن مومنی شریف رئیس حوزه هنری با اشاره به اینکه در آستانه چهلمین سالگرد انقلاب اسلامی هستیم، گفت: برای اینکه بدانیم هنر در انقلاب اسلامی چقدر اهمیت داشته است، باید بگویم حوزه هنری توسط بزرگان انقلاب اسلامی تاسیس شده است. این مهم است برای اینکه از منظر امام خمینی، هنر عبارت بود از دمیدن روح تعهد در انسان ها. وظیفه هنر، متوجه کردن انسان ها به مسئولیت خویش است.

انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.